Gå til innhold

Hvordan håndtere dårlig forhold til egen mor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har etterhvert begynt å innse hvor dårlig forhold jeg har til min mor, og hvor negativt hennes atferd har påvirket meg opp gjennom. Jeg har lest litt om emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse og tror kanskje hun kan ha trekk fra det. Blant annet svinger hun veldig i humør, har mange konflikter med andre (både kollegaer og venner) og setter folk opp mot hverandre. Hun svinger veldig i hva hun mener (for eksempel kan hun det ene øyeblikket snakke om hvor godt hun trives på jobb, mens hun plutselig noen dager senere kan fortelle hvor vanskelig alt er og at hun bare vil slutte) og hun kan gå fra å være sprudlende til avvisende og spydig på et øyeblikk.  Det er fryktelig vanskelig å forholde seg til, og jeg gruer meg til å ringe henne, dra på besøk og sånn, fordi jeg går på nåler for å ikke fornærme henne sånn at det blir dårlig stemning. Samtidig er hun ei god bestemor for ungene, så det er vanskelig å kutte kontakten helt, men jeg føler nesten at jeg er den voksne og hun barnet som alle må ta hensyn til. Er det noen som har erfaring med det samme? Hvordan balanserte dere i såfall det å ha kontakt med det å ta vare på dere selv? 

Anonymkode: 2e715...bbb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan? Jeg kuttet kontakten. Alt omhandlet bare henne. Hun er manipulerende, slitsom og snakker kun dritt om folk. Er alltid offeret i alle historier og stakkars henne ,og hvor fantastisk flott menneske hun er. Man må ikke ha kontakt med folk bare fordi man er i slekt, eller har barn. Det er bedre å skåne barn fra slike personer...

Anonymkode: a39c4...dc2

Skrevet

Jeg kuttet kontakten, og har jobbet med å hele sårene fra min egen oppvekst. Det er lettere når du ikke lenger eksponeres for giften hennes jevnlig.

Skrevet

Jeg har ikke kuttet kontakten ettersom sønnen min elsker henne og vi har et veldig begrenset nettverk. Men har eliminert kontakten betraktelig, og deler lite. Hun får passe sønnen min, men vi tilbringer generelt veldig lite tid med henne ellers. 

Anonymkode: 72e64...a85

Skrevet

Se din mor som hun er. Full av feil og mangler, men samtidig et menneske som har sine gode sider. Så forholder du deg til disse manglene, og forventer ikke mer enn hun kan levere. Du setter ikke deg selv eller ungen i en posisjon der du er avhengig av hennes gode humør osv. Du vet at hun kan endre seg fra dag til dag, så da aksepterer du det. 

Jeg tror du egentlig må akseptere din mor som hun er, og finne din indre ro med det. Det betyr også at du gjør kloke valg på hva du velger å involvere henne i, og hvordan du forholder deg til henne. 

Anonymkode: 05f17...a52

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Se din mor som hun er. Full av feil og mangler, men samtidig et menneske som har sine gode sider. Så forholder du deg til disse manglene, og forventer ikke mer enn hun kan levere. Du setter ikke deg selv eller ungen i en posisjon der du er avhengig av hennes gode humør osv. Du vet at hun kan endre seg fra dag til dag, så da aksepterer du det. 

Jeg tror du egentlig må akseptere din mor som hun er, og finne din indre ro med det. Det betyr også at du gjør kloke valg på hva du velger å involvere henne i, og hvordan du forholder deg til henne. 

Takk for kloke ord. Kanskje det er greit å bare tenke sånn. Jeg tror ikke jeg kan endre henne, så da må jeg enten akseptere henne for det hun er (med både gode og dårlige sider), og ellers gjøre kloke valg som du sier. Det er vanskelig, men kanskje det beste, for det er ikke aktuelt å bryte kontakten helt. 

Anonymkode: 2e715...bbb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min mors gode sider vendes mot andre enn meg, det er vondt å oppleve. Det er ikke så enkelt å akseptere, men skjønner hva du mener. (Ikke TS altså)

Anonymkode: 72e64...a85

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...