Gå til innhold

Fukt (og ikke fett!) til tørr hodebunn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med veldig tørr hodebunn. Som flasser (små, hvite flak, ikke talg-flass), og klør. 

Jeg har ikke funnet noe som virker.

Jeg trenger i all hovedsak fukt, men ikke fett. Ting med mye fett gjør bare at jeg må vaske håret oftere, og det forverrer problemet. 

Jeg har prøvd en serum fra Pure&Care på Normal, som ikke gjorde så mye fra eller til. 

ACO Intensive dry scalp treatment fra apoteket gjør bare hodebunnen og håret fett, men hjelper ikke mot kløen og dryssingen. 

Decubal sin hodebunn-balsam (som brukes når man vasker håret) gjør bare håret fett, men hjelper ingenting. 

Noen tips? 

Anonymkode: ee4e0...15a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker forøvrig Daxxin shampo mot flass og tørr hodebunn, og den har hjulpet litt. Men ikke nok. 

Jeg vasker håret ca hver 4. dag. Oftere = mer tørrhet og mer kløe, sjeldnere = mer kløe pga opphoping av hudflak og fett.. 

Anonymkode: ee4e0...15a

Skrevet

image.png.ff68b0491d8136f44ded0918fcdf3af3.png

Anonymkode: c6168...88c

Skrevet

Fungoral, som 88c anbefaler, gjorde at jeg fikk langt tørrere hodebunn og mer flass. Bedre på kort sikt, så mye verre.

Det som fungerer best for meg er å spise optimalt, få i meg nok vitaminer og mineraler, masse grønnsaker, lage mat fra bunn, få i meg nok gode proteiner og nok og riktig fett (kutt ut soya og solsikkeolje, bruk heller olivenolje) og nok Omega3!

Hudleger har noe de kan skrive ut, som et slags hodebunnsvann, som de sier hjelper. Fikk det utskrevet en gang, men så ble jeg veldig syk før jeg fikk hentet det ut, og har aldri gjort mer med det. Husker ikke lenger hva det heter. Men nå holder jeg hodebunnen noenlunde i sjakk (det drysser i hvert fall minimalt nå, selv om jeg får tykt belegg) med kosthold.

Anonymkode: e11f9...7b1

Skrevet

Cerave sjampo for veldig tørr hodebunn fungerer for min mann. Han pleide også å få veldig tørr hodebunn og fett hår. I gode perioder kan han nå bruke anglamark sjampo med cerave ca hver fjerde hårvask.

Fungoral gjorde bare problemet mye verre. Hodebunnen sluttet etterhvert å flasse, fordi det ikke var mer hodebunn. Bare skorper og sår.

Før han prøvde fungoral fungerte head and shoulders, så lenge han aksepterte at håret var fett på tredje dag. Det flasset ihvertfall ikke. Etter fungoral fungerte det ikke.

Anonymkode: ddeeb...7d1

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Cerave sjampo for veldig tørr hodebunn fungerer for min mann. Han pleide også å få veldig tørr hodebunn og fett hår. I gode perioder kan han nå bruke anglamark sjampo med cerave ca hver fjerde hårvask.

Fungoral gjorde bare problemet mye verre. Hodebunnen sluttet etterhvert å flasse, fordi det ikke var mer hodebunn. Bare skorper og sår.

Før han prøvde fungoral fungerte head and shoulders, så lenge han aksepterte at håret var fett på tredje dag. Det flasset ihvertfall ikke. Etter fungoral fungerte det ikke.

Anonymkode: ddeeb...7d1

Man kan ha fet hodebunn og tørt hår ( pga. uttørrende behandlinger eller produkter), men tørr hodebunn og fett hår er nesten umulig. Fettet i håret kommer jo fra hodebunnen.

Anonymkode: 08144...ca6

Skrevet

Er dette så vanskelig da?

Min hodebunn ble bra igjen etter noe uker med Head&Shoulders. 

Anonymkode: 0dca9...c94

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Man kan ha fet hodebunn og tørt hår ( pga. uttørrende behandlinger eller produkter), men tørr hodebunn og fett hår er nesten umulig. Fettet i håret kommer jo fra hodebunnen.

Du har ikke hørt om komibasjonshud? 

Anonymkode: 47936...eca

Skrevet

Men har du prøvd head and shoulders? Noen ganger er faktiskt det enkle ofte det beste. 

Anonymkode: 23b54...630

Skrevet

Jeg brukte faktisk aloe vera i hodebunnen. Blandet med litt vann for å få fordelt det lettere, noen få dråper olje, og la dette sitte som en behandling før vask. Ved vask masserte jeg balsam inn i hodebunnen helt til slutt. Dette hjalp en del.

Det viktigste er nok likevel at jeg har fått økt luftfuktigheten en del hjemme. Det gjør at jeg sånn generelt blir mindre tørr i hud og hodebunn.

Anonymkode: 59163...744

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Du har ikke hørt om komibasjonshud? 

Anonymkode: 47936...eca

Kombinasjonshud er noe helt annet, der har man områder med mer eller mindre talgproduksjon. Sånn fungerer ikke hodebunnen.

Hilsen frisør og hudpleier..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...