Gå til innhold

Eierskifte på chip hos hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har noen gode råd?

Jeg har nemlig aldri vært borti dette før- 

Saken er den at jeg kjøpte en hund, en liten mix , jeg fant annonsen på finn.no og hunden var da 11 uker, og underveis var  kontakten med selger var fin. Jeg betalte inn depositumet og hadde god dialog med denne selgeren. Ikke noe rødt flagg der. 

Når vi kom for å hente hunden, så fortalte de at de egentlig ville beholdt hunden selv fordi datteren og sønnen  hadde knyttet seg til denne valpen. Hunden var 13 uker da jeg hentet den. Jeg skrev under kjøpekontrakten, betalte resten av beløpet og fikk alle papirer  som helseattest osv.

Siden valpen var chippet på henne så måtte det gjøres  eierskifte. Jeg ventet og ventet og ingen mld kom om at det var gjort noe sånt. Jeg sjekket og nei da det var enda ikke tegn til det, jeg kontaktet dyre id for å høre om det var noen forsinkelse men de hadde ikke mottatt noe som helst. Jeg kontaktet selger og svaret var at de var i gang med å gjøre dette.  Dagene gikk og ukene også. I 3 mnd har jeg holdt på med dette, og i dag fikk jeg følgene mld" Vi har ikke lyst til å gjøre eierskifte fordi vi ønsker å ha tilgang til denne hunden da vi gjerne vi ha et kull fra han." 

Jeg ringer de og spør hvorfor ikke dette er nevnt før nå, og nei han skal ikke brukes i avl, og jeg bor jo også en del mil. snakker 50+ mil unna de. Jeg sa at jeg har betalt full pris på valpen og jeg har også betalt eierskifte delen. 

Men hvordan går jeg nå frem? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Chip han på nytt med din informasjon...hørtes shady ut hele opplegget ,ikke verdt kampen 🥴

Anonymkode: cbdc3...a82

• Nyttig 2
Skrevet

Hvordan deaktivere en mikrobrikke hos en hund?

Hvis du ønsker å deaktivere en mikrobrikke hos en hund, må du kontakte både mikrobrikkeregisteret og mikrobrikkeprodusenten. Registeret er databasen der hundens mikrobrikkenummer og kontaktinformasjonen din er lagret. Produsenten er selskapet som har laget mikrobrikkeenheten.

For å deaktivere mikrobrikken må du fremlegge bevis på at du er den rettmessige eieren av hunden, for eksempel adopsjonspapirer eller et brev fra krisesenteret eller redningstjenesten der du fikk hunden.

Du må også forklare hvorfor du ønsker å deaktivere mikrobrikken, for eksempel død, adopsjon av en annen familie eller permanent plassering i krisesenter eller redning.

Når du har varslet både registeret og produsenten, vil de deaktivere mikrobrikken slik at den ikke lenger kan brukes til å identifisere hunden din.

Anonymkode: 8fe66...ea7

• Nyttig 5
Skrevet

Hva er årsakene til å fjerne eller deaktivere en mikrobrikke hos en hund?

Det er svært få grunner til å fjerne eller deaktivere en mikrobrikke hos en hund. Noen av dem er:

• – Hunden er død, og du vil forhindre at noen bruker mikrobrikkenummeret sitt til svindelformål.
  • Hunden er adoptert av en annen familie og du ønsker å overføre eierskapet og oppdatere kontaktinformasjonen deres.
  • – Hunden har blitt permanent plassert i et krisesenter eller redning, og du ønsker å unngå forvirring eller konflikt med den nye vaktmesteren.
  • – Hunden har utviklet en allergisk reaksjon eller en infeksjon rundt mikrochipstedet og trenger legehjelp.
  • – Hunden har opplevd migrasjon eller bevegelse av mikrobrikken i kroppen og trenger korrigerende kirurgi.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Bruk konfliktrådet. Dere har kjøpekontrakt og har betalt og da kan ikke eier komme i ettertid å endre betingelsene.

Å chippe om vil ikke fungere for en seriøs veterinær sjekker om det allerede sitter chip før de setter inn. 

• Nyttig 8
Skrevet

Hunden er kjøpt og betalt. Du har kjøpekontrakt. Da kan de ikke komme flere måneder senere og kreve tilgang til hunden.

Kjøp en id brikke med ditt navn og nummer som du kan henge på halsbåndet til hunden mens alt det andre ordnes. Da slipper du at hunden blir levert tilbake til selgeren om den skulle dra ut på eventyr og de som finner den sjekker chip. 

Ta kontakt med konfliktrådet. Selgeren har ingen rettigheter her. De har solgt en vare. De kan ikke kreve noe som helst

Anonymkode: edb42...ecc

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Du kan i hvert fall trøste deg med at de har ingen ting å slå i bordet med - de kan ikke kreve noen ting av deg, og de har ingen rettigheter til hunden eller avl på den, selv om chippen står i deres navn. Du har en kjøpekontrakt som viser at den er din, det trumfer en chip.

Veldig kjedelig at du har betalt for omregistrering om du ikke får det, da har de svindlet deg for de pengene. Jeg ville fortsatt å mase jevnlig på omregistrering, eller krevd pengene for omregistreringen tilbake. Om det ikke skjer noe innen et år ville jeg undersøkt mulighetene for å deaktivere chippen/bytte ut med en ny. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Si at de går en uke på å sende inn papirene før du anmelder de for svindel.

Du har kjøpt valpen ig er ikke interessert i å låne den til dem for et kull.

• Liker 4
Skrevet
Ulven skrev (18 timer siden):

Bruk konfliktrådet. Dere har kjøpekontrakt og har betalt og da kan ikke eier komme i ettertid å endre betingelsene.

Å chippe om vil ikke fungere for en seriøs veterinær sjekker om det allerede sitter chip før de setter inn. 

Det er uansett ikke aktuelt å chippe å nytt så den er grei. Forliksrådet blir det nok

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar. Jeg skal skrive en epost til de i dag så får vi se hva svaret blir. 

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Skrevet
anonymx74 skrev (På 12.10.2023 den 7.27):

Takk for svar. Jeg skal skrive en epost til de i dag så får vi se hva svaret blir. 

Har du fått fikset det?

Anonymkode: 62f55...a1f

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har du fått fikset det?

Anonymkode: 62f55...a1f

Ja. Ordnet seg plutselig ut av det blå i går kveld.

• Liker 4
Skrevet

Jeg har et spm om noen har svar. Jeg kjøpte omplasseringshund for 7 år siden. Den gang sendte jeg bare inn papirer enten på nett eller på papir, litt usikker..til dyreid og fikk han overført til mitt eierskap. Kjøpte han av ei jente i Norge, men hun importerte han fra Litauen. Så i dyreid står det "omplassering av utenlandsk hund" eller noe slikt. Jeg tror ikke forrige eier måtte bekrefte noe som helst? Er det ikke sånn at man må ha samtykke? Jeg trengte ikke det og forstår ikke hvorfor?

Anonymkode: 7c31b...118

Skrevet

Det høres ut som en frustrerende situasjon. Jeg forstår at du er bekymret for eierskiftet på chipen til hunden din. Det beste rådet jeg kan gi deg er å kontakte en dyrelege eller en juridisk ekspert som kan veilede deg gjennom prosessen. De vil kunne gi deg råd om hvordan du kan håndtere situasjonen og sikre at eierskiftet blir gjort på riktig måte. Lykke til!

Anonymkode: fa5f1...aec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...