AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #1 Del Skrevet 10. oktober 2023 Jeg lurer på om dere som har vært gjennom overgangsalder kan dele litt erfaringer? Jeg har vært i en pre-overgangsalder i 4 år, med kluss med mens, mye migrene, hetetokter i korte og lengre perioder. Har hatt lite progesteron disse årene, men fortsatt normal mengde østrogen. Nå har også nivåene av østrogen falt, så nå er jeg definitivt i overgangsalderen. Var hos privat gynekolog, men timen gikk så fort unna at jeg ikke rakk å spørre så mye, og det koster med ny time, så foreløpig håper jeg dere med erfaringer kan fortelle litt😊 Når har man mest plager i forbindelse med overgangsalderen? Er det i prefasen, eller i selve overgangsalderen etter at mensen har stoppet og østrogen-nivået er lavt? Hva er deres erfaringer med ulike hormontilskudd? Hva er mest vanlig å ta? Er det best å holde seg unna hormoner dersom man klarer det? Bør man uansett holde seg unna hormoner dersom man har litt høyt blodtrykk og kolesterolverdier? I forhold til blodproppfare? Ellers noe dere vil dele? 😊 Anonymkode: 4765e...09a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duff Skrevet 10. oktober 2023 #2 Del Skrevet 10. oktober 2023 (endret) Når man tar hormoner skal man ta både østradiol og progesteron, det er ganske trygt. Plagene varierer fra person til person, noen opplever pre verre enn pro og omvendt. Hvis du plages er det verdt å forsøke. Endret 10. oktober 2023 av Duff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #3 Del Skrevet 10. oktober 2023 Mange spørsmål du har og de fleste bør bare en gynekolog være kvalifisert til å svare på. Men det finnes heller ingen fasitsvar på disse. Man må prøve seg frem. Her er du inne i et hav av variasjoner der ingen kan fortelle deg samme historie. Både behandlinger og erfaringer er unike. Meld deg inn i en fb gruppe på fb som heter femi positiv om overgangsalderen. Der er det haugevis av erfaringer som deles og man kan søke opp temaer. Jeg er fremdeles i perimenopause og er 56 år. Enda ingen problemer. Men er medlem der likevel fordi det er en nyttig gruppe. Ellers gikk det et program på NRK om overgangsalderen. Det var nyttig! Jeg var hos Volvat på en sjekk og gynekologen hadde satt av over 1 time til meg. Luksus! Man bør ikke gå forvirret ut fra en slik konsultasjon. Men ikke godta at slike plager er «normale». Vi skal ikke finne oss i det så lenge det er behandlinger der ute. Lykke til! Anonymkode: ebd25...9ef 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #4 Del Skrevet 10. oktober 2023 Mange med livmor intakt har god erfaring med hormonspiral da den gir begge hormoner og virker lokalt. Anonymkode: ebd25...9ef 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #5 Del Skrevet 10. oktober 2023 Ja det var kanskje litt mange spørsmål jeg hadde. Heldig du som fikk en hel time hos gynekolog, du som skrev over her😊 Jeg rakk bare celleprøve og ultralyd, og en kort liten prat om at jeg nå var i overgangsalder, da østrogen-nivået også hadde falt (hadde tatt blodprøver på forhånd). Fikk råd om å begynne på østrogen som stikkpiller o skjeden to ganger i uken, det var det eneste. Kan jeg spørre om én ting til, som kanskje noen vet? Hvis man tar både østradiol og progesteron, vil slimhinnen da vokse igjen, sånn at man får mensen litt lenger? Det ønsker jeg ikke, for å si det sånn😆 Jeg har skjønt at noen bare tar ett preparat, noe man sprayer på huden? Hva er det isåfall? Anonymkode: 4765e...09a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #6 Del Skrevet 11. oktober 2023 Hvorfor så mage tråder om overgangsalder? Kan ikke vi lage en egen tråd om bare det så kan vi spørre om det vi lurer på rundt temaet?? Anonymkode: 0d298...d04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #7 Del Skrevet 11. oktober 2023 Jeg å bruker å gå ut fra gynekologen forvirret. Da sender jeg e-mail til henne og spør om det jeg "glemte". Å får svar. Anonymkode: 40e99...31b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #8 Del Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ja det var kanskje litt mange spørsmål jeg hadde. Heldig du som fikk en hel time hos gynekolog, du som skrev over her😊 Jeg rakk bare celleprøve og ultralyd, og en kort liten prat om at jeg nå var i overgangsalder, da østrogen-nivået også hadde falt (hadde tatt blodprøver på forhånd). Fikk råd om å begynne på østrogen som stikkpiller o skjeden to ganger i uken, det var det eneste. Kan jeg spørre om én ting til, som kanskje noen vet? Hvis man tar både østradiol og progesteron, vil slimhinnen da vokse igjen, sånn at man får mensen litt lenger? Det ønsker jeg ikke, for å si det sånn😆 Jeg har skjønt at noen bare tar ett preparat, noe man sprayer på huden? Hva er det isåfall? Anonymkode: 4765e...09a Blodprøver er ikke helt vanlig å ta, hormonene svinger i oa så da viser en blodprøve kun verdiene av hormonene i det øyeblikket du tok prøven. Oa settes ved å se på symptomer. Sprayen du tenker på er lenzetto, den må du ta sammen med ett progesteronprodukt. For min del betyr det cerazette foreløpig. Bruk en annen gynekolog, en helprivat en som har tid og meld deg inn i femi positiv gruppa på face. Anonymkode: c1905...263 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #9 Del Skrevet 11. oktober 2023 jeg startet med hormonspiral og hadde god hjelp av det noen år, så ble det hormoner i tablettform etterhvert og jeg har ikke angret på det. Det tyngste for min del var at vekten økte til tross for mer trening og større fokus på mat, dårlig søvn preget hverdagen og en økning i migrene rett og slett til tross for at nevrolog mener den bør avta så det ble mer medisiner mot dette også.. Anonymkode: 61054...5bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå