Ibenholt Skrevet 24. januar 2006 #1 Skrevet 24. januar 2006 Jeg har en duftranke stående i leiligheten og den synger på siste verset. Jeg fikk beskjed om å vanne den en gang i uken, fordi den er en ganske "robust" plante. Så jeg har jo dælja oppi noe vann i ny og ne. For en uke siden så jeg tilfeldigvis at molden har begynt å mugne. Hva skal jeg da gjøre for å holde den i live? Hvordan skal man vanne den uten at muggen kommer snikende? Jeg er absolutt ikke noe plantemenneske. Stakkars plantene mine!
Elbereth Skrevet 25. januar 2006 #2 Skrevet 25. januar 2006 Uten at jeg er noe plantemenneske, mener jeg av erfaring at duftranken trenger mye lys og jevn fukt, men den skal ikke overvannes. Skift den mugne jorda og hold den jevnt fuktig etterpå, uten å dælje oppi så mye av gangen
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 25. januar 2006 #3 Skrevet 25. januar 2006 Når den blomstrer, skal duftranken ha godt med lys og være jevnt fuktig, dvs ikke tørke veldig mye ut, og i hvert fall ha jevnere vanning enn en "dælj" en gang i uka. En skvett et par-tre ganger i uka er nok bedre, men det er VELDIG VIKTIG at den ikke blir stående i vann! Hell av overskuddsvannet etter noen minutter. Når den er avblomstret, kan den fortsatt få stå lyst, men gjerne litt kjøligere (i soveromsvinduet, f.eks) og hvile seg. Da vil den ha litt mindre vann, ca 1 gang i uka. Gjødsel 1 gang i mnd. Etter hvert (ca 1 gang i året) setter den nye knopper. Flytt den da litt til et litt varmere sted, og trapp gradvis opp vanningen. Når det gjelder mugg på jorda, så er det et tegn på overvanning. Hvis planta di i tillegg har fått gule blader og ser sliten ut, så er det helt garantert. Pott om planta, og vær litt mer forsiktig med vanninga etterpå
Gjest asalea Skrevet 3. juli 2007 #4 Skrevet 3. juli 2007 <span style='color:blueviolet'>Jeg har en duftranke stående i leiligheten og den synger på siste verset. Jeg fikk beskjed om å vanne den en gang i uken, fordi den er en ganske "robust" plante. Så jeg har jo dælja oppi noe vann i ny og ne. For en uke siden så jeg tilfeldigvis at molden har begynt å mugne. Hva skal jeg da gjøre for å holde den i live? Hvordan skal man vanne den uten at muggen kommer snikende? Jeg er absolutt ikke noe plantemenneske. Stakkars plantene mine!</span> Et godt råd generellt for planter er å ha litt leca-kuler i bunnen av ytterpotten, slik at overflødig vann dreneres bort. Slik unngås mugning av jorden. Takk til Bjørnsdatter for gode tips for stell av duftranke! Hilsen asalea.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå