Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min er utro, og det går mot samlivsbrudd. Utroskapen er av den grove sorten, men det er han som nå velger å forlate meg. Bruddet får store sosiale og økonomiske konsekvenser for familien. Vi må selge bolig og bil, og antakeligvis flytte til en annen skolekrets og nabolag for å klare oss økonomisk. Bør vi fortelle barna om årsaken til bruddet? Den andre kvinnen er en nabo og trener i idrettslaget. Barna våre er nære venner, og er inn og ut av dørene hos hverandre.  

Barna er 9 og 12 år, altså ganske store - men foreløpig intetanende om dette kaoset. Er livredd for at de skal få vite det av noen andre, nå eller i fremtiden. Ryktene går allerede. Jeg er knust, et ekkelt insekt som bare må ryddes av veien. Jeg vil eie denne historien selv, for å reise meg fra gjørma. Men vil likevel gjøre det som er best for barna. Han er jo pappaen deres uansett... 

Anonymkode: 44d7f...bf4

• Liker 1
  • Hjerte 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at barn i utgangspunktet bør skånes for slikt, men når det er en person de kjenner til og de kan risikere å få vite det på skolen/trening eller andre steder er det bedre at de får høre det fra dere. Jeg ville bare vært forsiktig med hvordan jeg ordla meg, så det ikke gjør at de får et dårlig forhold til faren sin. 

Anonymkode: d52b9...64a

• Liker 20
  • Nyttig 6
Skrevet

Du kan seie det som det er, å pappa har funnet kjærligheten med ei annen dame. Unødvendig å male deg selv som offer. Hva får du ut av det liksom. Vil du å barna deres skal alliere seg med deg mot far? 

Anonymkode: 10ca2...be4

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet

Barna vil aldri glemme det å de vil for all tid klandre far for å ha vært utro. X til min mann fortalte barna at deres far var utro å at det var årsaken til bruddet. Dette stemte ikke da han ikke fant seg ny dame før etter at de hadde gått fra hverandre. Resultatet er at det ene barnet fortsatt klandrer far for det - selv nå 25 år etter. Sannheten er at mor fant seg ny mann og ble gravid før far gikk inn i nytt forhold, men hun var bitter for at far ville ut av forholdet. 

Barna trenger ikke alltid å vite alle detaljer, skån dem for noe informasjon. 

Anonymkode: 14125...ef1

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Foreldre har ikke sex....... og i hvert fall ikke med noen andre enn den andre forelderen. 

Nå må dere uansett flytte, kanskje prøve å ikke si så mye, de kommer til å hate faren sin i lang tid.

Kommer det fram, og de spør, så må du prøve med et aldersadekvat  og sant  svar da.

Anonymkode: 58264...d38

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde nok gjort det. 

Anonymkode: 075e8...d79

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei ærlig talt det hadde jeg aldri gjort. Dere risikerer (og mest sannsynlig) at barna vil legge far for hat fordi det er han som har ødelagt hele familien. Stakkars barn… Dette er MYE værre for barna enn for deg! 

Anonymkode: 46cc5...b16

• Liker 6
Skrevet

Nei. Dei treng ikkje vite rekkefølga av korleis han traff den nye.

• Liker 3
Skrevet

Herregud, nei! De er småunger 

Anonymkode: 2cb69...f0e

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Husk den kjipe regelen. Hva er best for barna. Da gir seg svaret. Det er å ha best mulig sjanse å ha en god relasjon til far. Gjelder ikke kun utroskap eller etter samlivsbrudd, vi foreldre kan gjerne ha våre ting, men vi må la barna uansett alder få lov å ha best mulig sjanse til gode relasjoner til begge sine foreldre. Kan være sårt, men den må vi ta. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei, barna trenger ikke denne informasjonen om deres sex liv. Hva godt skulle det gjøre? 

Sannsynligvis får ikke ungene høre noe om dette og hvis de gjør kan du eventuelt fortelle sannheten da.

Anonymkode: 335b8...306

• Liker 2
Skrevet

Hør med familievernkontoret, de kan gi dere råd. 

