Gå til innhold

Spise samme bestikk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Min kone og unge på 8 måneder er i hjemlandet til kona mi for øyeblikket. Der var dem hos en barnelege da ungen ikke har følt seg helt iform dem siste dagene. 

Stusset litt på hva doktor sa. Fikk beskjed om at barnet ikke skal spise av samme bestikk som foreldrene, ikke ha smukken i munnen, osv.

Er det virkelig sant? Har alltid sett at småbarn spiser av samme bestikk som foreldrene, f.eks når dem blir matet. Eller er det noe at voksne har bakterier og div som gjør at ungen ikke skal spise av samme bestikk?

Men samtidig så putter dem jo alt i munnen, krabber på gulvet osv så bakterier blir det uansett. 

Anonymkode: 88462...f46

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Menneskemunn er et særdeles bakteriefylt sted, og forelder eller ei, så bør ikke barnet dele bestikk med deg eller andre. Samme gjelder for smokken, nesten bedre å gi den tilbake til barnet om den faller i bakken enn å putte den i munnen for å «rengjøre» den. Har fått akkurat samme beskjed av helsesøster her.

Anonymkode: fb231...242

• Liker 5
Skrevet

Mener du at du sutter på smoken før du gir den til ungen? Og barna har jo eget bestikk, er ikke det vanlig?

Anonymkode: 5ef6d...16d

• Liker 3
Skrevet

Hvilken verdensdel er det snakk om? Tenker på vann, mat og lign. Jeg hadde ikke ønsket å smitte barnet mitt med en bakterie fra mat jeg har spist selv, som barnet ikke soiser fortsatt. 

Så jeg ville hørt på tådene der de er mens de er der. 

Anonymkode: 5b3ad...1db

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor skulle det være noe sunnere for babyer, enn andre å dele bestikk, flasker, glass osv med andre? 

Anonymkode: 36414...944

Skrevet

Det er jo ekstra smittekilde, spytt er jo smittekilde for veldig mange sykdommer. Mindre farlig fra egen mor om man ammer (pga man får antistoffer fra mor i melken) men bør jo egentlig unngås. De fleste foreldre gjør det nok likevel da (inkludert meg, men ikke når baby var veldig liten)

Anonymkode: e39a6...87c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei. Min kone og unge på 8 måneder er i hjemlandet til kona mi for øyeblikket. Der var dem hos en barnelege da ungen ikke har følt seg helt iform dem siste dagene. 

Stusset litt på hva doktor sa. Fikk beskjed om at barnet ikke skal spise av samme bestikk som foreldrene, ikke ha smukken i munnen, osv.

Er det virkelig sant? Har alltid sett at småbarn spiser av samme bestikk som foreldrene, f.eks når dem blir matet. Eller er det noe at voksne har bakterier og div som gjør at ungen ikke skal spise av samme bestikk?

Men samtidig så putter dem jo alt i munnen, krabber på gulvet osv så bakterier blir det uansett. 

Anonymkode: 88462...f46

Deler alt her, synes det er bra og viktig at barnet får bygget opp et immumforsvar. Ingen krise om barn blir syk.

Anonymkode: 9e002...89e

Skrevet

Synes det er så ekkelt for barnet når jeg ser foreldre har smukken dems i munn. Kan man ikke bare skylle av smukken i vanlig vann?😅

Anonymkode: b28a0...327

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...