Gå til innhold

Dagstur til Danmark eller Sverige uten bil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså med ferje over. Er det noen vits? Kan man feks handle noe i Sverige/Danmark?

Anonymkode: ff08c...e30

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tusle rundt i Strømstad er jo trivelig, samme med Hirtshals. Det går jo buss og tog til andre steder også, må ikke bli der ferja kommer inn

Anonymkode: a5590...6c1

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Altså med ferje over. Er det noen vits? Kan man feks handle noe i Sverige/Danmark?

Ferje til Sverige? Buss/tog passer dit. Charlottenberg over svenskegrensen satte opp gratis busser til/fra Oslo, kanskje med stopp på Lillestrøm og noen få steder til, for alle som ville harryhandle. De kontrollerte ikke at man handlet noe, men så er det heller ikke noe annet man kan gjøre i lille charlottenberg. Bussene stoppet under korona men har kanskje startet igjen?

Anonymkode: ed0e6...76b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tusle rundt i Strømstad er jo trivelig, samme med Hirtshals. Det går jo buss og tog til andre steder også, må ikke bli der ferja kommer inn

Anonymkode: a5590...6c1

Dagstur. Rekker vel ikke kjøre så langt med buss/tog da akkurat. 

Ferje til Sverige? Buss/tog passer dit. Charlottenberg over svenskegrensen satte opp gratis busser til/fra Oslo, kanskje med stopp på Lillestrøm og noen få steder til, for alle som ville harryhandle. De kontrollerte ikke at man handlet noe, men så er det heller ikke noe annet man kan gjøre i lille charlottenberg. Bussene stoppet under korona men har kanskje startet igjen?

Anonymkode: ed0e6...76b

Ferje går raskest. Så det er det jeg lurer på :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dagstur. Rekker vel ikke kjøre så langt med buss/tog da akkurat. 

Ferje går raskest. Så det er det jeg lurer på :) 

om du lurer på hva du kan (lovlig, får man anta..) innføre til Norge når du er borte i under 24 timer, så ligger det svaret på tolletaten sine sider. Du bør ikke ta for god fisk noe som helst av råd om toll brukere på kg gir deg. For her er det mer rart enn normalt.

Om du lurer på om det er «noe vits» å ta ferge for å besøke et eller annet sted i Danmark/Sverige? Da må du nesten oppgi et eller flere mulige stedsnavn.

Anonymkode: 3508d...085

• Nyttig 1
Skrevet

Om du lurer på om det er «noe vits» å ta ferge for å besøke et eller annet sted i Danmark/Sverige? Da må du nesten oppgi et eller flere mulige stedsnavn.

Jeg lurer på om det er noen vits (altså poeng, mening) å ta dagstur til Danmark og Sverige uten bil. Kan man handle noe på den andre siden da eller er det å se på kaia og dra hjem?

Colorline til Hirtshals eller Strømstad. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg lurer på om det er noen vits (altså poeng, mening) å ta dagstur til Danmark og Sverige uten bil. Kan man handle noe på den andre siden da eller er det å se på kaia og dra hjem?

Du kan vel handle med deg akkurat like mye som du klarer å bære. 🤷‍♀️

Anonymkode: 04483...2ee

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg forstår virkelig ikke spørsmålet. Du kan jo handle så mye du orker å bære?

Eller mener du om det er noe butiker på ferjekaia?

Anonymkode: 33e84...264

Skrevet

Du kan jo ta taxi fra kaia og til nærmeste kjøpesenter, og shoppe så mye du vil. Det er er kjøpesenter i Hjørring, 18 minutter i taxi fra Hirtshals havn. Du kan jo google "shopping Hirtshals" og se hva du finner.

Sjekk rutetidene for å være sikker på at du har nok tid, og vurder hvor langt fra havna du har tid til å reise.

Om det er "vits i" kommer jo helt an på hva du er ute etter. Jeg liker ikke å shoppe, så for meg er det jo overhode ikke vits å dra på shopping-tur.

• Liker 1
Skrevet
Hedda-78 skrev (15 minutter siden):

Du kan jo ta taxi fra kaia og til nærmeste kjøpesenter, og shoppe så mye du vil. Det er er kjøpesenter i Hjørring, 18 minutter i taxi fra Hirtshals havn. Du kan jo google "shopping Hirtshals" og se hva du finner.

Sjekk rutetidene for å være sikker på at du har nok tid, og vurder hvor langt fra havna du har tid til å reise.

Om det er "vits i" kommer jo helt an på hva du er ute etter. Jeg liker ikke å shoppe, så for meg er det jo overhode ikke vits å dra på shopping-tur.

Takk! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg forstår virkelig ikke spørsmålet. Du kan jo handle så mye du orker å bære?

Eller mener du om det er noe butiker på ferjekaia?

Anonymkode: 33e84...264

Jeg skriver: Kan man handle noe på den andre siden da eller er det å se på kaia og dra hjem?

Jeg forstår virkelig ikke hva du ikke forstår. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Du kan vel handle med deg akkurat like mye som du klarer å bære. 🤷‍♀️

Anonymkode: 04483...2ee

For det er flust av butikker på kaia ja?

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

For det er flust av butikker på kaia ja?

Hvor langt er du villig til å gå, da? Hvis du bruker google maps, ser du jo at det ligger noen klesbutikker ca 15 minutters gange fra kaia i Hirtshals. Om det er noe du vil like der, er jo umulig for noen andre å vite. 

Der er jo en Rema-butikk i området også, hvis det er dagligvarer du vil handle.

Hvis du skal handle danske designmøbler, må du jo vurdere hvor butikkene ligger vs hvor tungt du må bære.

Anonymkode: 9884e...257

• Liker 2
Skrevet

Fra Tolletatens sider: 

Hvis du er i utlandet kortere enn ett døgn

Ved utenlandsopphold på mindre enn ett døgn kan du én gang i løpet av 24 timer ta med deg alkohol- og tobakkskvoten hvis du kan dokumentere at du har betalt avgifter i et EØS-land. Du kan derfor ikke handle på tax-free.

Eksempler

• Du reiser med fly tur-retur Brussel på en dag. Du kan handle kvoten på en butikk i Belgia der du betaler avgiftene, men ikke i tax-free-butikken på Gardermoen.
  • Du tar ferge til Strømstad tur-retur på en dag. Du kan da handle alkohol på Systembolaget og sigaretter i en butikk i Sverige, men ikke i tax-free-butikken på båten.
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg skriver: Kan man handle noe på den andre siden da eller er det å se på kaia og dra hjem?

Det går jo harryhandel-busser til Sverige som er nettopp for å ta en dagstur for å handle.

Ellers er det jo bare å sjekke fergerutene og google maps... De har vel næringsvett nok til å sette opp en bilka/buss til bilka og en slakter på kaia der danskebåten legger til kan jeg tenke meg og såvidt huske fra barndommen 😅

Samtidig tok jeg et slags partycruise en gang med Stena Line, det var bare innom fredrikshavn i sånn en time grytidlig på morgenen for å slippe av tungtransport, så det var ikke store muligheter for å shoppe på den ruten.

Anonymkode: 2ed34...82b

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg går ut fra at du bor i Larvik e l? Siden Colorline går? 
Strømstad er en koselig liten småby. Småbutikker og matbutikker.  Det er et kjøpesenter ca 45 min gange unna (?) - husker ikke helt. Du kan sikkert ta taxi, eller gå langs elva.

Om du rekker å kjøpe noe kommer jo an på hvor lang tid du har før ferja går tilbake. Alle vi som ikke bor akkurat det du bor og har tatt den ferja vet jo ikke det…

Anonymkode: 3ff60...1c3

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Alle vi som ikke bor akkurat det du bor og har tatt den ferja vet jo ikke det…

Nei, jeg henvender meg vel strengt tatt til de som har tatt ferja til Danmark og Sverige på dagstur uten bil. Men det gjelder kanskje ingen her inne 🤷🏼‍♀️

Skrevet
Angelheart2 skrev (8 timer siden):

Fra Tolletatens sider: 

Hvis du er i utlandet kortere enn ett døgn

Ved utenlandsopphold på mindre enn ett døgn kan du én gang i løpet av 24 timer ta med deg alkohol- og tobakkskvoten hvis du kan dokumentere at du har betalt avgifter i et EØS-land. Du kan derfor ikke handle på tax-free.

Eksempler

• Du reiser med fly tur-retur Brussel på en dag. Du kan handle kvoten på en butikk i Belgia der du betaler avgiftene, men ikke i tax-free-butikken på Gardermoen.
  • Du tar ferge til Strømstad tur-retur på en dag. Du kan da handle alkohol på Systembolaget og sigaretter i en butikk i Sverige, men ikke i tax-free-butikken på båten.

Takk, det går fint, kjøper verken alkohol eller røyk. 

Skrevet

Om du tar ferge til Strömstad er det da ikke langt opp til sentrum. Flere butikker der. Så kan du ta en matbit på en av resturantene langs sjøen.

Anonymkode: 14ff7...1d1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...