Tunique Skrevet 10. oktober 2023 #1 Skrevet 10. oktober 2023 (endret) EU ønsker at alle boliger – nye som gamle – skal være nullutslippsboliger innen 2050. Reglene vil gjelde både for eksisterende boliger og for nybygg. Det vil gjelde alle bygninger, både boliger og næringsbygg. Reglene vil få betydning for Norge fordi vi er bundet av disse etter EØS-avtalen. Det vil være forhandlinger i EØS og med EU, men reglene vil innføres samtidig med resten av EU. https://www.boligmappa.no/nye-energikrav-fra-eu-hva-betyr-det-for-meg/ https://www.minenergi.no/linda-og-emil-kan-fa-gigantregning-pa-grunn-av-nye-eu-krav-til-bolig-ganske-inngripende/s/5-147-4276 https://www.fokus.se/aktuellt/tvangsrenoveringar-vantar-sveriges-husagare/ Endret 10. oktober 2023 av Tunique 1 3
Kokeplate Skrevet 11. oktober 2023 #2 Skrevet 11. oktober 2023 Nå er det for de fleste ikke de store endringene de store endringene som skal til for å oppnå energiklasse D. Men det er selvsagt unødvendig tullepolitikk.
Gjest hululu Skrevet 12. oktober 2023 #3 Skrevet 12. oktober 2023 Tror helt ærlig vi er kvitt EU innen den tid, håper folk våkner innen da.
Tunique Skrevet 12. oktober 2023 Forfatter #4 Skrevet 12. oktober 2023 hululu skrev (41 minutter siden): Tror helt ærlig vi er kvitt EU innen den tid, håper folk våkner innen da. Er lov å håpe 6 1
Drizzt Skrevet 12. oktober 2023 #5 Skrevet 12. oktober 2023 Tunique skrev (På 10.10.2023 den 22.54): EU ønsker at alle boliger – nye som gamle – skal være nullutslippsboliger innen 2050. Reglene vil gjelde både for eksisterende boliger og for nybygg. Det vil gjelde alle bygninger, både boliger og næringsbygg. Reglene vil få betydning for Norge fordi vi er bundet av disse etter EØS-avtalen. Det vil være forhandlinger i EØS og med EU, men reglene vil innføres samtidig med resten av EU. https://www.boligmappa.no/nye-energikrav-fra-eu-hva-betyr-det-for-meg/ https://www.minenergi.no/linda-og-emil-kan-fa-gigantregning-pa-grunn-av-nye-eu-krav-til-bolig-ganske-inngripende/s/5-147-4276 https://www.fokus.se/aktuellt/tvangsrenoveringar-vantar-sveriges-husagare/ Hvis EU betaler alt det vil koste, vil jeg mer enn gjerne oppgradere huset Ellers kan de bare mind their own business. 13 2
Brunello Skrevet 12. oktober 2023 #6 Skrevet 12. oktober 2023 Mange av tiltakene som øker energiklassen vil være lønnsomme på sikt. I tillegg vil de være nødvendige i mange tilfeller. 1 2
Gjest GP950mAh Skrevet 12. oktober 2023 #7 Skrevet 12. oktober 2023 https://www.faktisk.no/artikler/z827x/feil-om-prissjokk-for-boligeiere-fra-finansavisen Påstandene og sjokkoverskriftene fra mediene om hvor dyrt dette skal bli for norske boligeiere stemmer ikke, men det er helt nødvendig å innføre for å få opp standarden på norske boliger og redusere strømforbruket som er høyere i Norge enn i våre naboland, også de oppe i nord.
Gjest GP950mAh Skrevet 12. oktober 2023 #8 Skrevet 12. oktober 2023 hululu skrev (1 time siden): Tror helt ærlig vi er kvitt EU innen den tid, håper folk våkner innen da. EU vil nok ha fortsatt utviklingen og blitt en føderasjon innen den tid, slik befolkningen i EU selv ønsker. Europeere ønsker ikke reverseringen til nasjonalistene tilbake til egoisme, proteksjonisme og nasjonalisme som var nordmen tidligere. De ser verdien av et samlet europa som samarbeider, handler og utviser solidaritet med hverandre.
Gjest hululu Skrevet 12. oktober 2023 #9 Skrevet 12. oktober 2023 GP950mAh skrev (45 minutter siden): EU vil nok ha fortsatt utviklingen og blitt en føderasjon innen den tid, slik befolkningen i EU selv ønsker. Europeere ønsker ikke reverseringen til nasjonalistene tilbake til egoisme, proteksjonisme og nasjonalisme som var nordmen tidligere. De ser verdien av et samlet europa som samarbeider, handler og utviser solidaritet med hverandre. Som sagt, håper flere folk kan våkne og se hva som egentlig skjer i kulissene bak denne 'tryggheten'
Gjest GP950mAh Skrevet 12. oktober 2023 #10 Skrevet 12. oktober 2023 hululu skrev (40 minutter siden): Som sagt, håper flere folk kan våkne og se hva som egentlig skjer i kulissene bak denne 'tryggheten' Folk i europa vet godt hva EU står for, den politikken de fører de jo akkurat det velgerne har stemt frem fordi de ønsker selv. Konspirasjonsteoriene fra klimafornekterne og nasjonalistene forandrer ikke på det.
Gjest hululu Skrevet 13. oktober 2023 #11 Skrevet 13. oktober 2023 (endret) GP950mAh skrev (12 timer siden): Folk i europa vet godt hva EU står for, den politikken de fører de jo akkurat det velgerne har stemt frem fordi de ønsker selv. Konspirasjonsteoriene fra klimafornekterne og nasjonalistene forandrer ikke på det. Tror ikke det er helt sånn nei, på samme måte som vi vanlige folk i Norge heller ikke alltid er enig i disse merkelige valgene som politikerne gjør sammen med EU. De folkevalgte opptrer mer som direktører for et AS enn å tale for folket. Økonomisk vinning og internasjonal prestisje i fokus. Bare se på Fosensaken. Staten dømt for menneskerettighetsbrudd. Halvparten av befolkningen støtter at vindparken må bort. Skjer det noe? Nei. Hvorfor? Tjene penger og samarbeid med internasjonale aktører kommer foran å representere folket. Endret 13. oktober 2023 av hululu
Gjest GP950mAh Skrevet 13. oktober 2023 #12 Skrevet 13. oktober 2023 hululu skrev (1 time siden): Tror ikke det er helt sånn nei, på samme måte som vi vanlige folk i Norge heller ikke alltid er enig i disse merkelige valgene som politikerne gjør sammen med EU. De folkevalgte opptrer mer som direktører for et AS enn å tale for folket. Økonomisk vinning og internasjonal prestisje i fokus. Bare se på Fosensaken. Staten dømt for menneskerettighetsbrudd. Halvparten av befolkningen støtter at vindparken må bort. Skjer det noe? Nei. Hvorfor? Tjene penger og samarbeid med internasjonale aktører kommer foran å representere folket. Politikerne må tenke langsiktig og kan ikke forholde seg til meningsmålinger som skifter fra dag til dag, derfor er det helt nødvendig at det bygges ut mer ren, fornybar energi for å erstatte gammeldags, skitten olje og gass på sikt og øke strømproduksjonen for å møte fremtidig behov selv om det ikke alltid er populært. Selv om lyven ble gitt på feilaktig grunnlag er det ingen krav om at vinmøllene må tas ned, det må isåfall komme i en ny dom. At regjeringen er trege med å vurdere dette kan jeg godt være enig i, men det har AP/SP-regjeringen vært i mange saker, det tok jo over et halvt år etter at opposisjonen foreslo bedre strømstøtteordning før regjeringen fikk ut fingeren og gjorde noe.
