AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #1 Skrevet 11. oktober 2023 Ja no shit, Sherlock 🤡 Er så lei av dette utsagnet over alt på KG og på Facebook, selvsagt vet folk at det er legen som sykmelder! Å si "jeg må sykmelde meg" er bare en talemåte! Utrolig at dette må påpekes, og enda verre at det gjentas gang etter gang etter gang. Det er ingen som tror de kan sykmelde seg selv. Anonymkode: 74a30...e4c 7 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #2 Skrevet 11. oktober 2023 Det stemmer ikke. Arbeidstakeren sykmelder seg, men legen skriver erklæringen. Anonymkode: f1b65...38a 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #3 Skrevet 11. oktober 2023 Folk vet ikke det. En stor andel folk skriver eller prater som om de selv kan vurdere når en sykemelding bør iverksettes og at de kan gå til legen for å si det og så blir det sånn. Det er fint og viktig at dette korrigeres med setningen du er kjempelei av. Legen vurderer om funksjonen er samsvarende med full jobb eller ikke. Vi kan mene noe om egen helse og rapportere, men vi kan ikke bestille sykemeldinger når vi er slitne nok etter egen målestokk. Folk kan ikke få nok informasjon om dette og fastlegene er pisslei denne type bestillinger og frasering Anonymkode: 69162...471 12 4
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #4 Skrevet 11. oktober 2023 Hvis du er så lei, så forstår jeg ikke hvorfor du oppfordrer til en diskusjon på KG? Er ikke det veldig selvmotsigende? Anonymkode: 035a0...1fa 4 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #5 Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det stemmer ikke. Arbeidstakeren sykmelder seg, men legen skriver erklæringen. Anonymkode: f1b65...38a Dette stemmer iallfall ikke. Arbeidstakeren kan ikke sykemelde seg uten legens vurdering og påfølgende utskrevne sykemelding. Anonymkode: 69162...471
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #6 Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette stemmer iallfall ikke. Arbeidstakeren kan ikke sykemelde seg uten legens vurdering og påfølgende utskrevne sykemelding. Anonymkode: 69162...471 Var vel netteopp det du siterte. Anonymkode: 95775...84c
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #7 Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis du er så lei, så forstår jeg ikke hvorfor du oppfordrer til en diskusjon på KG? Er ikke det veldig selvmotsigende? Anonymkode: 035a0...1fa Hvordan gir dette mening? Folk oppretter emner om ting de er lei av hele tiden, dette er ikke noe annerledes. Anonymkode: 74a30...e4c 2
Raven.Writingdesk Skrevet 11. oktober 2023 #8 Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette stemmer iallfall ikke. Arbeidstakeren kan ikke sykemelde seg uten legens vurdering og påfølgende utskrevne sykemelding. Anonymkode: 69162...471 Legen skriver sykmelding som ofte basert på arbeidstakeren sine egne opplevelser/vurderinger. Det er uansett arbeidstakeren som til syvende og sist bestemmer om sykmelding skal leveres til arbeidsgiver eller ikke. Med andre ord så kan ikke arbeidstaker sykmeldes uten arbeidstakers eget ønske. Jeg har ingen problemer med det, men synes det er litt tullete når enkelte fremstiller det som at de er sykmeldt «mot sin vilje», fordi det er aldri tilfellet. 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #9 Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Folk vet ikke det. En stor andel folk skriver eller prater som om de selv kan vurdere når en sykemelding bør iverksettes og at de kan gå til legen for å si det og så blir det sånn. Det er fint og viktig at dette korrigeres med setningen du er kjempelei av. Legen vurderer om funksjonen er samsvarende med full jobb eller ikke. Vi kan mene noe om egen helse og rapportere, men vi kan ikke bestille sykemeldinger når vi er slitne nok etter egen målestokk. Folk kan ikke få nok informasjon om dette og fastlegene er pisslei denne type bestillinger og frasering Anonymkode: 69162...471 Folk vet likevel at det er opp til legen å vurdere, hvis ikke hadde de jo ikke gått til legen for å få sykmelding. Anonymkode: 74a30...e4c
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #10 Skrevet 11. oktober 2023 Ikke særlig vanskelig å bli sykemeldt hvis man ønsker det. Anonymkode: 4e7cd...61e
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #11 Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ja no shit, Sherlock 🤡 Er så lei av dette utsagnet over alt på KG og på Facebook, selvsagt vet folk at det er legen som sykmelder! Å si "jeg må sykmelde meg" er bare en talemåte! Utrolig at dette må påpekes, og enda verre at det gjentas gang etter gang etter gang. Det er ingen som tror de kan sykmelde seg selv. Anonymkode: 74a30...e4c Folk tror de faktisk går og bestiller sykemelding. Flott du vet forskjellen, men det er ikke alle som vet. Jeg har aldri sagt «jeg må sykemelde meg» heller. Anonymkode: 826cb...8e5 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #12 Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ikke særlig vanskelig å bli sykemeldt hvis man ønsker det. Anonymkode: 4e7cd...61e Kommer veldig an på legen og dens holdninger til sykemelding Anonymkode: 69162...471 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #13 Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Folk tror de faktisk går og bestiller sykemelding. Flott du vet forskjellen, men det er ikke alle som vet. Jeg har aldri sagt «jeg må sykemelde meg» heller. Anonymkode: 826cb...8e5 Enig med deg Anonymkode: 69162...471 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #14 Skrevet 11. oktober 2023 Full Ugle skrev (3 minutter siden): Legen skriver sykmelding som ofte basert på arbeidstakeren sine egne opplevelser/vurderinger. Det er uansett arbeidstakeren som til syvende og sist bestemmer om sykmelding skal leveres til arbeidsgiver eller ikke. Med andre ord så kan ikke arbeidstaker sykmeldes uten arbeidstakers eget ønske. Jeg har ingen problemer med det, men synes det er litt tullete når enkelte fremstiller det som at de er sykmeldt «mot sin vilje», fordi det er aldri tilfellet. Det er jo tilfelle det innimellom, ja arbeidsgiver må jo delta og samtykke men helt frivillig er det ikke nødvendigvis alikevel å være for syk til å jobbe. I noen stillinger er ansvaret slik at en må sykemeldes selv om en kanskje føler at det er vel drastisk. For eksempel har jeg hatt jobber der det var tvingende nødvendig for arbeidsgiver at jeg var 100% sykemeldt for å få inn vikar. De skal tilrettelegge på papiret men i praksis er det ikke alltid så enkelt. Offshore er det heller ikke alltid mulig å tilrettelegge så der går man kanskje å er sykemeldt mot sin vilje, man kunne utført arbeidsoppgavene men risikoen for forværring er så stor at en ikke får lov å møte til arbeid. Anonymkode: f2d88...a79 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #15 Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Folk vet likevel at det er opp til legen å vurdere, hvis ikke hadde de jo ikke gått til legen for å få sykmelding. Anonymkode: 74a30...e4c Folk tror de kan gå til lege og bestille en sykemelding baser på egen vurdering. At legen er et redskap og ikke den som vurderer situasjonen. Anonymkode: 69162...471
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #16 Skrevet 11. oktober 2023 Full Ugle skrev (1 time siden): Legen skriver sykmelding som ofte basert på arbeidstakeren sine egne opplevelser/vurderinger. Det er uansett arbeidstakeren som til syvende og sist bestemmer om sykmelding skal leveres til arbeidsgiver eller ikke. Med andre ord så kan ikke arbeidstaker sykmeldes uten arbeidstakers eget ønske. Jeg har ingen problemer med det, men synes det er litt tullete når enkelte fremstiller det som at de er sykmeldt «mot sin vilje», fordi det er aldri tilfellet. Helt enig. Og om man har en fastlege som kjenner en godt så fungerer dette bra. Men om man får en ny fastlege så er det vanskelig. Min gamle fastlege kjente meg, min situasjon og min helse og jeg hadde ingen problem med å bare ringe han og be om en sykemelding. Nå har jeg en ny som jeg ikke har hatt time hos og da er det verre. Men det ER pasienten som kjenner på når kroppen har fått nok og trenger en pause i form av sykemelding. Anonymkode: b0237...039
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #17 Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Folk tror de kan gå til lege og bestille en sykemelding baser på egen vurdering. At legen er et redskap og ikke den som vurderer situasjonen. Anonymkode: 69162...471 Hvor mange tror du dette gjelder? Poenget mitt står fortsatt, det er idiotisk å fastslå noe så utrolig åpenbart hver gang noen sier de må sykmelde seg, for i de fleste tilfeller er det bare en talemåte. De mener ikke bokstavelig at de skal skrive sin egen sykmelding med diagnose og hele pakka. Anonymkode: 74a30...e4c
Raven.Writingdesk Skrevet 11. oktober 2023 #18 Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Helt enig. Og om man har en fastlege som kjenner en godt sÃ¥ fungerer dette bra. Men om man fÃ¥r en ny fastlege sÃ¥ er det vanskelig. Min gamle fastlege kjente meg, min situasjon og min helse og jeg hadde ingen problem med Ã¥ bare ringe han og be om en sykemelding. NÃ¥ har jeg en ny som jeg ikke har hatt time hos og da er det verre. Men det ER pasienten som kjenner pÃ¥ nÃ¥r kroppen har fÃ¥tt nok og trenger en pause i form av sykemelding. Anonymkode: b0237...039 Her tror jeg vi misforstÃ¥r hverandre. Sykmelding er ikke «en pause». Ut ifra den beskrivelsen du kommer med tenker jeg faktisk at det er din nye lege som gjør ting riktig og at din gamle ikke har orket Ã¥ «ta kampen» med deg. Hvor mange sykmeldinger har du hatt de siste tre Ã¥rene?Â
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #19 Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Helt enig. Og om man har en fastlege som kjenner en godt så fungerer dette bra. Men om man får en ny fastlege så er det vanskelig. Min gamle fastlege kjente meg, min situasjon og min helse og jeg hadde ingen problem med å bare ringe han og be om en sykemelding. Nå har jeg en ny som jeg ikke har hatt time hos og da er det verre. Men det ER pasienten som kjenner på når kroppen har fått nok og trenger en pause i form av sykemelding. Anonymkode: b0237...039 Hvis du jevnlig trenger pause fra jobben, bør du kanskje vurdere å bytte jobb. Det er faktisk ikke normalt. Anonymkode: 0fb1a...f66 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #20 Skrevet 11. oktober 2023 Kan ikke folk heller bare formulere seg riktig? Anonymkode: 04b2e...41c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå