AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #1 Skrevet 10. oktober 2023 Hei Min datter har nettopp startet i 8. klasse etter flere år med mistrivsel på barneskolen. Det ser ut til å gå bedre på ungdomsskolen så langt, men undrer meg over et par ting. De har snart gått på skolen i 2 mnd, og det virker som om læreren ikke løfter en finger for at elevene skal bli kjent. (Mange ulike barneskoler som samles på ungdomsskolen.) Min datter har fortsatt ingen å være med i friminuttene. Opplever at de gamle klikkene fra barneskolen fortsatt henger sammen. Min datter hadde gledet seg til en ny start med nye mennesker, men hun begynner å miste troen nå. Hun er egentlig flink sosialt og samarbeider bra med den hun sitter ved siden av i timen. Men det er en gutt så han løper til fotballbanen i friminuttene. Dette er hun ikke så interessert i. Forventer jeg for mye av skolen eller er det normalt at de ikke har fokus på trivsel og det å bli kjent? De har også veldig mye lekser. Hun sitter mange timer med lekser hver uke, og når hun endelig er ferdig får de masse ekstra lekser som ikke egentlig sto på ukeplanen. Er dette normalt? Hun blir fryktelig demotivert av det.. Anonymkode: 88805...2ba
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #2 Skrevet 10. oktober 2023 Kan du ikke sende mail til kontaktlærer og spørre? Eventuelt foreslå for klassekontaktene at dere foreldre kan arrangere noe sosialt så både ungdommer og foresatte kan bli bedre kjent? Når det gjelder lekser varierer dette fra skole til skole, men det er jo mulig å ta dette også opp med lærer? Anonymkode: 4bca8...038 4
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #3 Skrevet 10. oktober 2023 På vår ungdomsskole hadde de masse tiltak de første ukene i 8. for å bli kjent med nye, og bryte litt opp de gamle klikkene. De var blandt annet på leirskole. Jeg ville snakket med kontaktlærer. Anonymkode: 69bd8...240 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #4 Skrevet 10. oktober 2023 Kanskje ta initiativ selv til noen bli kjent aktiviteter på fritiden? Dere kan ikke legge alt på skolen heller. datteren min begynte også i 8.klasse i august. De som har hatt bursdag hittil av jentene har invitert alle jentene i klassen. Anonymkode: 48708...99b
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #5 Skrevet 10. oktober 2023 Kanskje du kan foreslå for trinnkontaktene at de arrangerer et eller annet for at elevene skal bli kjent på tvers av gamle grupperinger? Anonymkode: 10fce...30b
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #6 Skrevet 10. oktober 2023 Det er fokus på å bli kjent en hel uke på universitetet, så det burde ikke være mindre viktig på ungdomsskolen. Det er bare å si det til lærer mm. Mitt barns ungdomsskole hadde bli-kjent opplegg og få lekser, men det var mobbere i klassen som klarte å gjøre dagene til et helvete uansett. Anonymkode: 21dcb...cbb
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #7 Skrevet 10. oktober 2023 Her har de hatt fokus på å bli kjent de første ukene nå. Bla vært på flere turer. Skal også snart ha klassefest. Rullerer også på hvem de sitter sammen med. Ta kontakt med lærer å forklar problemet. Anonymkode: 010dd...570
Arkana Skrevet 11. oktober 2023 #8 Skrevet 11. oktober 2023 Her hadde de fokus på å bli kjent den første tiden. Hele første uka var det ingen undervisning, bare dager med sosiale aktiviteter. Utover det er min erfaring den samme som din, at de i stor grad holder sammen med vennegjengen fra barneskolen. For min nå 10. klassing var det positivt, fordi han hadde en veldig fin gjeng og alle havnet i samme klasse på ungdomsskolen, men jeg har stor forståelse for at de som ikke hadde det så bra på barneskolen, trenger et miljøskifte eller er nye elever vil streve mer. Her må du nesten ta kontakt med lærer og høre hva som kan gjøres og datteren din må også oppfordres til å initiere kontakt med andre i klassen. Er det f.eks. en felles fritidsaktivitet hun kan bli med på? Selv om skolen skal være på og bidra til et godt klassemiljø og at alle har venner på skolen kan ikke vennskap bare baseres på skolens bidrag, det er også noe hun selv må ta aktivt del i. Angående lekser er det betydelig flere lekser på ungdomsskolen enn barneskolen. Hvor mye tid de bruker på leksene varierer fordi det ikke bare handler om den faktiske mengden lekser, men også f.eks. faglig dyktighet (de som synes leksene er lette gjør dem nok også raskere), behovet for perfeksjonisme (noen bruker mer tid på å bli fornøyd med arbeidet sitt og har vanskelig for å levere fra seg noe de ikke er 100% fornøyd med) og andre ting. 30-60 minutter med lekser hver dag må du forvente, men snakk sammen om lekser og finn ut av om det faktisk er en unormalt stor leksemengde eller om det er hun som bruker lenger tid enn hun trenger å bruke. 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #9 Skrevet 11. oktober 2023 Jeg husker i alle fall fra da jeg gikk på ungdomsskolen at "bli kjent"-opplegget var 1 time der alle måtte reise seg opp og fortelle litt om seg selv, utrolig ukomfortabelt selv for meg som ikke har noe imot å tale i forsamlinger, og det var alt. Jeg havnet i en klasse som besto av 10 elever fra skole A, 18 elever fra skole B og 2 elever fra skole C - jeg var en av de 2 fra skole C. I parallellklassen gikk 13 elever fra skole C - alle vennene mine. Så jeg mistet til og med de vennene jeg hadde på barneskolen, siden de nå gikk i klasse med alle unntatt meg og hadde en helt annen timeplan. Moren min forsøkte å klage, men det var visst umulig å endre. Anonymkode: fd414...f75
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå