Gå til innhold

Antall egenmeldingsdager og influensa/covid osv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere enn meg som blir oppgitt over dette med maks tre egenmeldingsdager før man må få sykemelding fra lege? Legen er jo umulig å få tak i, hun jobber deltid og ledig time er om en måned. Det tar dagesvis å få svar på e-konsultasjon. 

Skal man kjøre til legevakten med 40 i feber og sitte der og smitte alle?

Forstår ikke hvorfor man ikke kan ta så mange egenmeldingsdager man trenger i slengen, så lenge man holder seg under 12 i året. For arbeidsgiver må det vel være ett fett, de får jo ingenting fra NAV før etter 16 dager uansett. 

Anonymkode: 240d0...0e6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette var kanskje en grei regel Før Fastelegeordningen. 

Men ja, nå er det håpløst. Det er mange som ikke har fastlege i det hele tatt, og som må gå på legevakten - hvor de ikke skrivet ut sykemelding..

Jeg har en fastlege som er umulig å få tak i (og jeg står som nr 165 på venteliste til å få en ny lege.....). 

Men, du kan få sykemelding med tilbakevirkende kraft. Tror det er det som må være løsningen. 

Anonymkode: 30f2e...34d

Skrevet

Hvis jeg har behov for å få tak i legen på kort varsel ringer jeg legekontoret og forklarer situasjonen.

Hvis du behøver hjelp fra legevakten mens du er smittsom så ringer du først og spør hvordan dere skal gjøre det.

Anonymkode: 03482...6de

Skrevet

Jobber i IA bedrift, og kan heldigvis bruke 8 dager sammenhengende før jeg må ha sykemelding.

Er enig at det er umulig å få tak i fastlege. Er så å si aldri time å få på dagen med mindre det virkelig er totalt krise (de tok meg inn en gang jeg hadde symptomer på slag - type krise), og ringer man senere enn 5 minutter etter telefonlinjene åpner er alle hastetimene allerede tatt 😐 Ellers minimum 4 uker før man kan få time, som regel 5+ uker å vente på time.

Anonymkode: f1eab...355

• Liker 2
Skrevet

Det pleier å holde å ringe. De vil ikke ha smittsomme pasienter inn døra. Ellers har jeg aldri jobbet et sted uten IA-avtale. Da kan man ta 8 dager, og det har jeg aldri hatt bruk for. Jeg tror flere og flere får det, så det er håp om at det blir mer og mer vanlig.

Anonymkode: 00ed8...e0e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det pleier å holde å ringe. De vil ikke ha smittsomme pasienter inn døra. Ellers har jeg aldri jobbet et sted uten IA-avtale. Da kan man ta 8 dager, og det har jeg aldri hatt bruk for. Jeg tror flere og flere får det, så det er håp om at det blir mer og mer vanlig.

Anonymkode: 00ed8...e0e

Hjelper ikke ringe når legen ikke er på jobb. Og hastetimer forsvinner på fem minutter. 

• Liker 1
Skrevet

Hadde man i det minste kunne tatt fri uten lønn. Kjedelig å bruke feriedager på dette. 

Skrevet

Så lenge du har vært i kontakt med legekontoret, skal de kunne tilbakedatere en sykemelding. Helt unødvendig å møte opp hvertfall her jeg bor. Holder å ringer eller sende melding via helsenorge.no.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...