Fra eget hode tenker jeg at kanskje far bør fortelle dette til barna, om dere velger å fortelle sannheten? Jeg er litt redd for at dersom du forteller det så kan det bli farget av dine følelser, og at barna dermed kan få et vanskelig forhold til far. Dersom han forteller selv at han gjorde noe dumt bak mammas rygg og at han derfor føler det riktig å flytte fra hverandre, så vil de kanskje oppleve det litt bedre mtp at det kommer fra han som satte igang det hele. Da vil de heller aldri klandre deg for noe av det, og de vet at de kan gå til far og «blåse ut» om det skulle bli behov..  bare en tanke

Anonymkode: 0d516...6c1

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Ønsker å skåne ungene for informasjonen, men i denne saken er det ganske stor sannsynlighet for at de får vite det av andre på grunn av rykter og relasjoner. Er det da likevel rett å ikke fortelle det selv (i felleskap)? 

• Liker 7
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Barna skal selvfølgelig ikke involveres i deres sexliv og voksenproblemer.

Du går til venner og evt i terapi og får ut frustrasjonen der.

Skulle ungene finne ut av det på et vis får dere deale med det da. 

Men å beholde forhold mellom far og barn er viktigere enn at du ble såret over hva han gjorde.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ønsker å skåne ungene for informasjonen, men i denne saken er det ganske stor sannsynlighet for at de får vite det av andre på grunn av rykter og relasjoner. Er det da likevel rett å ikke fortelle det selv (i felleskap)? 

Hvis dere skal flytte bort fra alle så har det 0 å si…

Anonymkode: 46cc5...b16

• Nyttig 2
Skrevet

Var i samme situasjon. Et barn og sa ingenting. Det er jeg veldig glad for. Jeg hadde bestemt meg for om spørsmålet kom når barnet var eldre skulle jeg være ærlig, samtidig visste jeg også da at sinnet ville ha lagt seg. Da blir en sannhet fortalt på en bedre måte. 

Spørsmålet kom når barnet var rundt 16, og egentlig visste barnet det alt, eller lagt to og to sammen. Ikke noe ødelagt relasjon til far heller. 

Tenk godt igjennom grunnen til at du vil fortelle,  hva godt vil komme ut av det? 

Rykter klarer man ikke å stoppe, men de dør ut. Veldig spesielt om slike rykter når dine barn. 

Anonymkode: a0d6e...e4c

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Trenger de å høre noe annet enn at mor og far ikke vil bo sammen lenger nå på dette tidspunktet? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Vent til de er voksne. 

Anonymkode: 31788...38d

Skrevet

Er det så mange som vet om det da, siden dere er redd for rykter?

Hvis far skal bli sammen med henne, så kan dere si at evt rykter ikke stemmer, og at de ble sammen etter bruddet.

Hvis dere bestemmer dere for å fortelle, så la far fortelle det. Og la han få lov til å pynte på sannheten. Han skal ha et godt forhold til barna resten av livet. Det er ikke dem han har vært utro mot.

I vårt tilfelle har vi ikke sagt noe. Mannen ble sammen med elskerinnen 3 dager etter bruddet. 21-åringen lurte på om han hadde vært utro. Jeg sa at de traff hverandre før bruddet, men gjorde ikke noe før det var slutt mellom oss. Og så sa jeg at det hadde nok blitt slutt før eller senere selv om han ikke hadde truffet henne.

Anonymkode: 2b478...a28

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det så mange som vet om det da, siden dere er redd for rykter?

Hvis far skal bli sammen med henne, så kan dere si at evt rykter ikke stemmer, og at de ble sammen etter bruddet.

Hvis dere bestemmer dere for å fortelle, så la far fortelle det. Og la han få lov til å pynte på sannheten. Han skal ha et godt forhold til barna resten av livet. Det er ikke dem han har vært utro mot.

I vårt tilfelle har vi ikke sagt noe. Mannen ble sammen med elskerinnen 3 dager etter bruddet. 21-åringen lurte på om han hadde vært utro. Jeg sa at de traff hverandre før bruddet, men gjorde ikke noe før det var slutt mellom oss. Og så sa jeg at det hadde nok blitt slutt før eller senere selv om han ikke hadde truffet henne.

Anonymkode: 2b478...a28

Hvorfor lyve og forsvare far? Er det slik at menn kan være så drittsekk de bare vil, så må mor rosemale far og lyve? 

Anonymkode: da638...be7

• Liker 6
  • Nyttig 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...