Gå til innhold

Når holdes barn hjemme fra skolen ved sykdom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er helt ny på det å ha skolebarn, så vet ikke helt hva som er reglene. I barnehagen har de jo 48 timers regel på oppkast, men barnehage er jo frivillig. Hva gjelder på skolen? Kan de gå i det de føler seg bra? Vil jo ikke at hun skal gå glipp av læring heller? 

hva er «reglene»? 

Anonymkode: 46c18...ad7

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi er helt ny på det å ha skolebarn, så vet ikke helt hva som er reglene. I barnehagen har de jo 48 timers regel på oppkast, men barnehage er jo frivillig. Hva gjelder på skolen? Kan de gå i det de føler seg bra? Vil jo ikke at hun skal gå glipp av læring heller? 

hva er «reglene»? 

Vi har 48 timer regel på alle. Du kan jo se på det slik: det er jo kjedelig at andre barn må gå glipp av læring fordi du sender et sykt barn, og kanskje ditt eget også, fordi andre er løsslupne med å sende syke barn.

Anonymkode: b4881...028

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi har 48 timer regel på alle. Du kan jo se på det slik: det er jo kjedelig at andre barn må gå glipp av læring fordi du sender et sykt barn, og kanskje ditt eget også, fordi andre er løsslupne med å sende syke barn.

Hvem er «vi» er det dere i familien, eller er dette regler på skolen? 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvem er «vi» er det dere i familien, eller er dette regler på skolen? 

ts

Skole og barnehage.

• Liker 3
Skrevet

Hør med skolen. Det er mye forskjellig fra skole til skole. Her er ikke corona gyldig fravær. Med mindre man har feber. Tidligere gjaldt 1 feberfri dag hjemme, nå er det tilbake til skolen når de er feberfri og normal allmenntilstand.

Usikker på hva reglene for omgangssyke er

Anonymkode: d9ad8...9da

Skrevet

Man vet jo ikke om barnet er smittsom? Mange kan være ganske friske å sende ut masse smitte og noen er slappe å dårlige å smitter ikke noen likevel. Hvis barnet har skikkelig forkjølelse og lett feber men vil på skolen (typisk 1-3kl) -hold ungen hjemme en dag eller to for å slippe å eventuelt sause inn hele klassen med smitte å snørr. Er almentilstand ok og formen halvveis kan man jo åsså gå på skolen etter min mening. Oppkast osv er det regler for. Feber og, bli hjemme til man er bra. 

Anonymkode: 84335...0ad

• Liker 1
Skrevet

Oppkast og diare hjemme i 48 timer... feber 1 dag etter...og det kommer helt an også på formen 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Man vet jo ikke om barnet er smittsom? Mange kan være ganske friske å sende ut masse smitte og noen er slappe å dårlige å smitter ikke noen likevel. Hvis barnet har skikkelig forkjølelse og lett feber men vil på skolen (typisk 1-3kl) -hold ungen hjemme en dag eller to for å slippe å eventuelt sause inn hele klassen med smitte å snørr. Er almentilstand ok og formen halvveis kan man jo åsså gå på skolen etter min mening. Oppkast osv er det regler for. Feber og, bli hjemme til man er bra. 

Anonymkode: 84335...0ad

Er du selv hjemme i to døgn fra jobben etter oppkast? Jeg tenker at grunnen til at barnehager har  så mye som 48 timer er fordi de har mange små som putter ting i munnen. 

• Liker 3
Skrevet
Sofakona skrev (7 minutter siden):

Oppkast og diare hjemme i 48 timer... feber 1 dag etter...og det kommer helt an også på formen 

Er det dine regler eller skolens? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Skole og barnehage.

Så deres skole har en regel om det? Føler vår skole var veldig på «prøv å send de på skolen, selv om de hangler litt. Det er veldig viktig at de kommer, de går glipp av masse.» de sa ikke direkte noe om omgangssyke på foreldremøte, men var veldig «på» at det er dumt med fravær. 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det dine regler eller skolens? 

Dette har vi fulgt siden han gikk i barnehagen ( der det var regel)...sender ikke min sønn på skolen før han ikke har kastet opp eller hat diare på en hel dag...det er jo for å ikke smitte andre 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Er du selv hjemme i to døgn fra jobben etter oppkast? Jeg tenker at grunnen til at barnehager har  så mye som 48 timer er fordi de har mange små som putter ting i munnen. 

De minste i barneskolen er veldig tett på hverandre, på en måte voksne ikke er. Det deles på diverse utstyr, og de er ikke fremmede for å putte et viskelær eller en blyant i munnen. Smitte sprer seg utrolig fort. Vi setter derfor pris på, spesielt i småskolen, om man holder barna hjemme 48 timer ved omgangssyke.

Ellers har jevnt over en del foreldre lav terskel for å holde barna hjemme. Litt lett magevondt og litt snørr går fint, ser vi at formen forverres og allmenntilstanden blir dårlig, ringer vi hjem. Men akkurat omgangssyke er god grunn til å være litt strenge med.

Anonymkode: 3f4f1...b9d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så deres skole har en regel om det? Føler vår skole var veldig på «prøv å send de på skolen, selv om de hangler litt. Det er veldig viktig at de kommer, de går glipp av masse.» de sa ikke direkte noe om omgangssyke på foreldremøte, men var veldig «på» at det er dumt med fravær. 

ts

Nei da går du etter din følelse...om du sender ditt barn syk på skolen...vil smitte og fravær blandt andre barn bli stort. Det er mye viktigere at barn er hjemme 1-2 dager en at de sendes syke på skolen..og kanskje gjør andre syke 

• Liker 1
Skrevet
Sofakona skrev (Akkurat nå):

Dette har vi fulgt siden han gikk i barnehagen ( der det var regel)...sender ikke min sønn på skolen før han ikke har kastet opp eller hat diare på en hel dag...det er jo for å ikke smitte andre 

Ja, det var regelen i vår barnehage også, men trengte kanskje det var annerledes på skolen. Jeg tenker også en hel dag er fornuftig, men at 48 timer er i overkant. 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvis jeg spyr og spyr - ja. Da holder jeg meg hjemme for da har jeg omgangssyke og ønsker ikke spre det. 

Skrevet
Sofakona skrev (Akkurat nå):

Nei da går du etter din følelse...om du sender ditt barn syk på skolen...vil smitte og fravær blandt andre barn bli stort. Det er mye viktigere at barn er hjemme 1-2 dager en at de sendes syke på skolen..og kanskje gjør andre syke 

En dag syntes jeg hørtes fornuftig ut, to dager er lenge å være borte. Jeg skal lete litt mer på skolen sider om de sier noe. 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

ts

Jeg tviler på at skolen syns læring er så viktig for kun ditt barn at de vil man skal sende barn med omgangssyke på skolen. De prøver å være runde. Du kan ta det opp på foreldremøte neste gang? At dere kunne hatt en tommelfingerregel mellom dere?

• Liker 1
Skrevet

Hvis jeg spyr og spyr - ja. Da holder jeg meg hjemme for da har jeg omgangssyke og ønsker ikke spre det. 

Når du er ferdig å spy og føler deg helt frisk igjen, så går du likevel ikke på jobb på to dager? 

Skrevet

Når du er ferdig å spy og føler deg helt frisk igjen, så går du likevel ikke på jobb på to dager? 

Jeg lar det gå minst en full dag uten symptomer, og siden jeg har mulighet for hjemmekontor, ja, jeg drar ikke på kontoret på dag to. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er også yrker man skal holde seg hjemme 48 timer. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...