AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #1 Skrevet 11. oktober 2023 Jeg kjenner flere som har lån i samme bank som meg. Den ene har mye lån, men en stor formue og høy inntekt. Han har ikke hatt renteheving overhode. Banken vil beholde han som kunde. Så har jeg en venninne som har normal økonomi, men hun og mannen har fast inntekt begge to til å be om lån i en annen bank. De forhandlet med banken og de gikk med på å justere ned renten litt. Så har du meg som også har lån i samme bank. Jeg er i en overgang mellom to jobber og går midlertidig på dagpenger. Jeg er aleine med barn. Selv om lånet mitt er mindre enn de andre, har jeg fått den desidert høyeste renta. Jeg tok kontakt med banken og forklarte situasjonen. Svaret var at de snart vil sette den opp enda mer. Hvorfor kan de gjøre dette? Fordi de vet pr.dags dato at ingen andre banker vil ha meg akkurat nå. Selv om jeg betjener lånet og har ingen heftelser. Anonymkode: 06c19...e81 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #2 Skrevet 11. oktober 2023 Ironisk? Banker er foretak, de skal tjene penger, de driver ikke veldedighet. Selvsagt prioriterer de trygge kunder. Anonymkode: b6f31...9a7 13 3
Schmuhu Skrevet 11. oktober 2023 #3 Skrevet 11. oktober 2023 (endret) Det som beskrives er et bra eksempel på en veldig spennende mekanisme i finansverden. Risiko og avkastning står i forhold til hverandre. Øker risikoen for tap, så ønsker jeg også en høyere avkastning dersom det går bra. I dette tilfelle er du og din betalingsevne en risikofaktor for banken. Det er heller ikke sikker at du tar vare på boligen og boligprisen kan brått endre seg basert på markedssituasjon. Det er også risikofaktorer banken har. I tillegg kommer mange flere faktorer. De vurderer også volum. Låner du en liten sum til noe høyere rente kan de likevel tjene mindre enn om det lånes en stor sum til noe mindre rente. Intensjonen din er å få mindre i rente. Selv om du ikke sitter på et formue eller tjener millionen, så kan du likevel trekke en del forhandlingskort. Et eksempel. Spør banken om mer nedbetalingstid. Forlenger du med 10 år så betyr det dritmasse renteinntekt for banken. Her kan du forhandle ned renten i samme slengen. Du kan vise til høyere betjeningsevne enn det (nåværende nedbetalingsplan) og at banken tjener godt på det. Begrunn det med en mer romslig økonomi, dog ikke med arbeidsledighet. Her kommer de fleste banker til å strekke seg og tilbyr noe lavere rente. Lånet ble åpenbart dyrere på første blikket men du kan trikse litt. Om du er smart så sparer du de frigjorte pengene og på slutten av året så gjør du en større og ekstraordinær innbetaling. Du betaler liksom lånet like rask som før med lavere rente. Booom. Annet kort du kan trekke er verdien til boligen. Få en megler på besøk og få ny taks på huset. Har den endret seg mye så kan du legge det frem for banken. Er belåningsgraden lavere så er risikoen for banken mindre. Da kan du faktisk kreve mer aggressiv en lavere rente. Lykke til med banken, Schmuhu Endret 11. oktober 2023 av Schmuhu 7 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #4 Skrevet 11. oktober 2023 Ikke ironisk i det hele tatt! Hvorfor tror du de har det bra økonomisk? Jo de er flinke til å forhandle med banker og flinke til å ta riktige valg. Anonymkode: d54b0...601 2
Summeer Skrevet 11. oktober 2023 #5 Skrevet 11. oktober 2023 Du er også avhengig av at banken har nok «gullkunder» for at den totale risikoen til banken er så lav som mulig sånn at ikke banken sitter med masse misligholdte lån som de må skrive av som tap og sette opp renta til de kundene som er igjen for å beholde sin likviditet og ranking. De har lånt penger for å låne ut videre (derfor nibor er vel så viktig som norsk styringsrente) 3 2
newman01 Skrevet 11. oktober 2023 #6 Skrevet 11. oktober 2023 Kan sammenlignes med oddsen how Norsk Tipping. Gode lag får lavere odds enn dårligere lag, basert på antagelser og sannsynlighet for seier/tap. 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #7 Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg kjenner flere som har lån i samme bank som meg. Den ene har mye lån, men en stor formue og høy inntekt. Han har ikke hatt renteheving overhode. Banken vil beholde han som kunde. Så har jeg en venninne som har normal økonomi, men hun og mannen har fast inntekt begge to til å be om lån i en annen bank. De forhandlet med banken og de gikk med på å justere ned renten litt. Så har du meg som også har lån i samme bank. Jeg er i en overgang mellom to jobber og går midlertidig på dagpenger. Jeg er aleine med barn. Selv om lånet mitt er mindre enn de andre, har jeg fått den desidert høyeste renta. Jeg tok kontakt med banken og forklarte situasjonen. Svaret var at de snart vil sette den opp enda mer. Hvorfor kan de gjøre dette? Fordi de vet pr.dags dato at ingen andre banker vil ha meg akkurat nå. Selv om jeg betjener lånet og har ingen heftelser. Anonymkode: 06c19...e81 Bankene driver ikke med veldedighet. Har du store lån, og er omtrent en totalkunde på alt så er det klart at banken gir bedre betingelser. Anonymkode: bcf5f...e12 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #8 Skrevet 11. oktober 2023 Trådstarter. Jeg forventer ikke veldedighet. Men å skvise de som de vet ikke kan bytte, mer enn de andre kundene er faktisk ikke god kundebehandling. Anonymkode: 06c19...e81 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #9 Skrevet 11. oktober 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Trådstarter. Jeg forventer ikke veldedighet. Men å skvise de som de vet ikke kan bytte, mer enn de andre kundene er faktisk ikke god kundebehandling. Anonymkode: 06c19...e81 Det handler ikke om å skivse de som ikke har like mye inntekt/formue. Som flere nevner er det risiko/avkasting som er grunnleggende formel for bevilgning av lån, uansett bank. Hvor stor er risikoen for at du ikke betaler? Desto høyere den er desto mer penger vil banken ha i avkasting hvis man klarer å betale. Selvfølgelig vil en med høy inntekt/formue få en lav risiko vurdering. Han vil alltid være i stand til å betjene lånet. En som tjener lite/ufør vil være høy risiko for banken pga av økonomisk situasjon. Anonymkode: 891d4...d84 3 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #10 Skrevet 11. oktober 2023 13 hours ago, AnonymBruker said: Ironisk? Banker er foretak, de skal tjene penger, de driver ikke veldedighet. Selvsagt prioriterer de trygge kunder. Anonymkode: b6f31...9a7 Veldig mange nå om dagen (fyrt opp av media) som ser ut til å tro at banker er en slags NAV som skal hjelpe folk i nød. Ut fra oppslag i media skulle man tro at banker som velger å sette opp lånerenten er slemme og griske. Det samme med dagligvarekjeder og andre som driver forretning. Anonymkode: 53343...ce6 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #11 Skrevet 12. oktober 2023 Det har ikke vært én dag i bankenes historie der de rikeste ikke hadde de beste betingelsene. For et tullete innlegg! Har fu oppdaget verden i dag? Anonymkode: f81f4...8f9 6
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #12 Skrevet 12. oktober 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Veldig mange nå om dagen (fyrt opp av media) som ser ut til å tro at banker er en slags NAV som skal hjelpe folk i nød. Ut fra oppslag i media skulle man tro at banker som velger å sette opp lånerenten er slemme og griske. Det samme med dagligvarekjeder og andre som driver forretning. Anonymkode: 53343...ce6 Tja bankene tjener fett på dette. De har mye å gå på når det gjelder renter og kundeforhold. De VELGER å skru opp renten, for de vil tjene MER enn årene før. Klassisk business. Dagligvarekjedene tjener ikke mer. Baronene på toppen derimot ønsker seg også mer penger enn foregående år. Business er business. Det blir ikke mer penger til mellomledd og bønder. Slemme? Nei. Griske? Tja. Vi nordmenn er kanskje litt for naive når vi ønsker å tro at vi lever i solidaritet. Anonymkode: 3db09...d49
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #13 Skrevet 12. oktober 2023 Så de som tar minst ansvar for sin økonomi skal få best vilkår? Anonymkode: 1f594...f88
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #14 Skrevet 12. oktober 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Veldig mange nå om dagen (fyrt opp av media) som ser ut til å tro at banker er en slags NAV som skal hjelpe folk i nød. Ut fra oppslag i media skulle man tro at banker som velger å sette opp lånerenten er slemme og griske. Det samme med dagligvarekjeder og andre som driver forretning. Anonymkode: 53343...ce6 Bankene skal ikke hjelpe folk. Og folk skal ikke hjelpe bankene. Gjett hvem som får mest hjelp av hvem. Anonymkode: c315c...60d 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #15 Skrevet 12. oktober 2023 23 hours ago, AnonymBruker said: Ironisk? Banker er foretak, de skal tjene penger, de driver ikke veldedighet. Selvsagt prioriterer de trygge kunder. Anonymkode: b6f31...9a7 Jeg ser ikke at man kan bruke den logikken enn så lenge alle MÅ bruke bank. Bank er ikke frivillig, du kommer deg ingen vei i livet uten banken. Banker burde derfor ikke få lov å gjøre som de vil og tyne de som har minst. For man kan rett og slett ikke la være bruke dem og tjenestene deres Anonymkode: 9695a...d19
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #16 Skrevet 12. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg ser ikke at man kan bruke den logikken enn så lenge alle MÅ bruke bank. Bank er ikke frivillig, du kommer deg ingen vei i livet uten banken. Banker burde derfor ikke få lov å gjøre som de vil og tyne de som har minst. For man kan rett og slett ikke la være bruke dem og tjenestene deres Anonymkode: 9695a...d19 Du kan leie. Du kan kjøpe under evne Anonymkode: 263de...168 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #17 Skrevet 12. oktober 2023 Bankene er systemkritiske. Derfor bør de ikke være på private hender. Bankene bør nasjonaliseres. Bankene tror de står over folket. Men når de er najsonalisert, så får vi se hva da gjør. Skal de ta til våpen? De har lite å stille opp med. Anonymkode: 4a3f6...9e3
newman01 Skrevet 12. oktober 2023 #18 Skrevet 12. oktober 2023 (endret) 17 minutter siden, AnonymBruker said: Bankene er systemkritiske. Derfor bør de ikke være på private hender. Bankene bør nasjonaliseres. Bankene tror de står over folket. Men når de er najsonalisert, så får vi se hva da gjør. Skal de ta til våpen? De har lite å stille opp med. Anonymkode: 4a3f6...9e3 For alt staten har ansvar for går så bra mener du? BaneNor, Vy, Helseforetakene, kommunene, fylkeskommunene... Jeg synes det er fint jeg at ihvertfall NOEN foretak forvalter egne penger, istedetfor at staten skal sløse bort ENDA mer penger. Siste statsbudsjett nå har bikket 1882 milliarder kroner. Det er 1882'000'000'000 kroner. Jevnt fordelt pr nordmann koster det nå 342'868 kroner per nordmann å drifte dette landet. Endret 12. oktober 2023 av newman01 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #19 Skrevet 12. oktober 2023 20 minutter siden, AnonymBruker said: Du kan leie. Du kan kjøpe under evne Anonymkode: 263de...168 Les innelgget mitt igjen, du forstod ikke hva jeg skrev Anonymkode: 9695a...d19
newman01 Skrevet 12. oktober 2023 #20 Skrevet 12. oktober 2023 11 minutter siden, AnonymBruker said: Les innelgget mitt igjen, du forstod ikke hva jeg skrev Anonymkode: 9695a...d19 Men du står fritt til å velge en annen bank. F.eks Bulder har ÉN pris til ALLE kunder, uavhengig av lønnsnivå og betjeningsevne. Der får man ikke forhandlet seg til lavere pris, lavere rente eller noe sånt. Så jo, drømmebanken din finnes den. Eneste Bulder differensierer på er sikkerhet. Har man høy sikkerhet (altså lav belåningsgrad) får man bedre rente enn om man har makset lånet på 85%. Og det er ganske naturlig, siden man da er en større risiko for banken. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå