AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #1 Skrevet 11. oktober 2023 Far er for syk til å ta seg av barnet,og vi ønsker å søke om at mor overtar hans permisjonsuker. Hvordan fungerer dette? Holder det at begge søker til Nav eller må nav ha legeerklæring? Noen som har erfaring? Var det mye styr?tok søknadsprosessen lang tid? Anonymkode: e4e26...386
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #2 Skrevet 11. oktober 2023 Far må få legeerklæring med konkret hvorfor han ikke kan ta vare på barnet. Anonymkode: 41b2f...f43 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #3 Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Far må få legeerklæring med konkret hvorfor han ikke kan ta vare på barnet. Anonymkode: 41b2f...f43 Ok, må vi begge søke i tillegg? Anonymkode: e4e26...386
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #4 Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Far må få legeerklæring med konkret hvorfor han ikke kan ta vare på barnet. Anonymkode: 41b2f...f43 Og legeerklæringen må vise at far er såpass syk at gradert eller utsatt permisjon heller ikke er mulig Anonymkode: ad509...822 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #5 Skrevet 11. oktober 2023 Vi fikk legeerklæring og så sendte vi den til nav. Husker ikke nøyaktig hvordan det ble gjort med søknadspapirene, for det ble gjort i siste liten fordi vi hadde et håp om at han skulle bli bedre innen den tid. Vi snakket iallefall med en veileder på nav og fikk god hjelp. Når søknaden var sendt inn, gikk det kun en uke før vi fikk svar. Ring til legen først, få en legeerklæring som sier noe om hva han ikke får til å gjøre med barnet og så tar dere dialog med nav slik at dere får gjort alt rett. Da er sjansen stor for at den behandles kjapt. Anonymkode: cd870...d25
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #6 Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ok, må vi begge søke i tillegg? Anonymkode: e4e26...386 Begge må endre på permisjonen. Det står ganske tydelig og klart her: https://www.nav.no/foreldrepenger#sykdom Men merk at det er ganske særskilte forhold som skal til. Legen må også ta med hvilke deler av stellet som ikke kan utføres, hvor lenge osv. Det er ikke nok man er litt sliten, barnet er vanskelig eller hva enn. Man skal være ute av stand til å ta vare på barnet. Anonymkode: 41b2f...f43
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #7 Skrevet 11. oktober 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Og legeerklæringen må vise at far er såpass syk at gradert eller utsatt permisjon heller ikke er mulig Anonymkode: ad509...822 Hvis far skal utsette permisjonen eller ta gradert permisjon så må jo noen andre ta vare på barnet den tiden det var planlagt at han skulle gjøre det opprinnelig. Det er vel mer naturlig at de innvilger at mor tar over permisjon enn at de krever at far utsetter permisjon til han blir frisk og at barnet så må til barnepasser før året eller at mor blir tvunget til å ta ulønnet perm...? Ofte er jo barn 7-8 mnd når far starter sin permisjon. Anonymkode: 64897...def
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #8 Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis far skal utsette permisjonen eller ta gradert permisjon så må jo noen andre ta vare på barnet den tiden det var planlagt at han skulle gjøre det opprinnelig. Det er vel mer naturlig at de innvilger at mor tar over permisjon enn at de krever at far utsetter permisjon til han blir frisk og at barnet så må til barnepasser før året eller at mor blir tvunget til å ta ulønnet perm...? Ofte er jo barn 7-8 mnd når far starter sin permisjon. Anonymkode: 64897...def Nei. Far har selvstendig rett til permisjon. Om han ikke er syk, er det ikke grunn for mor å overta permisjonen. Hvis det er andre grunner, så kan far utsette permisjonen sin. Det er mange som er syke, som ikke kan stå i arbeid, men som kan fint ta vare på barnet sitt. Anonymkode: 41b2f...f43 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #9 Skrevet 11. oktober 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Nei. Far har selvstendig rett til permisjon. Om han ikke er syk, er det ikke grunn for mor å overta permisjonen. Hvis det er andre grunner, så kan far utsette permisjonen sin. Det er mange som er syke, som ikke kan stå i arbeid, men som kan fint ta vare på barnet sitt. Anonymkode: 41b2f...f43 Jeg forholder meg til situasjonen TS beskriver som er at far er for syk til å ta seg av barnet. Du presenterte at de også må argumetnere for at far ikke kan ta gradert eller utsatt permisjon. Jeg synes det er rart da det mest sannsynligvis er snakk om en baby og den trenger jo at noen er hjemme og tar vare på den. Hvis far er for syk og NAV sier han får utsette permisjonen, hvem skal da ta vare på baby? Noen må jo ha permisjon og mor har sannsynligvis brukt opp sin siden det er aktuelt å ta over fars. Er dette faktisk noe de spør om eller noe du tenker? Anonymkode: 64897...def 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #10 Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg forholder meg til situasjonen TS beskriver som er at far er for syk til å ta seg av barnet. Du presenterte at de også må argumetnere for at far ikke kan ta gradert eller utsatt permisjon. Jeg synes det er rart da det mest sannsynligvis er snakk om en baby og den trenger jo at noen er hjemme og tar vare på den. Hvis far er for syk og NAV sier han får utsette permisjonen, hvem skal da ta vare på baby? Noen må jo ha permisjon og mor har sannsynligvis brukt opp sin siden det er aktuelt å ta over fars. Er dette faktisk noe de spør om eller noe du tenker? Anonymkode: 64897...def Jeg var ikke den som skrev om gradert sykemelding eller utsatt permisjon, men NAV bryr seg ikke om hvordan man løser permisjon utover det man får betalt. Hvis mor har brukt opp sin permisjon, og far er frisk nok til å ta vare på barnet, så må mor ta ulønnet permisjon. Nav overfører ikke permisjon til mor uten grunn. Anonymkode: 41b2f...f43 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #11 Skrevet 11. oktober 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg var ikke den som skrev om gradert sykemelding eller utsatt permisjon, men NAV bryr seg ikke om hvordan man løser permisjon utover det man får betalt. Hvis mor har brukt opp sin permisjon, og far er frisk nok til å ta vare på barnet, så må mor ta ulønnet permisjon. Nav overfører ikke permisjon til mor uten grunn. Anonymkode: 41b2f...f43 Nei såklart ikke.. men det har jo ikke noe med tråden å gjøre, TS sier jo at far er syk. Jeg svarte jo spesifikt på personen som sa "Og legeerklæringen må vise at far er såpass syk at gradert eller utsatt permisjon heller ikke er mulig ". I teorien kan jo far ta sin perm opp til barnet er 3 år eller noe. Men om far blir frisk om 4-5 mnd så hjelper jo ikke det familien med en 7 mnd gammel baby og en mor som skal tilbake i jobb fordi de hadde satt opp at far skulle ta sin perm da etter mors. Heller ikke om far kanskje kan ta gradet og ha perm 2 dager i uken, det er fremdeles 3 dager igjen av uken der baby må tas vare på... En legeerklæring kan jo ikke si noe om dette, kun om far er frisk nok til å ta vare på barnet og kan gjennomføre oppsatt permisjon... Anonymkode: 64897...def
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #12 Skrevet 11. oktober 2023 Bare lurer om det faktisk er tilfelle at en syk far heller må utsette permisjonen og NAV tvinger mor til å ta ulønnet for å ta vare på baby. Og om det isåfall stilles samme krav om mor er syk i sin perm, at hvis hun sannsynligvis er frisk om noen måneder så må hun heller utsette perm og så får far ta ulønnet fri fra jobb...? Anonymkode: 64897...def
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #13 Skrevet 11. oktober 2023 Det står ganske greit på NAV sine sider, i tillegg fikk jeg god hjelp da jeg ringte dem😊 Det som er viktig er at det står nøye i legeerklæringen hva far ikke kan gjøre (feks skade som gjør at han ikke kan løfte barnet). I vårt tilfelle jobbet far noe, så det er ikke et krav om at må være fullt sykmeldt fra jobben for at mor skal ta over. Anonymkode: 35b3e...1a3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #14 Skrevet 11. oktober 2023 Hos oss var det motsatt. Jeg ble sykemeldt, far fikk overta permisjon og var hjemme sammen med oss (når jeg ikke var på sykehus). Anonymkode: db4f0...b8d
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #15 Skrevet 11. oktober 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Hvis far skal utsette permisjonen eller ta gradert permisjon så må jo noen andre ta vare på barnet den tiden det var planlagt at han skulle gjøre det opprinnelig. Det er vel mer naturlig at de innvilger at mor tar over permisjon enn at de krever at far utsetter permisjon til han blir frisk og at barnet så må til barnepasser før året eller at mor blir tvunget til å ta ulønnet perm...? Ofte er jo barn 7-8 mnd når far starter sin permisjon. Anonymkode: 64897...def Hadde det vært så enkelt så Anonymkode: 760f5...651
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #16 Skrevet 11. oktober 2023 14 minutter siden, AnonymBruker said: Bare lurer om det faktisk er tilfelle at en syk far heller må utsette permisjonen og NAV tvinger mor til å ta ulønnet for å ta vare på baby. Og om det isåfall stilles samme krav om mor er syk i sin perm, at hvis hun sannsynligvis er frisk om noen måneder så må hun heller utsette perm og så får far ta ulønnet fri fra jobb...? Anonymkode: 64897...def Samme krav begge veier. Forskjellen er ofte at far har permisjon å ta av om mor blir syk Anonymkode: 760f5...651
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #17 Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Samme krav begge veier. Forskjellen er ofte at far har permisjon å ta av om mor blir syk Anonymkode: 760f5...651 Min mann overtok mammapermisjonen da jeg ble syk. Så han tok all permisjonen etter at barnet var 2måneder. Da ble jeg for syk til å ha ansvar for babyen. Anonymkode: db4f0...b8d
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #18 Skrevet 11. oktober 2023 23 minutter siden, AnonymBruker said: Min mann overtok mammapermisjonen da jeg ble syk. Så han tok all permisjonen etter at barnet var 2måneder. Da ble jeg for syk til å ha ansvar for babyen. Anonymkode: db4f0...b8d Ja, er du syk nok skjer det. Men mange kan fortelle om at de ikke var syke nok. Anonymkode: 760f5...651
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #19 Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, er du syk nok skjer det. Men mange kan fortelle om at de ikke var syke nok. Anonymkode: 760f5...651 Ja, og det var jo fastlegen som «bestemte» dette. Anonymkode: db4f0...b8d
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #20 Skrevet 11. oktober 2023 Har selv tatt fars permisjon pga sykdom. Legen skriver en helseattest og du bruker den i søknaden på foreldrepenge-siden på nav. Her tok det ca to uker å få det innvilget. Måtte sende inn ekstra legeerklæring fordi legen ikke hadde spesifisert grundig nok hva slags omsorgsoppgaver far ikke kunne utføre. Man måtte ramse opp alt fra bleieskift til mating osv. Vil tipse om at dersom far er vedvarende syk, kan du søke om å få omsorgsdagene for barnet også når permisjon er over ♥️ Anonymkode: 50383...78d 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå