født i 2002 Skrevet 10. oktober 2023 #1 Skrevet 10. oktober 2023 Hei. Jeg og kjæresten min har planer om å skaffe oss valp i august/september 2024. Vi har noen oppdrettere som vi gjerne vil spør om de har noen planlagte kull i den perioden. Men vi er usikker på når det er passelig å spør mtp tid. Og hvor langt fram i tid bruker oppdrettere å planlegge valpekull? Setter pris på tilbakemeldinger!
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #2 Skrevet 10. oktober 2023 Det er jo bare å kontakte de nå det. Er greit å bruke god tid på dette. Vi var i kontakt med flere oppdrettere ca 2 år før vi fikk valp. Det har jo også litt å si om dere skal ha en populær rase, for de har ofte lange ventelister. Anonymkode: cb4c4...65d 1 3
født i 2002 Skrevet 10. oktober 2023 Forfatter #3 Skrevet 10. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er jo bare å kontakte de nå det. Er greit å bruke god tid på dette. Vi var i kontakt med flere oppdrettere ca 2 år før vi fikk valp. Det har jo også litt å si om dere skal ha en populær rase, for de har ofte lange ventelister. Anonymkode: cb4c4...65d Takker for svar! Er en Golden retriver vi er ute etter, altså en relativ populær rase. Tips til hvordan vi burde gå frem med dette? Ringe eller sende Mail? Og hva skal denne mailen inneholde av informasjon?
Kira123 Skrevet 10. oktober 2023 #4 Skrevet 10. oktober 2023 født i 2002 skrev (3 minutter siden): Takker for svar! Er en Golden retriver vi er ute etter, altså en relativ populær rase. Tips til hvordan vi burde gå frem med dette? Ringe eller sende Mail? Og hva skal denne mailen inneholde av informasjon? Selv fortalte jeg om meg og samboer, hvor vi bor, hva vi jobber med, hobbyer, tidligere erfaring med hund osv. La og ved en del hverdagsbilder av oss og hundene våre, litt hjemme og litt fra fjellturer f.eks. Men finnes ingen fasit på hvordan man går fram, men synes en fin mail gir et bedre førsteinntrykk.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #5 Skrevet 10. oktober 2023 Vi sendte mail, så ble vi oppringt av oppdretterne. Vi skreiv litt om oss selv, alder, jobb, ev barn (våre er voksne så det var ikke relevant), erfaring med hunder eller andre dyr, hvordan vi bor osv. Vår oppdretter fordeler også valpene etter hvem dem mener passer for den enkelte valpen, så vi fortalte også hva vi ville bruke hunden til. Da så oppdretter etter etter en hund som kunne ha de egenskapene vi var ute etter. Anonymkode: cb4c4...65d 2
født i 2002 Skrevet 10. oktober 2023 Forfatter #6 Skrevet 10. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vi sendte mail, så ble vi oppringt av oppdretterne. Vi skreiv litt om oss selv, alder, jobb, ev barn (våre er voksne så det var ikke relevant), erfaring med hunder eller andre dyr, hvordan vi bor osv. Vår oppdretter fordeler også valpene etter hvem dem mener passer for den enkelte valpen, så vi fortalte også hva vi ville bruke hunden til. Da så oppdretter etter etter en hund som kunne ha de egenskapene vi var ute etter. Anonymkode: cb4c4...65d Takk for svar! Hvor lang tid tok det før oppdretter ringte dere? Og hvor lenge etter sendt Mail fikk dere tilbud om valp?
født i 2002 Skrevet 10. oktober 2023 Forfatter #7 Skrevet 10. oktober 2023 Kira123 skrev (10 minutter siden): Selv fortalte jeg om meg og samboer, hvor vi bor, hva vi jobber med, hobbyer, tidligere erfaring med hund osv. La og ved en del hverdagsbilder av oss og hundene våre, litt hjemme og litt fra fjellturer f.eks. Men finnes ingen fasit på hvordan man går fram, men synes en fin mail gir et bedre førsteinntrykk. Takker for svar hvor lang tid tok det etter sendt Mail før dere fikk tilbudet om valp, og hvilken rase var dette?
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #8 Skrevet 10. oktober 2023 født i 2002 skrev (2 minutter siden): Takk for svar! Hvor lang tid tok det før oppdretter ringte dere? Og hvor lenge etter sendt Mail fikk dere tilbud om valp? Tok kanskje et par dager, å da var det allerede et kull på vei, så vi måtte ikke vente så lenge med den oppdretteren vi valgte. Tok vel et par dager til 1 uke før andre oppdrettere også ringte. Vi brukte bl.a denne siden for å se etter ev planlagte kull. https://retrieverklubben.no/golden-retriever/valpeliste/ Anonymkode: cb4c4...65d
Kira123 Skrevet 11. oktober 2023 #9 Skrevet 11. oktober 2023 født i 2002 skrev (13 timer siden): Takker for svar hvor lang tid tok det etter sendt Mail før dere fikk tilbudet om valp, og hvilken rase var dette? Det spørs på oppdretter, det kan ta alt fra dager, til uker eller et par mnd. noen bestemmer seg ikke før valpene er 7 uker. Den ene var 7,5 uke når jeg fikk tilbud, den andre fikk jeg tilbud om rett etter fødsel og da takket jeg ja når den var 4-5 uker.
LissiN Skrevet 11. oktober 2023 #10 Skrevet 11. oktober 2023 Jeg var i kontakt med oppdretter 2,5 år før hunden jeg nå har ble født. Var innom på besøk like etter at jeg tok kontakt for første gang. Vi hadde god kjemi, og jeg fant ut at dette var en god rase for meg, og slik jeg ønsker ha hundeholdet mitt. Så gikk det ennå 2 år før den gamle jeg hadde måtte avlives, og ny kom 5 mnd etter det. Så fikk gleden av å være med, følge oppdateringer fra parring, ink ultralyder og formen til tispa. Min oppdretter bruker 1-2 år på parringer, alt planlegges nøye. Så ingen ulempe for meg å ta kontakt tidlig. Så klart helt annerledes om det er snakk om en oppdretter som har flere tisper og flere kull i året.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå