AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #1 Skrevet 10. oktober 2023 Klarte kanskje ikke lage helt passende trådtittel. Men! Vi har en 2-åring som er allergisk mot hund. Påvist gjennom symptomer og blodprøve. Ved flere slikk blir han rød, hoven og rennende fra øyne og nese. Etter hvert begynner pusten å bli surklete. Det samme skjer etter hvert ved mye berøring, pels - hud. Til helgen skal vi på en felles middag med et vennepar som har en tre år gammel hund, som er litt hoppete og «mye». Vi har nå luftet for de at de må hjelpe oss å passe på rundt vårt barn, i dette middagsselskapet. Vi som foreldre skal selvfølgelig passe på, men synes også hundeeierne har et ansvar her. Er det urimelig? Middagen er hos er tredje vennepar, og vi blir 10-15 gjester, inkludert barn. Vi har ikke sagt noe, men synes egt hunden kunne vært hjemme… Skal sies at de alltid ønsker/trenger å ha med hunden - mannen kunne blant annet ikke komme på en tilsetning hos oss da han ikke fikk ta med hunden, og kona var bortreist. Selv om de har svigers i nærheten som passer hunden ellers. Synes bare det er litt rart. Men det er en personlig mening, og vi har ikke sagt noe om det. Anonymkode: b8256...fa5 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #2 Skrevet 10. oktober 2023 Hvordan reagerte de da, når du spurte om de kunne passe på? Anonymkode: f135a...0f1
Kira123 Skrevet 10. oktober 2023 #3 Skrevet 10. oktober 2023 Jeg som hundeeier hadde ikke blitt fornærmet om noen f.eks. ved allergi eller f.eks. bare generelt ikke er så glad i hund ønsker avstand/unngå hilsing, tenker slik skal respekteres. Har et familiemedlem som ikke er så glad i hund, men når vi drar på hyttetur så er jo hunden min med og da holder jeg hunden bevisst på avstand fra henne. 20
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #4 Skrevet 10. oktober 2023 Synes de kunne latt den være hjemme om de visste ungen din var allergisk. Anonymkode: 734b6...7fe 34 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #5 Skrevet 10. oktober 2023 Jeg har hund og barn. Barn kommer alltid først! Kommer det besøk til oss der barn er redd for hund finner vi hundepasser. Finner vi ikke hundepasser er hundene i bur når barnet er på besøk. Hadde det vert allergi hadde jeg gjort det jeg kunne for å støvsuge og vaske og at hundene selvsagt ikke er der. hadde vi vert på besøk der vi ikke fikk hundepass og vi måtte hatt med hundene hadde de vert i bur eller i bilen hvis foreldre til barna synes det er greit. Ellers hadde vi blitt hjemme og tenkt at det er vi som har hund, det er vår «feil» og vårt ansvar for at barn skal ha det greit. Men jeg vil ha forståelse fra foreldre at vi er glad i hundene våre, de skal ha det bra de også og barn skal holde seg borte fra dem. Vi ønsker også at foreldre skal forklare oss situasjonen og ikke snakke til andre om at de synes det er dumt vi har med hundene uten at de har snakket med oss først. Jeg ville tatt det som baksnakking av oss. Anonymkode: 56450...474 23
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #6 Skrevet 10. oktober 2023 Hvor skal dere treffes? Først og fremst hadde jeg ikke hatt med hunden. Men i et scenario hvor jeg hadde hatt den med, hadde jeg tatt med sengen dens og latt den hvile i gangen Det hadde vært et fint kompromiss for alle tenker jeg. Anonymkode: e3aee...b16 2
vea Skrevet 10. oktober 2023 #7 Skrevet 10. oktober 2023 Jeg hadde aldri tatt med hunden om jeg visste det var allergi. Jeg var allergisk som barn, av typen sykehusinnleggelse og pustehjelp, men tror de fleste tenker det samme om å holde hunden hjemme for å unngå eksponering? Men jeg forstår ikke hvorfor hunden min skulle vært med overalt heller. Tid og sted. 6 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #8 Skrevet 10. oktober 2023 Jeg hadde ikke blitt fornærmet. Hadde mer enn gjerne hjulpet til med å passe på at hunden holdt seg unna barnet ditt. Men nå hadde jeg også kommet til å latt hunden bli hjemme også. Men bør kunne ta hensyn når det er folk med allergi tilstede Anonymkode: a0e5b...ee2 5
c_buk Skrevet 10. oktober 2023 #9 Skrevet 10. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): mannen kunne blant annet ikke komme på en tilsetning hos oss da han ikke fikk ta med hunden, og kona var bortreist. Selv om de har svigers i nærheten som passer hunden ellers. Synes bare det er litt rart. Tror bare ikke han ville komme til dere jeg. Og da brukte han hunden som unnskyldning. Jeg kunne gladelig prioritert å tilbringe dagen med hunden fremfor å treffe noen jeg ikke var veldig gira på å treffe. 5 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #10 Skrevet 10. oktober 2023 Som hundeeier så hadde jeg blitt glad for å få info om at et barn eller voksen er allergisk for hunder sånn at jeg kunne tatt konsekvenser av det og latt hunden bli hjemme. Vi hadde uansett latt hunden bli hjemme hvis vi skulle i en middag der det var så mange av både voksne og barn til stede. Det kunne fort blitt stressende for hunden. Anonymkode: de7af...23e 13
Ebbeliten Skrevet 10. oktober 2023 #11 Skrevet 10. oktober 2023 Jeg har en hund som ikke kan være alene hjemme, men jeg tar han ikke med på middag med venner om vennene har allergiske barn. Da er hunden enten i buret i bilen eller jeg skaffer hundepasser. 8
c_buk Skrevet 10. oktober 2023 #12 Skrevet 10. oktober 2023 Jeg hadde forøvrig også latt hunden være hjemme eller hatt han hos hundepasser. 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #13 Skrevet 10. oktober 2023 Det er urimelig ja. «Barnet mitt er allergisk og jeg får vondt i sjelen min. Alle må tilpasse seg lille nurket mitt!» Allergimedisin og barnepass er kanskje mer riktig enn å ta noe fra noen andre. Anonymkode: 34f22...02f 3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #14 Skrevet 10. oktober 2023 Ærlig talt, hvem tar i utgangspunktet med seg hunden sin på en middag med så mange gjester og barn. Da er man relativt sosialt tilbakestående, med mindre det er en blindehund. Hva blir det neste? Papegøye på skuldra? Katter i bånd? Minigris i veska? Bare gi beskjed til vertskapet at barnet deres er allergisk mot hunder, og at dette selfølgelig må være hensyntatt. Anonymkode: 80406...ae7 27 8
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #15 Skrevet 10. oktober 2023 Jeg hadde droppet å ta med meg barnet jeg da Anonymkode: 45428...07b 5 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #16 Skrevet 10. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ærlig talt, hvem tar i utgangspunktet med seg hunden sin på en middag med så mange gjester og barn. Da er man relativt sosialt tilbakestående, Jeg tar med hunden i selskap. Så lenge vertskapet sier at det er ok og det er en situasjon som jeg tror kan bli ok for hund og mennesker. Anonymkode: ba9d3...d80 6
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #17 Skrevet 10. oktober 2023 Jeg har hatt én og nå to hunder i en årrekke, men jeg har de aldri med i selskap hos andre. Hjemme er de en del av familien, men er jeg innom andre og hundene er med, så må de sitte igjen i bilen ( snakker ikke om i solsteiken). Jeg hadde sagt ifra direkte, om du kjenner dem, eller via vertskapet om ikke. Anonymkode: 70237...a6b 4
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #18 Skrevet 10. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg tar med hunden i selskap. Så lenge vertskapet sier at det er ok og det er en situasjon som jeg tror kan bli ok for hund og mennesker. Anonymkode: ba9d3...d80 Spør du for hver gang, eller tar du det litt for gitt at det er ok? Anonymkode: 70237...a6b 1
c_buk Skrevet 10. oktober 2023 #19 Skrevet 10. oktober 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ærlig talt, hvem tar i utgangspunktet med seg hunden sin på en middag med så mange gjester og barn. De aller fleste jeg kjenner, både venner og familie, ønsker at jeg tar med hunden. Personlig ville jeg vært skeptisk til å ta med hunden om jeg ikke var sikker på at alle barna kunne oppføre seg rundt en hund, så jeg faktisk tildels enig med deg. Man må jo se an hunden og gjestene. Har hatt med hunden på ulike tilstelninger jeg, og det ender som oftest med at han finner seg en god venn blant en av gjestene og koser med den personen ut kvelden. Men det avhenger jo av (minst) to ting. 1. Alle gjestene ønsker st hum skal være der. 2. Settingen er egnet for den spesifikke hunden. 4
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #20 Skrevet 10. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Spør du for hver gang, eller tar du det litt for gitt at det er ok? Anonymkode: 70237...a6b Nå er det ikke veldig ofte at jeg er i store selskaper med andre enn de jeg kjenner fra før, så problemet har ikke vært så veldig relevant. Hvis jeg er i et selskap og noen uforutsett kommer som er redd eller allergisk så vil jeg spørre hvordan han/hun vil at vi skal håndtere det. Det enkleste vil være at hunden ligger ved beinet mitt. Evt kan han få ligge i seng/bur i yttergangen eller i bilen. I verste fall får jeg gå en tur med hunden mens denne gjesten er der. Barna har avogtil med seg venner hjem og da spør jeg om de vil hilse på hunden. Noen vil ikke det, og da legger jeg ham i buret. Anonymkode: ba9d3...d80
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå