Gå til innhold

Mulig å bytte ut sokkelen inni en gammel taklampe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den gamle taklampa på gutterommet har fått gjennomgå og nå ligger både knust lyspære og plastbiter fra knust sokkel på gulvet. Akkurat nå passer det veldig dårlig for økonomien og måtte få en elektriker til å komme og bytte lampe. Dette er en sånn lampe som ikke har ledning i stikkontakt, så hele lampa må byttes ifølge mannen min. Jeg lurer på om det er mulig å bare bytte sokkelen, men beholde den gamle lampa. I mitt hode så burde det da være mulig å spare noen kroner, men mannen min sier nei. Innspill? 

Anonymkode: 996c8...3ab

Skrevet

Alt er mulig, men det spørs bare om du og mannen din er rette personer til å utføre det. Nå skal det aller først sies at nesten alt elektrisk arbeid som berører faste installasjoner krever elektriker, men det finnes unntak: Å bytte taklampe er innafor etter regelverket, men det fordrer at du er trygg på at du gjør en skikkelig jobb. 

En taklampe er ikke rocket science. Normalt to ledninger i en sukkerbit. Er du usikker på din egen kompetanse skal du likevel ikke tukle med dette.

Nå har ikke jeg sett vidunderet, men Jeg ville tatt ned lampa, og forsøkt å reparere denne (ved å skifte hele sokkelenheten). Sjekk hos Clas Ohlson om dere ikke finner en sokkel som kan passe (mener jeg kjøpte der da jeg skiftet den brannfarlige gamle som var i ferd med å smuldre opp i en stålampe her i huset). Jula og Biltema og en rekke lampeforretninger selger det samme.

søkeord: lampesokkel, pæresokkel, sokkel lampe etc.

Anonymkode: 3cbd2...2d8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...