Gå til innhold

Blir bidrag regnet som inntekt når de beregner uføretrygd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått brev fra nav nå om at barnetillegget blir redusert, fordi jeg har høyere inntekt, men jeg har ingen inntekt, bare bidrag. Ang bidraget har det vært litt frem og tilbake nå i år, men nå har vi landet på det også. 

Så er det bidraget som regnet som inntekt?

Anonymkode: 04b77...3e0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Bidrag regnes ikke som inntekt. Men barnetillegget blir redusert når du har mer enn 3,1 G i inntekt 

https://www.nav.no/uforetrygd#hvor-mye

Når barnet bor sammen med den ene forelderen

Barnetillegget blir redusert når inntekten din er høyere enn fribeløpet på 3,1 ganger folketrygdens grunnbeløp. Det tilsvarer i dag 367 722 kroner.

Fribeløpet øker med 0,4 ganger folketrygdens fribeløp for hvert ekstra barn. Det tilsvarer i dag 47 448 kroner. Det er kun din inntekt som har betydning for barnetillegget.

Hvis du ikke har opparbeidet deg full trygdetid, blir fribeløpene lavere. 

Anonymkode: 3c701...24d

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei. Bidrag regnes ikke som inntekt. Men barnetillegget blir redusert når du har mer enn 3,1 G i inntekt 

https://www.nav.no/uforetrygd#hvor-mye

Når barnet bor sammen med den ene forelderen

Barnetillegget blir redusert når inntekten din er høyere enn fribeløpet på 3,1 ganger folketrygdens grunnbeløp. Det tilsvarer i dag 367 722 kroner.

Fribeløpet øker med 0,4 ganger folketrygdens fribeløp for hvert ekstra barn. Det tilsvarer i dag 47 448 kroner. Det er kun din inntekt som har betydning for barnetillegget.

Hvis du ikke har opparbeidet deg full trygdetid, blir fribeløpene lavere. 

Anonymkode: 3c701...24d

Ok, takk for svar! Men hva har skjedd da? Jeg har hatt uføretrygd i ca 1,5 år nå, og fikk dette brevet i dag. Jeg har jo ingen annen/ny inntekt. Jeg har fra klp, men det har jeg hatt hele veien, også når jeg gikk på aap. Jeg skjønner ingenting. 

Anonymkode: 04b77...3e0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...