Gå til innhold

Hagebryllup

Tamtms

Anbefalte innlegg

Hei. Til sommeren skal vi gifte oss, jeg ønsker derfor å høre deres beste (og verste?) tips til sommerbryllup i hagen. Hva burde jeg tenke på? Ønsker alle mulig ideer og tips:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At det er alt for mye å tenke på... du må tenke på alt fra bestikk, til servietter... du har da selv ansvar for alt dekke opp og ned osv.. mye små ting og detaljer og du skaper mer arbeid for deg selv.

Anonymkode: d7c9d...c8f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.10.2023 den 18.15):

At det er alt for mye å tenke på... du må tenke på alt fra bestikk, til servietter... du har da selv ansvar for alt dekke opp og ned osv.. mye små ting og detaljer og du skaper mer arbeid for deg selv.

Anonymkode: d7c9d...c8f

Usikker på hva du vil med denne kommentaren egentlig:) Jeg er godt rutinert og er god på å planlegge ned til minste detalj, så det at alt blir liggende på oss er vi helt innforstått med. Jeg var mer ute etter tips og ideer til hagebryllup, ikke om jeg skal vurdere å la det vær.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/17/2023 at 10:18 PM, Tamtms said:

Usikker på hva du vil med denne kommentaren egentlig:) Jeg er godt rutinert og er god på å planlegge ned til minste detalj, så det at alt blir liggende på oss er vi helt innforstått med. Jeg var mer ute etter tips og ideer til hagebryllup, ikke om jeg skal vurdere å la det vær.

In all fairness så fikk du jo faktisk et tips. Hvis du ikke ønsker de av den praktiske sorten, og kun gøyale ting, så burde du nok spesifisert dette i hovedinnlegget ditt 💫

Anonymkode: d4a1a...603

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste hagebryllupet jeg har vært i var mer en mottagelse på ettermiddagen. Man fikk et glass vin, forsynte seg av snitter og småmat, og sirkulerte. Varte ca 1 times tid, tror jeg. 

Forsåvidt et greit og økonomisk konsept, men var ikke middag og fest sånn som man tradisjonelt har. Veldig hyggelig. Smart med plan B om det kommer en storm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste bryllupet jeg har vært i var en hagefest. Det var så god stemning hele dagen, og alle koste seg uansett alder.
Vertskapet stod for grillmat og brus, men mange hadde også med mat. Brudeparet ønsket ikke gave, men mat til festen var velkomment. 

Det var et eget telt i skyggen der det var sofaer. Der satt gamlinger og småbarn. Vi andre minglet rundt, spilte spill og hadde det kjempegøy. 

Anonymkode: 8c8fd...987

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror jeg ville ordnet meg med ett partytelt da, man vet aldri hvordan været er her til lands 😅

Anonymkode: 8da77...575

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ikke ordne alt selv. Man kan bruke et firma som gjør hele jobben med pynting, mat og rydding.

Anonymkode: cdea9...439

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Stoler som ikke stikker seg ned i gresset 😊

Anonymkode: efa3c...128

Godt tips;) Kjedelig om gjestene hadde satt på skrå under middagen, hehe! Dersom vi ikke skal ha en type underlag på plenen så må vi nok velge stoler med omhu😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (4 timer siden):

Det blir sikkert koselig gratulerer 😀

Takk, så hyggelig😊

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville ordnet meg med ett partytelt da, man vet aldri hvordan været er her til lands 😅

Anonymkode: 8da77...575

ja, det skal vi ha:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det beste bryllupet jeg har vært i var en hagefest. Det var så god stemning hele dagen, og alle koste seg uansett alder.
Vertskapet stod for grillmat og brus, men mange hadde også med mat. Brudeparet ønsket ikke gave, men mat til festen var velkomment. 

Det var et eget telt i skyggen der det var sofaer. Der satt gamlinger og småbarn. Vi andre minglet rundt, spilte spill og hadde det kjempegøy. 

Anonymkode: 8c8fd...987

det hørtes veldig koselig ut:) håper det blir en god stemning blant alle gjestene her og, små som store:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kleskoden må tilpasses, ikke noe særlig å subbe rundt i høye hæler og fotsid kjole om jorda er blaut etter to uker med regn. Regn i seg selv er noe dere må planlegge for, for man vet jo ikke hvordan været blir. Var i et hagebryllup (juli) hvor det striregnet og var KALDT. Det eneste jeg husker var hvor klamt og kaldt det var i partyteltet, og at bakken ble mer og mer gjørmete.

Edit: vil legge til at jeg også har vært i hagebryllup som var helt fantastisk. Stemningen var løs og ledig, vi danset natten gjennom og alle koste seg. Det var satt opp langbord og var grilling, musikken var en høytaler med spotifyspilleliste alle kunne legge til sanger i.

Endret av Alice123
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ha drikkekopper med sugerør og lokk? (Sånne lokk med sugerør-åpning). Jeg er allergisk mot veps, og kunne faktisk ikke ha deltatt på dette pga all vepsen som hadde vært der med åpen drikke 🫣

Ha en punsjbolle med drikke som folk kan forsyne seg av et sted som er litt borte fra der gjestene sitter. 

Andre tips: Duker som ikke flagrer! Eller dukholdere som holder dem nede. Det med stoler som ikke synker i gress er også lurt, stemmer i denne, samt å ha partytelt. Ha parasoller tilgjengelig dersom man sitter midt i solen. Ha tepper tilgjengelig dersom man sitter i skyggen. Det kan gjerne serveres litt enkel fingermat som man kan ta med seg rundt enten før eller etter hovedmåltidet, føler dette passer på en hagefest. Det er også lurt å plassere høyttalere (vet ikke hvor mange dere blir) rundt omkring på gresset i hver sin ende/kant, for det kan bli vanskelig for de bakerste å høre talene godt nok. Kommer an på området, valg av type bord, og hvor mange dere blir. Heng opp masse lys, sånne fine pyntelys med farger til når det blir kveld. Sørg for nok ly. Vind er kjipt.

Tips til underholdning: Potetløp og andre 17.mai-leker, quiz eller andre «lette» leker. Ha et stort utvalg av leker, for med hagefest er det ofte gøyest om man holder seg i aktivitet. Ikke la gjestene sitte for lenge og høre på taler, temperaturen er ikke jevn når man er ute, så det er ikke like komfortabelt å sitte for lenge av gangen. Kanskje komiker/stand up, eller noe av det slaget? 

Tips til musikk: I og med dere er ute kan dere ikke ha for mye støy heller, hjelper ikke med nabovarsel hvis dere tenker å spille til etter 23 - er like ulovlig selv om man varsler. Dere får nøye dere med litt pen taffelmusikk, og så gjerne hyre en fiolinist/gitarist som kan spille for dere enten hele dagen/kvelden, eller kun når dere har deres første dans. 
Husk at med hagefest blir det ikke så veldig fest-stemning på kvelden, pga litt andre restriksjoner (sånn som lydnivå) og mygg og masse dritt som dukker opp når det blir kveld. Underlaget er heller ikke helt ideelt for dansing. Så sørg for å ha god nok underholdning til kvelden, slik at folk ikke kjeder seg! 

Husk å informer alle gjestene om at festen er utendørs, er ikke alle som kommer pga dette mtp allergier som mine, og pollenallergi, og informer også om hvor eventuelle toalett er.

Anonymkode: b2b14...8d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Verste bryllupet jeg har vært i, var et hagebryllup.

Dette var en relativt fin dag på østlandet, så brudeparet tenkte visst at folk ikke trengte en plass å søke varme og ly senere på kvelden. Vielsen startet kl. 17, og vi var ute under åpen himmel hele bryllupet. Maten var for lengst blitt kald, da vi endelig fikk mat, siden det ikke var noe plass å holde den varm. All drikke var lunken, og desserten var halvveis smeltet. Og attpåtil var det for lite mat!

De av oss som frøs, fikk tigget til oss klær fra andre, og rundt kl. 22 fikk vi en liten varmeovn stilt opp ved en garasje 100 meter fra bryllupsfesten. Gikk ikke glipp av særlig, for festen gikk ut på å spise og drikke alkohol - utrolig kjedelig. Ektemannen min var forlover, og vi hadde kun én bil, så jeg kunne ikke reise derifra. 

Så jeg satt ved den varmeovnen i timesvis, og var så kald at jeg nesten gråt. Jeg hadde de frosne, blå føttene mine i vesken min med ektemannens dressjakke surret rundt. Vi bor i Norge, man kan ikke satse på at været blir fint. Jeg giftet meg i juli i regnstorm og 11 grader.

Så mine tips er partytelt med gulv, varmelamper og andre varmekilder, mulighet til å trekke innomhus, og gjerne tilgang på tepper og lignende. Nok mat og underholdning tenker jeg burde være selvsagt.

Anonymkode: a194a...b56

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tamtms skrev (56 minutter siden):

Takk, så hyggelig😊

Bare koselig :D noen som har det :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/11/2023 at 5:18 PM, Tamtms said:

Hva burde jeg tenke på? 

Først og fremst å gi utfyllende informasjon til gjestene i forkant, i god tid før svarfristen. Ta utgangspunkt i et «vanlig innendørsbryllup» og gjør oppmerksom på alt som avviker derfra. Hvilke temperaturer kan forventes, må de ha særlig fottøy på, skal de sitte på benker uten ryggstø, blir det hjemmelagd mat uten mulighet for å ta hensyn til allergier, osv. Det er ikke én måte som er mer riktig enn alle andre, men det er viktig at folk vet hva de inviteres til. 

Anonymkode: a99c3...7eb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg traff samboeren min og begynte å rote rundt her inne har jeg hatt et notat med tips og triks som jeg har snappet opp her og der. Tipsene er nødvendigvis kun for hagebryllup, men gode tips for en fin dag. Jeg lister de opp, også får du bare se bort fra punktene som ikke er aktuelle for deres dag, eller som du synes er dumme  

• Taffelmusikk i bakgrunnen, under middag og ellers
  • Lite venting
  • Snacks/frukt som står fremme
  • Nattmat
  • Nok servitører 3 på 70 = ikke nok
  • Skygge med sitteplass, hvis varmt
  • Varme i partytelt, hvis man har det
  • Massevis av pledd i kurver, for varme
  • Leker/spill/aktiviteter til barn i et eget område
  • Lett tilgang på nok drikke uten alkohol, stasjoner med eksempelvis kaldt vann/brus
  • Tannpirkere på bordene
  • Nok sitteplasser utenom bordsetting. Hvis festen er i et telt, så ha nok trivelige sitteplasser/sittegrupper utenfor teltet. Spesielt hvis det er fint vær -> Var i et sommerbryllup hvor det var sitteplasser til kanskje ti personer utenfor låven hvor middagen/festen fant sted. Og disse plassene ble det såklart rift om, når vi ble jaget ut av låven mellom rettene, når bordene skulle ryddes etc. Mange damer har på ubehagelige sko, så da er det ikke behagelig å bli stående rett opp og ned i 40, uten å kunne avlaste beina. 
  • En tilgjengelig kurv med ting som gjestene plutselig kan få bruk for, men som man vanligvis ikke har med seg selv. Slik som plaster, gnagsårplaster, Paracet etc. Allergitabletter hvis hagen dere skal bruke har trær, dyr eller lignende i nærheten som gjestene kanskje ikke visste om på forhånd. Kjipt hvis festen til noen av gjestene skulle bli ødelagt av hodepine, gnagsår eller allergi. 

Anonymkode: d4a1a...603

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...