Gå til innhold

Ingen sjans for eks-avhengige?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt noen tøffe år bak meg hvor jeg blant annet misbrukte alkohol og rusmidler, jeg ble edru og nykter for 5 år siden og fikk étt tilbakefall for ca 1,5 år siden når noe traumatisk og tragisk skjedde over natten, men jeg fikk hjelp og kom videre. 

Jeg kommer ikke så langt med folk før de tar avstand når det kommer frem. Jeg er ferdig med det livet og ting er helt annerledes i dag, men det er en stor del av fortiden min og også grunnen til at jeg ikke hat høyere utdanning eller hus, og det andre har. Så selv om jeg lar det komme på naturlige tidspunkt så forsvinner interessen som regel fort. 

Er det bare å gi opp?

Anonymkode: 19c33...593

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har hatt noen tøffe år bak meg hvor jeg blant annet misbrukte alkohol og rusmidler, jeg ble edru og nykter for 5 år siden og fikk étt tilbakefall for ca 1,5 år siden når noe traumatisk og tragisk skjedde over natten, men jeg fikk hjelp og kom videre. 

Jeg kommer ikke så langt med folk før de tar avstand når det kommer frem. Jeg er ferdig med det livet og ting er helt annerledes i dag, men det er en stor del av fortiden min og også grunnen til at jeg ikke hat høyere utdanning eller hus, og det andre har. Så selv om jeg lar det komme på naturlige tidspunkt så forsvinner interessen som regel fort. 

Er det bare å gi opp?

Nøyaktig hva er det "du lar komme på naturlige tidspunkt"?

Anonymkode: 8c3ed...148

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nøyaktig hva er det "du lar komme på naturlige tidspunkt"?

Anonymkode: 8c3ed...148

Den ene daten jeg dro på, gikk kjempefint, fin første date, vi gjorde en aktivitet og spiste sammen etterpå. Han foreslo at vi går ut for drinker neste gang, insisterer egentlig, til slutt sier jeg at jeg kan dessverre ikke fordi jeg kan ikke drikke pga jeg har hatt et anstrengt forhold til det før. Så fortsetter kvelden, vi avslutter, og jeg ble avmatchet etterpå. 

En annen gang i 3 date sa han at han hadde en alkoholiker i familien og hvor tøft det hadde vært, og at han var så stolt over at vedkommende klarte å slutte. Da delte jeg at jeg også hadde hatt slike problemer men at det var over fordi jeg tenkte han forsto, og han tok fort avstand etter det. 

Så jeg vet ikke når og når jeg ikke burde si det.. 

Skrevet

Nei, du trenger ikke å gi opp! :)

Jeg tror at nettdating kan være vanskeligere enn om du treffer noen naturlig på andre måter. Nettdating kan fort bli litt overfladisk fordi det tilsynelatende er så mange å velge mellom, noe som gjør at mange ikke tar seg tid til å bli virkelig godt kjent med noen.

Og det er jo bare et faktum at med en rushistorikk så vil mange flere være skeptiske til å inngå et forhold. Det trenger ikke å ha noe med deg som person å gjøre, for mange kan det være f.eks. å ha vokst opp med rus, at de har traumer knyttet til alkohol. Og for noen kan det til og med være så overfladisk at de liker å drikke selv, mener de ikke kan ha det artig uten alkohol, vil ha et liv med høy festfaktor, eller kanskje har ølbrygging eller vin som hobby. Men dette er uansett ikke personer du ville hatt som partnere, fordi ingen av dem vil passe for deg.

Hadde jeg vært deg ville jeg meldt meg inn i Røde Kors eller Norsk Folkehjelp og ellers også vært aktiv med trening og hobby. Da kan du få et større nettverk rundt deg som lærer deg å kjenne som rusfri, og du vil være i et godt miljø hvor du kan bli kjent med andre over tid. Det er flere som har møtt sine partnere slike steder. Og jo eldre folk blir, jo mer har folk gjerne av egen baggasje, og da er mitt inntrykk av at de også får mer respekt for de som har kommet seg gjennom så vanskelige ting og skapt seg et godt liv etterpå. Da er det også større sjanser for at du finner riktig person som ser den du er i dag, og som vil ha et forhold med deg :)

Anonymkode: bd37b...6d4

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg vil bare si at jeg synes du er kjempe flink! Og jeg synes du har vært kjempe flink! Har ikke så mye å komme med egentlig, men stå på! Ikke gi deg ❤️ ❤️ Masse lykke til ❤️ ❤️

• Hjerte 3
Skrevet

Kan du dra ut på byen, uten å drikke? Drar du på konserter og fester? Vil du ha problemer med at en partner blir beruset?

Anonymkode: 42c2e...4cb

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Kan du dra ut på byen, uten å drikke? Drar du på konserter og fester? Vil du ha problemer med at en partner blir beruset?

Ja jeg kan være på byen og på fester, alle steder det serveres alkohol uten å drikke selv, jeg er en populær sjåfør :) nei jeg har ikke problemer med at partner drikker, men har inntrykk av at mange ønsker å dele en flaske vin eller noen øl og ikke vil drikke alene.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, du trenger ikke å gi opp! :)

Jeg tror at nettdating kan være vanskeligere enn om du treffer noen naturlig på andre måter. Nettdating kan fort bli litt overfladisk fordi det tilsynelatende er så mange å velge mellom, noe som gjør at mange ikke tar seg tid til å bli virkelig godt kjent med noen.

Og det er jo bare et faktum at med en rushistorikk så vil mange flere være skeptiske til å inngå et forhold. Det trenger ikke å ha noe med deg som person å gjøre, for mange kan det være f.eks. å ha vokst opp med rus, at de har traumer knyttet til alkohol. Og for noen kan det til og med være så overfladisk at de liker å drikke selv, mener de ikke kan ha det artig uten alkohol, vil ha et liv med høy festfaktor, eller kanskje har ølbrygging eller vin som hobby. Men dette er uansett ikke personer du ville hatt som partnere, fordi ingen av dem vil passe for deg.

Hadde jeg vært deg ville jeg meldt meg inn i Røde Kors eller Norsk Folkehjelp og ellers også vært aktiv med trening og hobby. Da kan du få et større nettverk rundt deg som lærer deg å kjenne som rusfri, og du vil være i et godt miljø hvor du kan bli kjent med andre over tid. Det er flere som har møtt sine partnere slike steder. Og jo eldre folk blir, jo mer har folk gjerne av egen baggasje, og da er mitt inntrykk av at de også får mer respekt for de som har kommet seg gjennom så vanskelige ting og skapt seg et godt liv etterpå. Da er det også større sjanser for at du finner riktig person som ser den du er i dag, og som vil ha et forhold med deg :)

Anonymkode: bd37b...6d4

frøkenkoz skrev (1 time siden):

Jeg vil bare si at jeg synes du er kjempe flink! Og jeg synes du har vært kjempe flink! Har ikke så mye å komme med egentlig, men stå på! Ikke gi deg ❤️ ❤️ Masse lykke til ❤️ ❤️

Tusen takk for gode råd og støtte. God ide å melde meg inn i organisasjoner, jeg er allerede medlem i frivillighetssentralen men der møter jeg stort sett bare folk på 60-70 og det er jo veldig hyggelig om om de bare var en 30 år yngre. Skal sjekke ut røde kors og norsk folkehjelp her lokalt. ❤️

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei, det er ingen grunn til å gi opp, men kanskje du kan vente litt lenger med å si det?

Slik at folk har rukket å bli godt kjent med den du er i dag når de får vite det.

Skrevet

Kan du legge det fram allerede i teksten din hvis du driver med nettdating? Være tydelig på at du har fått livet på rett kjøl igjen, sånn at du ikke tiltrekker deg aktive rusmisbrukere? 

Tenker det kanskje kan være greit i forhold til å finne folk som heller ikke er storkonsumenter av alkohol/rusmidler? Rusfritt er litt livsstil også. 

Anonymkode: 1f5e9...7d3

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg selvmedisinerte på hasj og en god del alkohol, pluss noe piller når det var hasjtørke, og det gjorde jeg i mange år.

Nå er det 15-16 år siden jeg sluttet med rus, og har egentlig ikke hatt noen problemer med å få forhold eller nye vennskap.

Det verste er å møte folk som tror jeg fortatt ruser meg på tross av at jeg ikke bærer preg utseendemessig og lever et A4 liv med mann og barn, som om det er umulig å tro på og jeg farer med løgn.

Jeg har ikke vært på noen nettdating, har møtt folk tilfeldig eller gjennom kjente, men vil tro det finnes håp for deg og!

Bare prøv å omgi deg med gode folk som bygger deg opp, vær stolt av deg selv og det du har kommet levende gjennom, og har fått til.

Jeg tenker at de pleier å dukke opp når man minst aner det❤️

Anonymkode: f1686...3e9

• Hjerte 1
Skrevet
ti10 skrev (16 timer siden):

Nei, det er ingen grunn til å gi opp, men kanskje du kan vente litt lenger med å si det?

Slik at folk har rukket å bli godt kjent med den du er i dag når de får vite det.

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Kan du legge det fram allerede i teksten din hvis du driver med nettdating? Være tydelig på at du har fått livet på rett kjøl igjen, sånn at du ikke tiltrekker deg aktive rusmisbrukere? 

Tenker det kanskje kan være greit i forhold til å finne folk som heller ikke er storkonsumenter av alkohol/rusmidler? Rusfritt er litt livsstil også. 

Anonymkode: 1f5e9...7d3

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg selvmedisinerte på hasj og en god del alkohol, pluss noe piller når det var hasjtørke, og det gjorde jeg i mange år.

Nå er det 15-16 år siden jeg sluttet med rus, og har egentlig ikke hatt noen problemer med å få forhold eller nye vennskap.

Det verste er å møte folk som tror jeg fortatt ruser meg på tross av at jeg ikke bærer preg utseendemessig og lever et A4 liv med mann og barn, som om det er umulig å tro på og jeg farer med løgn.

Jeg har ikke vært på noen nettdating, har møtt folk tilfeldig eller gjennom kjente, men vil tro det finnes håp for deg og!

Bare prøv å omgi deg med gode folk som bygger deg opp, vær stolt av deg selv og det du har kommet levende gjennom, og har fått til.

Jeg tenker at de pleier å dukke opp når man minst aner det❤️

Anonymkode: f1686...3e9

Jeg skrev først opprinnelig at jeg er rusfri eller ikke drikker, men det ble misforstått som at jeg ikke er med på noe det involverer tror jeg. For ingen tok kontakt annet enn to meget religiøse karer og det er ikke noe for meg. Noen foreslo at jeg heller skulle si det når folk hadde blitt kjent med meg. Jeg tror jeg satser på å bli kjent med folk i det virkelige liv kanskje, det er hard kamp på nettet ja. 

Flott at du har vært fri så lenge! 

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.10.2023 den 14.59):

Er det bare å gi opp?

Vetuhva kjæresten min drakk alkohol hver kveld før han møtte meg. Så slutta han når han innså at det gikk an å le så mye som vi gjør i lag, uten alkohol. (han ler ofte av meg og mine rare påfunn og brainfarts. ) Så ikke mist håpet, det er en dame der ute for deg og.

Anonymkode: f3c74...980

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.10.2023 den 16.34):

Ja jeg kan være på byen og på fester, alle steder det serveres alkohol uten å drikke selv, jeg er en populær sjåfør :) nei jeg har ikke problemer med at partner drikker, men har inntrykk av at mange ønsker å dele en flaske vin eller noen øl og ikke vil drikke alene.. 

Men sa du det til han du datet? At du gjerne går ut for drinker men at du selv er avholds? Eller sa du at du ikke kunne gå ut for drinker?

Men ja, jeg selv liker å kunne dele en flaske vin til maten eller til filmen, jeg elsker dra på ølsmaking og ølfestivaler, og jeg vil dele den interessen med en partner. For min del handler det om en såpass stor interesse at jeg har også jobbet mange år med produksjon. Så jeg ville nok ikke vært helt komfortabel med å date noen som er avholds.

Har du prøvd skrive i profilen din at du er avholds, og samtidig også presisere at du liker konserter og annet? Du trenger ikke starte med å si at du er avholds på grunn av historikk, bare si at du er avholds.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...