NakenPanda Skrevet 13. oktober 2023 #13 Skrevet 13. oktober 2023 (endret) Det skal ikke så mye til for å oppnå energimerkning D. Med strømprisene fra 2022 i friskt minne er det jo noe som vil lønne seg for den individuelle bolig eieren/utleieren å gjøre dette. Vi ønsker jo å forbedre strøm og varme forbruket også framover, min egen bolig er allerede oppgradert til en B/C merkning og dette er jo noe jeg merket da prisene var som verst, spesielt i tilfeller da strømstøtte feks ikke hadde vært såpass god som den jo er i dag. Jeg vet at med grisebillig strøm var det ikke noe problem å bruke 4000 kwT per måned, men som vi ser er vel den tiden over og boligeiere må vel akseptere at de må oppgradere boligene sine ellers vil boliger som er såpass dyre i drift gå ned i verdi versus de som ikke er det. Noe man skulle tro boligeiere hadde insentiver til å unngå. For å være ærlig skjønner jeg ikke helt hva de mener med "null utslipp bolig" det er jo egentlig et underlig mål i seg selv. Endret 13. oktober 2023 av NakenPanda 2
NakenPanda Skrevet 13. oktober 2023 #14 Skrevet 13. oktober 2023 hululu skrev (17 timer siden): Tror helt ærlig vi er kvitt EU innen den tid, håper folk våkner innen da. Ja EU vil bli borte det er DET som er løsningen! Hold deg heller til det som er realistisk og ikke feber fantasier om hvordan tralalalala landet du ønsker burde vært
Gjest hululu Skrevet 13. oktober 2023 #15 Skrevet 13. oktober 2023 NakenPanda skrev (17 minutter siden): Ja EU vil bli borte det er DET som er løsningen! Hold deg heller til det som er realistisk og ikke feber fantasier om hvordan tralalalala landet du ønsker burde vært Dere er sjarmerende dere som tror at de siste 100 årene er vår fremtid for alltid.
NakenPanda Skrevet 13. oktober 2023 #16 Skrevet 13. oktober 2023 hululu skrev (2 minutter siden): Dere er sjarmerende dere som tror at de siste 100 årene er vår fremtid for alltid. Du har ingen fremtid det er hva jeg tror om deg
Madame Butterfly Skrevet 13. oktober 2023 #17 Skrevet 13. oktober 2023 Dette grønne skifte, om det er EU eller våre egne styresmakter som står bak er hinsides dyrt for ALLE nordmenn. Det er så vanvittig med penger som kastes rundt, og en plass ender det opp, noen blir veldig rike….. men det er ikke deg og meg. Dette er kun det siste, vi skal pålegges å betale for. I england har de begynt å utsette tiltak, bremsene begynner å komme på. 2 2 3
Enda en tulling Skrevet 14. oktober 2023 #18 Skrevet 14. oktober 2023 NakenPanda skrev (21 timer siden): Det skal ikke så mye til for å oppnå energimerkning D. Med strømprisene fra 2022 i friskt minne er det jo noe som vil lønne seg for den individuelle bolig eieren/utleieren å gjøre dette. Vi ønsker jo å forbedre strøm og varme forbruket også framover, min egen bolig er allerede oppgradert til en B/C merkning og dette er jo noe jeg merket da prisene var som verst, spesielt i tilfeller da strømstøtte feks ikke hadde vært såpass god som den jo er i dag. Jeg vet at med grisebillig strøm var det ikke noe problem å bruke 4000 kwT per måned, men som vi ser er vel den tiden over og boligeiere må vel akseptere at de må oppgradere boligene sine ellers vil boliger som er såpass dyre i drift gå ned i verdi versus de som ikke er det. Noe man skulle tro boligeiere hadde insentiver til å unngå. Hvis det er så lønnsomt å oppgradere, hvor er da behovet for å påby dette? Kan ikke folk få velge selv om de vil oppgradere, fryse, eller betale skjorta for strøm? NakenPanda skrev (21 timer siden): For å være ærlig skjønner jeg ikke helt hva de mener med "null utslipp bolig" det er jo egentlig et underlig mål i seg selv. Tja du kan så si... Den må vel være lufttett, slik at man ikke kan puste der inne, ellers slipper man jo ut CO2.... 1 1
A-hunter Skrevet 14. oktober 2023 #19 Skrevet 14. oktober 2023 hululu skrev (På 12.10.2023 den 18.46): Tror helt ærlig vi er kvitt EU innen den tid, håper folk våkner innen da. Hvordan kan du tro det? 70% av velgerne stemmer på de ivrigste EU-partiene i Norge. Sannheten er jo at norske velgere er EU-tilhengere, kun med unntak ved direkte EU-valg.
A-hunter Skrevet 14. oktober 2023 #20 Skrevet 14. oktober 2023 "Nullutslipp" må være det mest misbrukte ordet i dette millenniumet. Ikke finnes det, og skulle det finnes ville det betydd vår egen og resten av kloden sin endelige utslettelse. 3 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå