Gå til innhold

Kjøpe bolig med IN.ordning og høy fellesgjeld

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis du kjøper bolig med  IN.ordning altså at du betaler ned hele fellesgjelden . Vil du ikke betale noe felles gjeld da? Er høy felles gjeld treng på dårlig økonomisk styring i borettslaget/sameiet?

Anonymkode: 18547...b03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen som vet ? Jeg er førstegangs kjøper og lurer på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså mitt spørsmål er med IN-ordning har du da betalt alt så du ikke må betale noe mer etter på ? Og er høyfellesgjeld tegn på dårlig økonomisk styring? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis fellesgjeld er veldig stor i forhold til innskudd er det ikke et godt tegn generelt.

Hvis du har penger til å betale ut hele fellesgjelden må du selvfølgelig fremdeles betale felleskostnader men ingen avdrag/renter.

Praktisk husk at du kan ikke selv velge når du betaler ut denne IN ordningen, det er ofte satt i lånebetingelsene på felleslånet.

Feks 2 ganger i året Apr/Okt etc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fellesgjelden er ofte høy i nybygg (eller bygg av nyere dato) fordi bygningsmassen nedbetales over tid. Ellers kan den være høy fordi borettslaget/sameiet nylig har gjort vedlikehold. Det har ikke nødvendigvis noe å gjøre med hvor god styring det er.

IN-ordning betyr at du som andelseier kan velge å nedbetale din del av fellesgjelden på gitte tidspunkt i året. Dette lønner seg mest dersom du har penger til det, og ikke trenger ta opp lån for å finansiere det. Avdrag+rente på fellesgjeld kommer stort sett som en del av fellesutgifter, men vil i sum bli sirka det samme som om du tok opp tilsvarende lån privat. De fleste borettslag har okay rente.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått mesteparten av svaret over her, men en viktig tilleggsinfo: Månedlige fellesutgifter for en leilighet består av flere deler, og en av dem er nedbetaling av fellesgjeld. I tillegg kommer div annet som vedlikehold, renovasjon, forsikring, kanskje kabel-tv/Internett etc etc etc. Denne delen av felleskostnadene må du fremdeles betale. Dessuten kan det komme fremtidige utgifter for sameiet/borettslaget som gir grunnlag for ny fellesgjeld, som igjen blir nedbetalt gjennom fellesutgiftene, og disse vil du i så fall bli nødt til å være med på å betale.

Anonymkode: bc6a0...157

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det står oppgitt i prospektet et sted (eller du kan få informasjon fra megleren) om hva som er fellesgjeld og hva som er fellsutgifter. Fellesutgifter må betales uansett om du ikke har noe fellsgjeld. Så du får uansett en form for månedlig "husleie" som du må betale.

Si for eksempel at du nå må betale 5000kr/mnd når det er fellesgjeld+fellesutgifter, og bare 2500 kr om du betaler ned fellesgjelden med IN-ordning og dermed kun sitter igjen med regningen på fellesutgifter. Da senker du jo den månedlige innbetalingen til borettslaget. MEN: du må jo låne opp på eget lån for å betale ned hele fellesgjelden med IN-ordning, så kanskje din betaling til egen bank øker med kr 2500/mdn. Eller mer? Ikke betal ned om renten på fellesgjelden er lavere enn den du får i banken. 

Høy fellesgjeld behøver ikke bety dårlig styring, men det kan gjøre det.. sjekk om de har sparepenger, ofte står det en formue på borettslaget også. Høres kanskje rart ut å ha gjeld og formue, men det er gjerne tegn på et godt drevet borettslag som sparer penger til vedlikehold og ikke legger alt til på gjelden sånn at den stadig øker.

Anonymkode: 871de...555

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Styr unna andelsleilighet. 

Anonymkode: 56bce...175

Hvorfor? Så lenge du ikke kjøper leilighet som en investering (for å leie ut) ser jeg ingen umiddelbar oppside ved det?

Selv har jeg kjøpt selveiere, men det er kun fordi de leies ut.

Skal en bo i boligen selv ser jeg ingen fornuftig grunn til aktivt å unngå andelsleilighet i borettslag! 

Så lenge en kjøper en brukt andelsleilighet slipper en unna dokumentavgiften, og betaler bare et lite beløp til borettslaget ved overtakelse.

Ang økonomistyring og fellesgjeld: Det er ingen direkte sammenheng her. Men, noe som er "red flag" for meg er for lave fellesutgifter. Det kan absolutt være tegn på dårlig økonomistyring.

I likhet med i din personlige økonomi gjelder det for et sameie eller borettslag å spare opp midler til en regnværsdag, og det gjøres best ved å hanke inn noen ekstra kroner hver måned i fellesutgifter. Det skal finnes et buffer!

Jeg har forkastet et par ellers fine leiligheter (i sameier) på grunn av dette. Lave fellesutgifter har fått meg til å ta en mer nøye gjennomgang av regnskapet og protokoller fra tidligere generalforsamlinger/sameiermøter, noe som igjen har vist svært slett økonomistyring.

Sånn sett har jeg alltid anbefalt folk som vil ha lavest mulig risiko  å unngå leiligheter i små sameier (3-4 boenheter), og spesielt eldre trebygninger. Store sameier/borettslag med 20-30+ enheter sprer risiko og kostnader.

Har du planer om å flytte i løpet av relativt få år gir også borettslag en økonomisk oppside, ref dokumentavgiften (som bør tjenes inn igjen).

Anonymkode: bc6a0...157

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i en leilighet med høy andel fellesgjeld og IN-betaling. Er veldig fornøyd med det, vi har lavere rente på fellesgjelden enn det vi har på boliglånet i banken. Hadde derfor blitt dyrere for oss om vi skulle hatt alt lånet i banken, så for oss lønner det seg ikke å betale ned via IN-betaling. Hvis man allikevel ønsker å benytte IN-betalingen så virker ikke det som noe stress, og da står man igjen med kun felleskostnadene. Men må til gjengjeld betale mer på sitt eget banklån (hvis man velger å ta opp høyere boliglån for å betale fellesgjeld via IN-betaling). 

Anonymkode: daaf2...e33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...