Gå til innhold

Er regndresser med fleecefor veldig klamme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå til vinteren vurderer jeg en regndress med fleecefor isteden for vanlig regntøy, men lurer på om det blir veldig klamt?

Alternativet er jo vanlig regntøy uten for, men å ha et ekstra lag under med fleece eller ull, ull er mindre klamt, men går det ikke for det samme når man har fleece tøy under? Eller gir det bedre sirkulasjon når fleecen ikke sitter fast i dressen?

Mye å tenke på😅

Anonymkode: 5ce17...e54

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg synes ikke de er klammere enn vanlig regntøy, men det er flere grunner til at vi bare kjøpte det én gang og aldri igjen. Det ene er at det er for varmt om sommeren og at man derfor må ha to typer regntøy, ufôret til sommerbruk og fôret til høst/vårbruk. Da er det både billigere og enklere å bare bruke ull, fleece eller annet under ufôret tøy hvis det er kaldt eller rett og slett parkdress (som har bedre sirkulasjon, men hvis det virkelig bøtter ned vil ikke parkdress være nok). Det andre er at selv om det er et område rett på innsiden håndleddene og føttene som ikke er fôret for å unngå at det blir vått så er det ikke nok og det kommer likevel vann innover til fôret. Det blir fort upraktisk når det tar lenger tid å tørke fôret regntøy enn ufôret. 

Endret av Arkana
  • Liker 1
Skrevet

Jeg ville ikke kjøpt foret. 

Det er mye mer praktisk å bare bruke flere lag klær under. 

Er det foret, kan du ikke bruke det om sommeren, og må ha to sett. 

I tillegg bruker det lang tid på å tørke (for ungene kommer jo til å bli våte inni også, det er uungåelig når de leker med vann). 

Anonymkode: 1608a...547

Skrevet

Mange bruker det i stedenfor parkdress/høstdress. Det egner det seg ikke til. Veldig klamt. Lang tørketid.. og ofte er det praktisk med bare regnbukse.

Anonymkode: 7b466...6d3

Skrevet

TS her, kan si litt mer om hvordan jeg tenker bruken.

Barnet har vokst fra sitt vanlige regntøy nå, må kjøpe nytt og den størrelsen som passer best er 92, den vil kun vare til over vinteren, og siden det nå blir vinter tenkte jeg å kjøpe foret regndress isteden for vanlig regntøy. Og heller kjøpe vanlig igjen til våren.

Kan det fungere?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Barnet har vokst fra sitt vanlige regntøy nå, må kjøpe nytt og den størrelsen som passer best er 92, den vil kun vare til over vinteren, og siden det nå blir vinter tenkte jeg å kjøpe foret regndress isteden for vanlig regntøy. Og heller kjøpe vanlig igjen til våren.

Kan det fungere?

Da trenger jeg også kun en vanlig vinterdress fordi jeg kan benytte regndresser med for til nød om jeg må vaske vinterdressen etc. 

• Liker 2
Skrevet

Spørs hvor gammelt barnet er. Jeg har en 2 åring. Barnet har ikke passet samme regntøy på vår og sommer som høst og vinter. Vi har hatt ufôret regntøy i størrelse 86 nå i vår og sommer. Dette er nå for lite, og vi har kjøpt et fôret regntøy i størrelse 92, som barnet bruker nå på høsten. Blir spennende å se om vi må opp en størrelse igjen om seks måneders tid. Bor på vestlandet 🌧, så parkdressen blir ikke så ofte brukt lenger.

De har godt tørkeskap i vår barnehage, så regntøyet tørker fort.

Anonymkode: 23ee0...f84

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan det fungere?

Det spørs hva du legger i "fungere". 

Som sagt, så bruker foret regntøy mye lengre tid på å tørke. Og jeg ser på det som himla upraktisk. Jeg har stått mang en gang og tørket vanlig regntøy UTEN fleece-for med hårføner, for å få det tørt igjen til å brukes.. 

Jeg ser ikke helt poenget? Det er jo mye enklere å bare kle ungen i lag? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da trenger jeg også kun en vanlig vinterdress fordi jeg kan benytte regndresser med for til nød om jeg må vaske vinterdressen etc. 

Joda, men det kan du med vanlig regntøy også - med klær under... Om fleecen sitter fast i regntøyet, eller er en løs jakke/bukse, har jo null å si for hvor varmt det er. Men har veldig mye å si for hvor lett det er å få det tørt til dagen etter. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det spørs hva du legger i "fungere". 

Som sagt, så bruker foret regntøy mye lengre tid på å tørke. Og jeg ser på det som himla upraktisk. Jeg har stått mang en gang og tørket vanlig regntøy UTEN fleece-for med hårføner, for å få det tørt igjen til å brukes.. 

Jeg ser ikke helt poenget? Det er jo mye enklere å bare kle ungen i lag? 

Praktisk for hvem? Deg eller de i barnehagen? 

Skrevet

Man burde absolutt ha foret regnsett til høst/vinter. Vertfall til barnehagebarn som er ute flere timer daglig i all slags vær. Jeg vil dog ikke anbefale med fleece for. Det blir veldig tungt når det suger til seg fukt og bruker lang tid på å tørke. Ville valgt thermo regnsett/regndress. Feks har både wheat og kattnakken dette. Det er foret/vattert men med glatt overflate over foret, tørker på null komma niks og blir ikke tungt.

Anonymkode: ef0e0...8d8

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Man burde absolutt ha foret regnsett til høst/vinter. Vertfall til barnehagebarn som er ute flere timer daglig i all slags vær. Jeg vil dog ikke anbefale med fleece for. Det blir veldig tungt når det suger til seg fukt og bruker lang tid på å tørke. Ville valgt thermo regnsett/regndress. Feks har både wheat og kattnakken dette. Det er foret/vattert men med glatt overflate over foret, tørker på null komma niks og blir ikke tungt.

Anonymkode: ef0e0...8d8

Takk for tips. Hva er dette vatt foret i Kattnakken laget av? Bomull er jo ikke så veldig isolerende, da er vel vanlig uforet regntøy med fleecetøy eller ull under bedre?

Skrevet

Foret hadde aldri fungert for oss pga tørking. Vasker i perioder regnbukser ofte. Praktisk at de tørker fort. 

Anonymkode: fd66e...1f0

Skrevet

Foret regntøy med fleece inni er klamt og bruker flere døgn på å tørke når man har blitt våt gjennom. Kattnakken har defintivt det beste regntøyet, men det koster. 

hilsen bhg ansatt som jobber med 2-åringer hver dag

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Praktisk for hvem? Deg eller de i barnehagen? 

Begge ;) Det er akkurat like upraktisk for barnehagen som det er for meg om regntøyet til ungen fremdeles er vått fra dagen før ;) 

Skrevet
Vanja2345 skrev (9 minutter siden):

Foret regntøy med fleece inni er klamt og bruker flere døgn på å tørke når man har blitt våt gjennom. Kattnakken har defintivt det beste regntøyet, men det koster. 

hilsen bhg ansatt som jobber med 2-åringer hver dag

Hva er bedre med Kattnakken?

Skrevet

Vi har hatt kattnakken fra minste var 1 år. Alltid vært kjempe fornøyd med de dressene. De blir ikke klamme slik som fleece blir. De er ikke foret med fleece. Når den vaskes bruker den 2 dager på å tørke. Minste er på siste dressen nå. Hun er 1 klassing.

Skrevet
Minlillelykke skrev (3 minutter siden):

Vi har hatt kattnakken fra minste var 1 år. Alltid vært kjempe fornøyd med de dressene. De blir ikke klamme slik som fleece blir. De er ikke foret med fleece. Når den vaskes bruker den 2 dager på å tørke. Minste er på siste dressen nå. Hun er 1 klassing.

Kanskje jeg bare skal kjøpe vanlig da, hvis jeg har behov for regntøyet er to dager tørking en dag for mye😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kanskje jeg bare skal kjøpe vanlig da, hvis jeg har behov for regntøyet er to dager tørking en dag for mye😅

Vi vasket kun i helgen. Tørket bare over det ved behov i ukedagene. Bøe alltid tørt mellom dagene uten vask. Når man vasker de skal man ikke bruke sentrifugering og derfor tar det ekstra lang tid når det vaskes i maskin. Mine har badet i disse dressene og vært veldig lite våte.

• Liker 1
Skrevet
Minlillelykke skrev (4 minutter siden):

Vi vasket kun i helgen. Tørket bare over det ved behov i ukedagene. Bøe alltid tørt mellom dagene uten vask. Når man vasker de skal man ikke bruke sentrifugering og derfor tar det ekstra lang tid når det vaskes i maskin. Mine har badet i disse dressene og vært veldig lite våte.

Aha skjønner:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...