AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #1 Skrevet 10. oktober 2023 Jeg skal bli tante for første gang og siden jeg har 3 barn hvor siste er 3 uker gammel har jeg en hel del. Jeg har kjøpt det meste nytt og jeg er glad i merker og kvalitet. Er det forventet at jeg skal gi bort alt til broren min nå? Jeg tenkte jo å gi bort noe, men alt liksom? Jeg kan jo få mye penger for klærne blant annet (mange merker som Newbie, Reima, Huttelihut, Kivat, Marmar, hust&claire osv) men synes jo det blir feil og ta betaling fra han og liksom. De er i godt betalte jobber begge to og økonomien på stell. Tenkte å gi bort vippestol (Babybjørn), nytt babynest, babygym, låne bort Moonboon (som vi ellers skal leie ut), babyleker, babydyne og sengeklær, badestol, stokke badebalje og new born Seat til tripp trapp. Men synes det blir litt vel mye å gi bort alle klærne i tillegg. Hva tenker dere…? Hva hadde du forventet i hvis du var i hans situasjon? Anonymkode: cdc5d...325 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #2 Skrevet 10. oktober 2023 Det er ikke forventet at du skal gi bort alt nei. Syns det er mer enn nok at du vil gi bort det du har skrevet, altså det er jo mye. Du kan jo evt si at du ønsker å selge klærne da de har kostet en del, og om de ønsker å kjøpe dette (ha feks en pris klar). Anonymkode: 25370...298 10
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #3 Skrevet 10. oktober 2023 Svigerinna vår spør hele tida om vi ikke har noe klær som datteren vår har vokst ut av. De har ei datter som er to år yngre. Jeg svarer nei, fordi jeg selger klærne for så å bruke de pengene til å kjøpe klær igjen. Synes da virkelig ikke det er rettferdig at vi skal sponse dem med barneklær hele veien kun fordi vi fikk barn først. Anonymkode: 76361...d9c 17
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #4 Skrevet 10. oktober 2023 Tenker litt at som man reder ligger man..og dele/gi er noe en stort sett aldri taper på. Det er ikke snakk om store summer for å selge brukt, og veldig hyggelig å gi/samt å få. Jeg ville heller gitt til nær slekt enn å selge. Anonymkode: 38b8c...151 3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #5 Skrevet 10. oktober 2023 Vært i samme situasjon og kjente på de samme følelsene som deg. Jeg endte opp med å gi alt som var ønskelig å ta over. Har også gitt til venner. Men så er jeg så heldig at jeg får arve en del også. Grunnen til at jeg tenkte det var kjipt i utgangspunktet var at jeg tenkte selge for å finansiere nytt. Hvis du må kjøpe alt nytt hadde jeg solgt det du ønsker og gitt det du har til overs. Anonymkode: a0667...b9a 3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #6 Skrevet 10. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Tenker litt at som man reder ligger man..og dele/gi er noe en stort sett aldri taper på. Det er ikke snakk om store summer for å selge brukt, og veldig hyggelig å gi/samt å få. Jeg ville heller gitt til nær slekt enn å selge. Anonymkode: 38b8c...151 Jeg kjøper brukt og selger igjen til nesten samme pris, så jeg bruker dermed veldig lite penger på klær. De kan jo kjøpe brukt selv om de vil ha det billig. Anonymkode: 76361...d9c 4
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #7 Skrevet 10. oktober 2023 Jeg syne du høres raus ut som tenker å gi så mye. Vi har får ganske mye klær fra en litt ute i slekta til mannen. Mye av det er hverdagsklær som er godt brukt og ganske slitt, men har også fått noe yttertøy og masse småleker og bøker. Jeg er veldig takknemlig for det vi får, hadde ikke forventa noe. Broren min har unger som er litt større enn våre, men der går alt til svigerfamilien. Selv om det er min brors familie som uten tvil har vært mest rause i gavene til deres unger (både jeg, min søster og mine foreldre kontra hennes søsken/slekt). Jeg synes det er litt underlig at de ikke en gang tilbyr oss noe når de gir bort masse til hennes familie (gir bort, selger ingenting). Anonymkode: aa5ad...533 1
mereo Skrevet 10. oktober 2023 #8 Skrevet 10. oktober 2023 Det er vel ingen som forventer å få noe? Om man får er det bare hyggelig. Men du trenger ikke gi noe som helst. 4
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #9 Skrevet 10. oktober 2023 Jeg låner babyklær og utstyr av min søster, og gir tilbake når mitt barn har vokst ut av det. Anonymkode: 2bd6b...29c 2
tutu11 Skrevet 10. oktober 2023 #10 Skrevet 10. oktober 2023 Vi har kjøpt vippestol, babygym etc av min søster og lånt klær. Leverer de tilbake når vi er ferdig slik at hun kan selge de når hun vil.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #11 Skrevet 10. oktober 2023 Jeg ville gjort motsatt, gitt bort inneklær og solgt det meste av utstyr. Anonymkode: f22ec...55a 3 3
Gjest Anonyme-meg Skrevet 10. oktober 2023 #12 Skrevet 10. oktober 2023 Du gir det du har lyst til, men trenger ikke å gi noe. Ingen som bør forvente å arve klær/utstyr.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #13 Skrevet 10. oktober 2023 Hvor er det dere selger klær siden dere tenker at dere skal få en sum av betydning for dette ? Etter min erfaring er det lite å hente i å selge brukte barneklær, i alle fall av helt ordinære merker som nevnt i HI. Dersom jeg hadde vært TS hadde jeg gitt bort klærne og latt broren låne vippestol og andre gjenstander, som er langt enklere å videreselge for en grei sum. Anonymkode: f826f...bd5 4
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #14 Skrevet 10. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvor er det dere selger klær siden dere tenker at dere skal få en sum av betydning for dette ? Etter min erfaring er det lite å hente i å selge brukte barneklær, i alle fall av helt ordinære merker som nevnt i HI. Dersom jeg hadde vært TS hadde jeg gitt bort klærne og latt broren låne vippestol og andre gjenstander, som er langt enklere å videreselge for en grei sum. Anonymkode: f826f...bd5 Har solgt utrolig mye på Tise! Selger det som sett og får alltid 200 for det 😃 Siste salgsrunde tjente jeg 4000 på klær og det gikk med til nytt vintertøy. ts Anonymkode: cdc5d...325 5 1
Rosa Sløyfe Skrevet 10. oktober 2023 #15 Skrevet 10. oktober 2023 jeg syns man kan være snill å gitt bort noe
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #16 Skrevet 10. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): [...] Broren min har unger som er litt større enn våre, men der går alt til svigerfamilien. Selv om det er min brors familie som uten tvil har vært mest rause i gavene til deres unger (både jeg, min søster og mine foreldre kontra hennes søsken/slekt). Jeg synes det er litt underlig at de ikke en gang tilbyr oss noe når de gir bort masse til hennes familie (gir bort, selger ingenting). Anonymkode: aa5ad...533 Det er jo mye mulig at det er mor som sorterer ut for små klær og tar initiativ til å gi dem videre. Om klærne dere har gitt skal bli i deres del av slekta, må kanskje far ta initiativ til å fordele annerledes. TS; har din bror eller svigerinne sagt noe som gjør at du tror de forventer å få alt? Jeg tenker du er veldig raus med alt du allerede vil gi dem, og synes absolutt ikke du skal føle på å måtte gi dem alt. Å finansiere nye klær ved å selge gamle, må være helt lov selv om han har yngre barn enn deg. Om de mot formodning skulle føle at de har rett på dine barns klær, får du forklare dem det. Anonymkode: 68dcc...6ff 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #17 Skrevet 10. oktober 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hvor er det dere selger klær siden dere tenker at dere skal få en sum av betydning for dette ? Etter min erfaring er det lite å hente i å selge brukte barneklær, i alle fall av helt ordinære merker som nevnt i HI. Dersom jeg hadde vært TS hadde jeg gitt bort klærne og latt broren låne vippestol og andre gjenstander, som er langt enklere å videreselge for en grei sum. Anonymkode: f826f...bd5 Jeg selger MYE på Tise og Facebook. Solgt sko for 500,- pr par , sett med ullundertøy for 300,- osv. Vinterdresser 600,- pr stk.. Pengene jeg får inn går til kjøp av nytt til barnet.. Anonymkode: 18366...ebb 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #18 Skrevet 10. oktober 2023 Hadde ikke forventet å få noe som helst 😊 har de gitt uttrykk for at de forventer at de skal få overta? Er jo ganske dyre ting du tenker å gi de også. Anonymkode: 19aa8...2b0 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #19 Skrevet 11. oktober 2023 Utstyr som med sannsynlighet holder seg greit, kan du tilby dem å låne. Veldig innafor av økonomiske og bærekraftighensyn at du har et opplegg med salg og gjenbruk. Du kan vel bare si at du ønsker å selge det når de ikke har bruk for det lenger. Lettsolgte, dyre klær kan du selge. Helt innafor. Anonymkode: 4cf34...1d5 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #20 Skrevet 11. oktober 2023 Jeg forventet overhodet ikke å få arve ting gratis av min søster da vi fikk barn. Jeg tenker at selvsagt er det helt innafor å selge det i stedet for å gi det vekk gratis. Om du gir det til din bror, så kan jo han tjene penger på å selge det når han er ferdig med det... det er jo ikke rettferdig, at han skal direkte tjene penger på noe han fikk gratis, som du har betalt for. Selg med god samvittighet, sier nå jeg.. Så kan du heller gi vekk det du ikke får solgt (er ikke alt som er like lett å "bli kvitt", selv om det er av god kvalitet og lite slitasje). Anonymkode: 9ee4f...8e5 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå