Gå til innhold

Arve/få alt babyutstyr gratis?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ville fint tålt at min søster sa «jeg tenkte å selge en klespakke på Finn til x kr, men om du ønsker den kan du gjerne få den for halve prisen». Feks 🤗

Anonymkode: 2823b...129

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg kjøpte en del brukt, men også noe nytt, og noe strikket jeg (faktisk for jeg er ikke en som egentlig kan strikke, fikk hjelp da). 

Min søster ble gravid og da lånte jeg henne klærne, ga bort vogn og dyne m.m. til dem. Ingen slitte klær. Men par år senere ga hun alt bort til en jeg knapt kjenner, også de få plaggene jeg ville beholde og gi videre til eventuelle barnebarn. Uten å spørre meg. Klærne var oppbevart hos min mor som kan være ganske likegyldig, og jeg var ikke der og fikk ikke gått igjennom alt. Så husk ta vare på det som kan bety noe senere. Jeg ville tatt vare på jakka jeg strikket, teppet jeg heklet, den første "bodyen" med pyntekrage og sokkene som var strikket av min mormor. Altså ikke så mye, men det jeg kaller minner. 

Innrømmer at jeg ble temmelig irritert selv om alenemoren som fikk klærne fortjente det. De kunne sagt i fra at de tenkte gi bort og om jeg ville se over først. Svaret var: men du skal vel ikke ha flere barn. (hva visste de om det, og uansett var det ikke noe logisk svar) I dag har jeg barnebarn. 

Jeg ville vært litt selektiv når du gir bort eller låner bort.  

Endret av Jytte
  • Liker 3
Skrevet

Jeg hadde faktisk forventet å arve ting - fordi jeg ikke skjønner meg på folk som bruker store summer på babyutstyr og klær. Har selv kjøpt det meste brukt og latt både svigersøsken og venninner arve ting. Og tilsvarende har jeg arvet ting fra flere av mine venninner, og  jeg ser på navnelappene i klærne at de jeg arvet dem fra, i alle fall ikke var FØRSTE eier.

Men dersom du ikke vil gi bort klærne, så kan du enten si det rett ut (nesten litt uhøflig, men men) eller foreslå at de kan kjøpe tingene fra dere for en sum litt under det du ville tatt på Tise feks., slik at alle føler de gjør en ok deal. Eller så kan du si at du ikke vil kvitte deg med det enda, du er ikke sikker på om dere er ferdige med barn, og så selge det om et år eller to når babyen deres uansett har blitt for stor. 

Skrevet

Gi heller klær hvis du vil gi noe og selg tingene. Det er mye lettere å få igjen en grei sum for utstyr framfor klær. Mye mindre jobb også.

Anonymkode: a2baf...5fd

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg selger MYE på Tise og Facebook. Solgt sko for 500,- pr par , sett med ullundertøy for 300,- osv. Vinterdresser 600,- pr stk.. Pengene jeg får inn går til kjøp av nytt til barnet.. 

Anonymkode: 18366...ebb

Du har fått 500,- for brukte barnesko? Hva slags sko var det? :klo: Her får jeg knapt solgt Viking vintersko og GTX-sko for en 50-lapp på Finn. 🤷‍♀️

Anonymkode: f826f...bd5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg skal bli tante for første gang og siden jeg har 3 barn hvor siste er 3 uker gammel har jeg en hel del. Jeg har kjøpt det meste nytt og jeg er glad i merker og kvalitet. 
Er det forventet at jeg skal gi bort alt til broren min nå? Jeg tenkte jo å gi bort noe, men alt liksom? Jeg kan jo få mye penger for klærne blant annet (mange merker som Newbie, Reima, Huttelihut, Kivat, Marmar, hust&claire osv) men synes jo det blir feil og ta betaling fra han og liksom. 
De er i godt betalte jobber begge to og økonomien på stell. 
Tenkte å gi bort vippestol (Babybjørn), nytt babynest, babygym, låne bort Moonboon (som vi ellers skal leie ut), babyleker, babydyne og sengeklær, badestol, stokke badebalje og new born Seat til tripp trapp. Men synes det blir litt vel mye å gi bort alle klærne i tillegg. 

Hva tenker dere…? Hva hadde du forventet i hvis du var i hans situasjon? 

Anonymkode: cdc5d...325

Men vet du om de overhodet er interessert i å overta klær og utstyr fra deg? Noen har jo sterke meninger om at alt skal være nytt til sin førstefødte, eller  vil helst kose seg med å kjøpe inn ting selv.

Behold spesielle klær, leker, ting du ønsker å la barna dine få når de selv blir voksne og kanskje får barn selv. Låner du det ut er det ingen garanti for at du får det tilbake, og i hvilken tilstand.

Helt greit å selge mye, tenker nå jeg.

Men ville også kjent litt på hva som hadde vært hyggelig at ble gjenbrukt i familien. Hva kunne vært stas for både dine barn og ditt søsken at de fikk ta over?

Men først av alt - spør nå ditt søsken om de overhodet er interessert i å arve noe. Kanskje sitter de og kvier seg for hvordan de skal si nei takk på en hyggelig måte, for alt du vet. 

Anonymkode: 3c671...37f

• Nyttig 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men vet du om de overhodet er interessert i å overta klær og utstyr fra deg? Noen har jo sterke meninger om at alt skal være nytt til sin førstefødte, eller  vil helst kose seg med å kjøpe inn ting selv.

Behold spesielle klær, leker, ting du ønsker å la barna dine få når de selv blir voksne og kanskje får barn selv. Låner du det ut er det ingen garanti for at du får det tilbake, og i hvilken tilstand.

Helt greit å selge mye, tenker nå jeg.

Men ville også kjent litt på hva som hadde vært hyggelig at ble gjenbrukt i familien. Hva kunne vært stas for både dine barn og ditt søsken at de fikk ta over?

Men først av alt - spør nå ditt søsken om de overhodet er interessert i å arve noe. Kanskje sitter de og kvier seg for hvordan de skal si nei takk på en hyggelig måte, for alt du vet. 

Anonymkode: 3c671...37f

Ja, jeg ville kviet meg hvis det ble jente og alt var i rosa. 

Men ellers er gjenbruk bra. Bare husk å beholde noe hvis det er hjemmelaget etc. 

Endret av Jytte
  • Liker 1
Skrevet

Kan du ikke la de låne noe av utstyret, og så kan du selge det igjen etterpå ? Ikke sikkert barnemor vil ha alt brukt heller! Litt stas å kjøpe nytt til første barnet sitt!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du har fått 500,- for brukte barnesko? Hva slags sko var det? :klo: Her får jeg knapt solgt Viking vintersko og GTX-sko for en 50-lapp på Finn. 🤷‍♀️

Anonymkode: f826f...bd5

Har også solgt brukte sko for 500…. Faktisk helt opp i 7-800kr

Anonymkode: a23fd...ca2

Skrevet

Jeg gav alt av baby/barneklær til fretex. Vet ikke helt hvor de havner hen men kommer sikkert til gode et sted 🙂

Anonymkode: 7eec7...926

Skrevet

Det ligger enorme verdier i brukt baby- og småbarnsutstyr. Jeg har ryddet og solgt unna en hel del av dette de siste tre årene, og har fått inn ca 60.000 kroner på dette, og holder fortsatt på. Det blir jo også mer hele tiden ettersom barna vokser. Da sier det seg selv at det er mye å tape over tid på å gi bort veldig mye potensiell bruktsalgsgevinst. Om dere begynner å gi bort nå, oppstår kanskje også en forventning om at det hele tiden skal arves fra dere. Det hele kan kanskje skape en uheldig situasjon i relasjonen deres. Da ville jeg heller satset på salg av det som har verdi, og gitt bort hverdsgsklær osv, som man gjerne ikke får så mye igjen for. 

Du kan jo kanskje høre om de er interessert i å kjøpe ting du skal kvitte deg med, evt. for en litt god pakkepris? 

Anonymkode: a090b...cb4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...