Gå til innhold

Proteinrundstykker

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å spise sunnere, og har noen ganger bakt proteinrundstykker. Men de blir så utrolig kompakte! Føler jeg har svelget en murstein når jeg har spist ett. Er det feil å lage "røren" med stavmikser, skal den heller røres sammen? Noen tips til hvordan jeg kan få dem luftigere? 

Anonymkode: 2a394...a31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ms. Steele skrev (2 minutter siden):

Har du bakepulver i da? 

Jada, følger oppskrift! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jada, følger oppskrift! 

Hm, jeg bruker alltid stavmikser og synes ikke de blir tunge i hele tatt. Klart man blir jo mye mer mett av et slikt rundstykke enn to brødskiver, men det er jo det som er så fint :)  Vet ikke hva slags oppskrift du har, men jeg steker de i varmluftsovn i 12 min på 225 grader. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ms. Steele skrev (3 minutter siden):

Hm, jeg bruker alltid stavmikser og synes ikke de blir tunge i hele tatt. Klart man blir jo mye mer mett av et slikt rundstykke enn to brødskiver, men det er jo det som er så fint :)  Vet ikke hva slags oppskrift du har, men jeg steker de i varmluftsovn i 12 min på 225 grader. 

Vet du sånn cirka hvor mange kcal det er per stykk? Kanskje jeg må prøve en gang til ... Har bakt det to ganger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører egg og cottage cheese sammenvevd stavmikser til glatt masse først, rører så inn bakepulver og tilslutt havregryn. Prøver å ikke «jobbe» for mye med røren.
De blir gode, men det er jo begrenset hvor luftig denne deigen kan bli når den er uten gjær og hovedsakelig består havregryn dessverre…

Anonymkode: 96848...48d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker samme røre. Men moser også oppi gulrot og diverse frø om jeg har

Anonymkode: b368b...d81

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vet du sånn cirka hvor mange kcal det er per stykk? Kanskje jeg må prøve en gang til ... Har bakt det to ganger. 

Det kommer jo helt an på hva slags oppskrift du bruker, hvor mye av hver ingrediens du bruker og hvor store/mange du lager. Mine inneholder ca 150 kcal. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikk 30g proteinpulver i vann, så spis normale rundstykker etterpå?

Anonymkode: 33259...60c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

For min del ønsker jeg oppskrift fordi jeg vil bruke dem i matpakken til barna, ikke fordi jeg skal bygge muskler😅

Anonymkode: d5cea...508

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hvem har en oppskrift som har gitt bra resultat da?😃

Jeg bruker denne, men ganger opp siden oppskriften sier 300 gr CC og boksen er på 400 gr. Da får jeg brukt opp hele boksen.  Jeg lager 11 stk ut av en boks på 400 gr.    https://www.treningsfrue.no/2016/03/19/verdens-enkleste-proteinrundstykker/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker denne https://www.detsoteliv.no/oppskrift/proteinrundstykker-havrerundstykker-med-cottage-cheese

Men jeg lar de stå å svelle 20-30 minuttter før jeg legger de på stekebrett, jeg synes de blir mykere da.

De er mye mer kompakt enn andre rundstykker uansett. Og jeg synes det metter enormt mye mer enn "vanlig" rundstykker. Hvis jeg vanligvis spiser to rundstykker til frokost/lunsj, så holder det med ett proteinstykke i tilsvarende størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.10.2023 den 15.19):

Vanlige rundstykker tar mye lengre tid lage og krever mye mer ingredienser. Og holder seg sjeldent fersk like lenge.

Disse proteinrundstykkene er både lettvindt, glutenfri, og ypperlig for de fleste med IBS, i tillegg til at de har høyt proteininnhold.

Proteinrundstykker handler ikke ene og alene om proteininntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager dem med Mager kesam, blander med 3 egg pr boks, litt salt, mikser havregryn til havremel og heller i på slump, røren skal være ganske flytende, legger med spiseskje på bakepapir og i ovnen på 225 grader til de er lysebrune.

De er aldri kompakte, selv om de kan bli litt flate.

Deler dem i 2 og legger i fryseren, tar opp og tiner i mikro ved hvert måltid.

Anonymkode: 81f26...994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 12.10.2023 den 16.02):

For min del ønsker jeg oppskrift fordi jeg vil bruke dem i matpakken til barna, ikke fordi jeg skal bygge muskler😅

Duger ikke vanlige brødskiver i barnas matpakke lenger?

Anonymkode: 280a5...4d4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 1 boks cottage cheese, moser sammen med 4 egg slik at det blir en flytende røre.
Så tar jeg 400 gram havregryn og moser dem med en blender/foodprosessor. Dette syns jeg gjør at det blir MYE bedre enn å ikke mose dem. Blander i 2 ts bakepulver og 1/2 ts salt. Så blander sammen dette tørre med den våte røren. Blir ca. 8-9 rundstykker. Steker i 20 minutter på 200 grader.

Kompakte? Hm, har egentlig ikke følt det. Syns de er utrolig saftige og gode 😋

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lager proteinrundstykker med hvite bønner,fullkornsmel,havregryn,gjær,olje og noe søtning. Vi kaldhever de så de litt tid å lage,men de blir ikke kompakte og ungene elsker de :) 

Anonymkode: 419af...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (På 14.10.2023 den 20.20):

Jeg bruker 1 boks cottage cheese, moser sammen med 4 egg slik at det blir en flytende røre.
Så tar jeg 400 gram havregryn og moser dem med en blender/foodprosessor. Dette syns jeg gjør at det blir MYE bedre enn å ikke mose dem. Blander i 2 ts bakepulver og 1/2 ts salt. Så blander sammen dette tørre med den våte røren. Blir ca. 8-9 rundstykker. Steker i 20 minutter på 200 grader.

Kompakte? Hm, har egentlig ikke følt det. Syns de er utrolig saftige og gode 😋

Takk, denne skal jeg prøve!

Anonymkode: df5a9...c46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...