AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #1 Skrevet 10. oktober 2023 Jeg har vanskeligheter med å sjekke opp bankkontoen min på hva jeg har brukt opp pengene på, skrive ned budsjett og inntekter osv. jeg får angst og får dårlige følelser hver gang jeg prøver å skrive transaksjonene ned.. og jeg har veldig lite kunnskap i økonomi. det har resultert i at jeg har veldig dårlig oversikt og tenker at jeg ikke kommer til å klare det når vergen min blir borte.. at jeg kommer til å bruke opp pengene mine igjen som jeg har gjort før. Hvordan trener man i personlig økonomi, budsjett og ikke bruke pengene opp? jeg har tenkt å snakke med en rådgiver fra nav men vet ikke hva jeg skal si enda.. jeg har bare vanskeligheter med å bli bevisst og kommunisere og spørre om spørsmål om hva det er jeg trenger hjelp til. Anonymkode: bbdbc...b9c
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #2 Skrevet 10. oktober 2023 Angsten er veldig bra. Den kommer til å hjelpe deg til å få en bra økonomi. Du skal sette budsjett. Inn og ut, gjerne i excel. Hvis ikke du liker excel, kan du sette det i en notatbok, der du blar om for hver måned. Før opp hver måned for seg, siden inntektene varierer fra måned til måned. Så setter du inn en buffer på etpar månedslønner, som du sparer deg opp. Dette skal stå urørt på en egen konto. Hver gang du tar fra bufferen, må du betale tilbake til deg selv måneden etter. Dersom denne går under f-eks 5000,- skal du sette inn ekstraordinære sparetiltak. Selv har jeg buffer på 15000,- Den skal opp. Det skjer ikke at jeg har 0 på konto. Dette er fordi jeg får panikk hver gang bufferen blir for lav. Angsten er din venn her. Spør om vergen kan holde et kurs for deg, før du skal overta. Når du har overtatt, setter du opp et møte i banken, så kan de gå gjennom budsjettfilene dine, og vise hvordan man kan forbedre systemene sine. Anonymkode: 1930e...c64
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #3 Skrevet 10. oktober 2023 Du kan jo bare fortsette med verge. Anonymkode: 7b783...a7b
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #4 Skrevet 10. oktober 2023 Bestem deg for å sjekke kontoen hver dag og noter forbruket en hel måned. Da vil du få færre overaskelser og god oversikt. Kontroll over pengene dine vil overvinne angsten. Anonymkode: 83636...054
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #5 Skrevet 10. oktober 2023 Sjekk konto og transaksjoner hver dag. Eksponering, gjør det du er redd for ofte. Og tenk på det hver gang du skal dra kortet. "Ønsker jeg se dette på kontoutskriften neste uke?" Anonymkode: 8cde1...307
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #6 Skrevet 10. oktober 2023 Nå har ikke jeg angst, men jeg er lat som F.... Så mitt råd er å ha autogiro på alle dine regninger fra en egen regningskonto, da slipper du at regninger ikke blir betalt fordi du har for mye angst til å logge inn i nettbanken. Du kan sette opp en automatisk overføring fra lønnskontoen til regningskontoen. Regn deg frem til en sum som dekker alle utgiftene dine og kanskje litt ekstra på de variable utgiftene som strøm. Jeg gjør dette og har ikke betalt en regning manuelt på årevis:P Du kan også sette opp en fast overføring fra lønnskontoen til en sparekonto, matkonto, en brukskonto(altså penger du kan bruke på hva du vil) osv. Kommer an på hvor mye kontroll du mener er nødvendig. Om det kun er angst for å logge inn, og betale regninger osv. eller om du bruker mer enn du har. For om det siste ikke er relevant så er det kanskje ikke nødvendig med så mange kontoer. Jeg har ikke mat eller brukskonto for eksempel, for jeg har et naturlig lavt forbruk. Anonymkode: ef8b1...d90
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå