Gå til innhold

Følge barn på aktiviteter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mulig dette er et dumt spørsmål, men har det blitt sånn at foreldre må være med ungene fra start til slutt på alle aktivitetene de er på? 

Da jeg var barn så var det sånn at vi stort sett alltid syklet eller gikk til fotball/turn/korps el. sammen med andre som skulle det samme. Vi møttes typisk ved postkassene, utenfor butikken eller noe slikt et avtalt tidspunkt også dro vi sammen til aktiviteten. Foreldrene våres fulgte oss kanskje et par ganger i starten men ellers så var de kun med når det var kamp og sånn (og da var heller ikke alle foreldrene med hver gang!). 

Men nå har datteren min i første klasse begynt på ball-gruppe (et tilbud til 1. og 2. klasse hvor de får prøve ut forskjellige idretter med ball), og jeg reagerer på at; 1. Alle foreldrene kjører ungene til aktiviteten selv om de bor i kort gangavstand. 2. Alle ungene har med seg minst én forelder hver og av og til søsken også, som sitter og venter på de fra start til slutt. Jeg hadde forespeilet datteren min at jeg skulle være med de første gangene også skulle hun gå alene etterhvert, noe hun synes er helt topp. Men føler meg jo som verdens værste mor dersom jeg er den ENESTE som ikke er der hele tiden. 

Nevnte det for treneren og spurte om det er sånn at foreldrene må være der, og han svarte at det ikke var nødvendig og at det tvert imot var litt forstyrrende med så masse folk i hallen. Hva er vanlig rundt omkring? Er dette et fenomen bare her vi bor eller er det sånn flere steder? Skulle gjerne hatt litt innspill på dette 🫣

Anonymkode: 2f399...6b8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er sånn mange steder. Ikke rart at foreldre har lite tid. Vi har ikke fulgt barna til aktiviteter unntatt en som har krevd bytte av buss. De har fint klart å gå, sykle eller reise kollektivt alene/sammen med venner.

Anonymkode: e4391...924

Skrevet

Har vært på både trenersiden og foreldersiden her

I begynnelsen kan det være greit dersom barna ikke vet å oppføre seg eller om de er usikre. 

Etterhvert føles det mer forstyrrende å ha foreldrenene der, spesielt innedørs - og da både for trenere og barn. 

Da er det viktigere å bruke tiden på å stille når laget trenger hjelp på dugnad og selvsagt kamper og cuper.

Skrevet

Det varierer litt på aktiviteten. Har barn som går på forskjellige ting. Fotballen blant annet har vi fått beskjed om at vi må være tilstede hele tiden (siste året i bhg og første klasse). 

Kjøring gjør jeg også, rett og slett fordi jeg har flere barn og får ikke logistikken til å gå opp om jeg må bruke noen minutter lenger på kjøring. Det er ikke bare bare og ta med søsken på gåtur på vinteren eller sykling og gåtur og rekke en aktivitet når de har null motivasjon for å rekke fram (de skal jo ikke på trening). 

Anonymkode: 9ba53...96f

Skrevet

De yngste barna bør nok ha en forelder til stede, men ellers er det jo ikke noe problem at de frakter seg selv eller blir levert og så hentet etterpå. At foreldre alltid blir sett på som plagsomme av trenere/ledere er heller ikke riktig. Det er nok veldig aktivitetsavhengig. Jeg kan godt se for meg at det i enkelte idretter kan være forstyrrende hvis foreldrene blander seg inn og/eller roper til barna underveis, men i mange idretter eller aktiviteter er ikke foreldredeltagelse et problem i det hele tatt. Våre barn har deltatt på flere aktiviteter hvor foreldre faktisk har blitt oppfordret til å være med for å se hva barna driver med eller for å hjelpe til eller være med som ledere. Utover det handler jo foreldredeltagelse i stor grad om tid og engasjement. Her er det vanlig at de fleste foreldre er til stede i store deler av barneskolen i alle fall. Mange foreldre har rett og slett både tid og lyst til å være med og se og det er jo virkelig helt greit uten at man automatisk skal bli beskyldt for å være et forstyrrende element. Det betyr ikke at de som ikke deltar skal føle på dårlig samvittighet. Jeg ville nok prøvd å være med i alle fall noen ganger, både fordi jeg er interessert i hva som skjer, men også for barnets skyld. 

Skrevet

Vi er der hele tiden i første klasse. Rett og slett fordi det er for mange barn til at trenerne kan ha styr på dem, plutselig skal en på do, en annen pirker på en stein, vil klatre i et tre etc. Fra andre klasse blir de fulgt til og fra, og utpå våren i tredje begynner mange å sykle til og fra trening selv. 

Anonymkode: 5b150...0aa

• Liker 1
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor man bryr seg så mye om hva andre gjør, hvorfor snakke med de som velger å bli med? 
Her varierer det men noen er med fast og da sitter vi ute og prater med hverandre, sosialt og man blir godt kjent

Anonymkode: 8410e...650

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...