AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #1 Del Skrevet 10. oktober 2023 Tror du, at en person som ikke kan noe om programmering og som alldri har jobbet med noe innen data, kan finne opp en genial god ide til en app? Jeg har blitt kjent med en gutt, som er fra Litauen. Han har vist meg sitt prosjekt. Funnet opp ett genial program, tja kanskje kan bli stort. Ideen tror jeg på. Men kan den være stjålet. For denne kan ingenting om programmering. Ikke jobbet med noe innen data. Han er nærmest som flyktning her i Norge. Er i ett program innen nav. Men han fortalte at hans bror er programmerer. Kan han ha stjålet ideen og ønsker nå hjelp til finansiering? Jeg har fått ett pdf hefte på 45 sider. Hvor alt er forklart. Går det an å se om dokumentet har vært endret... eks navn... Anonymkode: eb355...d1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 10. oktober 2023 #2 Del Skrevet 10. oktober 2023 Eller han har muligheten til å realisere dette mens broren ikke har det og de to sammen har en plan for hvordan de skal gå videre om de får finansiering og appen blir en big deal? Hva får deg til å automatisk tenke at han er en kjeltring? At han er det du kaller "praktisktalt en flyktning" hva nå det betyr? At han far støtte fra NAV? At han er fra Litauen? Du har tydeligvis all dokumentasjon så hvorfor denne holdningen? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 10. oktober 2023 #3 Del Skrevet 10. oktober 2023 Og av deg vil han ha hva? Penger? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #4 Del Skrevet 10. oktober 2023 Hæ? Har han bedt deg om å investere eller hva er greia? Og, flyktning fra Litauen? Tviler på det. Uansett om han så hadde vært flyktning så har det jo ingenting med saken å gjøre Anonymkode: 72d74...ac5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mannen 40 Skrevet 10. oktober 2023 #5 Del Skrevet 10. oktober 2023 flyktninger er kjeltringer? kanskje ta en titt rundt om i verden hvor det er krig eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #6 Del Skrevet 10. oktober 2023 Som Warren Buffet sa: Ikke investér i noe du ikke forstår. Anonymkode: 38d16...c81 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #7 Del Skrevet 10. oktober 2023 Dere tar ikke poenget eller spørsmålet her. Henger dere opp i helt meningsløse kommentarer. Han ønsker at jeg skal finne en investor. Og det kunne jeg. Men synes det er merkelig at han har tenkt ut noe så detaljert og "genialt".... Anonymkode: eb355...d1b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #8 Del Skrevet 10. oktober 2023 Man trenger ikke å kunne besvare HVORDAN løse et problem rent teknisk, for å kunne identifisere et problem som er verdt å løse, og komme opp med et konsept for løsning, inkl forretningsmodell og markedsplan. Så ja historien kan i prinsippet være sann - men det var ellers en del andre rare opplysninger der, så kan godt være du blir forsøkt lurt ja. Anonymkode: 173bd...cbe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #9 Del Skrevet 10. oktober 2023 Just now, AnonymBruker said: Man trenger ikke å kunne besvare HVORDAN løse et problem rent teknisk, for å kunne identifisere et problem som er verdt å løse, og komme opp med et konsept for løsning, inkl forretningsmodell og markedsplan. Så ja historien kan i prinsippet være sann - men det var ellers en del andre rare opplysninger der, så kan godt være du blir forsøkt lurt ja. Anonymkode: 173bd...cbe Takk for tipset. Hva andre opplysninger tenker du på? Anonymkode: eb355...d1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #10 Del Skrevet 10. oktober 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Tror du, at en person som ikke kan noe om programmering og som aldri har jobbet med noe innen data, kan finne opp en genial god ide til en app? Jeg har blitt kjent med en gutt, som er fra Litauen. Han har vist meg sitt prosjekt. Funnet opp ett genial program, tja kanskje kan bli stort. Ideen tror jeg på. Men kan den være stjålet. For denne kan ingenting om programmering. Ikke jobbet med noe innen data. Han er nærmest som flyktning her i Norge. Er i ett program innen nav. Men han fortalte at hans bror er programmerer. Kan han ha stjålet ideen og ønsker nå hjelp til finansiering? Jeg har fått ett pdf hefte på 45 sider. Hvor alt er forklart. Går det an å se om dokumentet har vært endret... eks navn... Anonymkode: eb355...d1b Ja. Anonymkode: 9cda9...700 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #11 Del Skrevet 10. oktober 2023 What’s in it for you? Jeg tenkte først at du skulle være investoren. Hvorfor kan han ikke finne investor selv? Hvorfor ikke heller tipse ham om å sjekke ut oppstartsmiljøer, startuplab, pitche-konkurranser etc, hvis du ikke vil «gå god for ham», eller få eierskap på noe vis? Anonymkode: 173bd...cbe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 10. oktober 2023 #12 Del Skrevet 10. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Dere tar ikke poenget eller spørsmålet her. Henger dere opp i helt meningsløse kommentarer. Han ønsker at jeg skal finne en investor. Og det kunne jeg. Men synes det er merkelig at han har tenkt ut noe så detaljert og "genialt".... Anonymkode: eb355...d1b Henger oss opp i? Du utbroderer, om du ikke mente det du skrev ville du formulert deg på en bedre måte. Dessuten, hvilke kontakter har du som gjør at du er riktig person for å finne kontaktene han trenger? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #13 Del Skrevet 10. oktober 2023 20 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har blitt kjent med en gutt, som er fra Litauen. Han har vist meg sitt prosjekt. Funnet opp ett genial program, tja kanskje kan bli stort. Ideen tror jeg på. Men kan den være stjålet. Anonymkode: eb355...d1b Noe av det man lærer seg når det kommer til oppstart av bedrifter er at ideer som regel ikke er verdt en dritt. Med mindre ideen er utviklet av noen med spisskompetanse så er det som regel en ide tusenvis om ikke millioner har tenkt på før. Så ikke invester i noen fordi de "har en ide", uansett hvor genial ideen høres ut. Sjekk om de som kom med ideen har kompetanse(det virker det ikke som gutten har)). Og sjekk om de har evne til å gjennomføre ideen(f.eks at de har startet en vellykket bedrift tidligere, har de tidligere hatt en stilling hvor de har gjennomført slike prosjektet). I tillegg må man selvsagt sjekke om de kan stoles på. Om de har referanser og som kan bekrefte at det ikke er en svindel. Er vel noe sånn som 90 prosent av alle oppstartsbedrifter som går konkurs. Så det å investere i oppstartsbedrifter er svært sjeldent lønnsomt. Og sjansene for å tape penger øker selvsagt når du ikke har erfaring med å vurdere hvilke oppstartsbedrifter du bør investere i og han som kom med ideen trolig ikke har noe erfaring med å starte databedrifter. Anonymkode: 0ec77...722 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #14 Del Skrevet 10. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Takk for tipset. Hva andre opplysninger tenker du på? Anonymkode: eb355...d1b Beskrives som nærmest som en flyktning, men i nav-systemet. Har laget en pdf på 45 sider som beskriver en app. Men hva er sannsynligheten for å lykkes med en app, om man selv ikke har noen teknisk kompetanse? Hvorfor har ikke broren laget en prototype? Hvordan kan han ikke være bekymret for at du rapper idéen? For er den ikke beskyttet, så kan det jo være han har stjålet/lånt/blitt inspirert av en annens idé - og det kan du også gjøre mot ham. Alle disse tingene gjør meg noe skeptisk. Anonymkode: 173bd...cbe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #15 Del Skrevet 10. oktober 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Tror du, at en person som ikke kan noe om programmering og som alldri har jobbet med noe innen data, kan finne opp en genial god ide til en app? Jeg har blitt kjent med en gutt, som er fra Litauen. Han har vist meg sitt prosjekt. Funnet opp ett genial program, tja kanskje kan bli stort. Ideen tror jeg på. Men kan den være stjålet. For denne kan ingenting om programmering. Ikke jobbet med noe innen data. Han er nærmest som flyktning her i Norge. Er i ett program innen nav. Men han fortalte at hans bror er programmerer. Kan han ha stjålet ideen og ønsker nå hjelp til finansiering? Jeg har fått ett pdf hefte på 45 sider. Hvor alt er forklart. Går det an å se om dokumentet har vært endret... eks navn... Anonymkode: eb355...d1b Jeg har flere skrevet ned, inkl. "livsprosjektet" mitt som jeg håper på å få satt ut i live en gang. De små er...små... Kan klare det selv med litt innhenting av hjelp. Det største må jeg ha mye hjelp til, jeg kan lite om hva som må til i bakgrunnen selv om jeg har litt forståelse på "overflaten". Men likefullt har jeg jobbet med hva det skal bli i flere år. Anonymkode: f19b1...130 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #16 Del Skrevet 10. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Noe av det man lærer seg når det kommer til oppstart av bedrifter er at ideer som regel ikke er verdt en dritt. Med mindre ideen er utviklet av noen med spisskompetanse så er det som regel en ide tusenvis om ikke millioner har tenkt på før. Så ikke invester i noen fordi de "har en ide", uansett hvor genial ideen høres ut. Sjekk om de som kom med ideen har kompetanse(det virker det ikke som gutten har)). Og sjekk om de har evne til å gjennomføre ideen(f.eks at de har startet en vellykket bedrift tidligere, har de tidligere hatt en stilling hvor de har gjennomført slike prosjektet). I tillegg må man selvsagt sjekke om de kan stoles på. Om de har referanser og som kan bekrefte at det ikke er en svindel. Er vel noe sånn som 90 prosent av alle oppstartsbedrifter som går konkurs. Så det å investere i oppstartsbedrifter er svært sjeldent lønnsomt. Og sjansene for å tape penger øker selvsagt når du ikke har erfaring med å vurdere hvilke oppstartsbedrifter du bør investere i og han som kom med ideen trolig ikke har noe erfaring med å starte databedrifter. Anonymkode: 0ec77...722 Støtter denne. Idéer er ikke verdt en dritt, hvis man ikke også evner å realisere de. Anonymkode: 173bd...cbe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #17 Del Skrevet 11. oktober 2023 Man kan jo selvfølgelig komme me en veldig god ide, selv om man ikke kan noe som helst om koding eller app-utvikling for eksempel. Men det er sikkert mulig å ansette noen for å holde på med selve kodingen og alt sånn da... Anonymkode: 8feec...8f9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #18 Del Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Støtter denne. Idéer er ikke verdt en dritt, hvis man ikke også evner å realisere de. Anonymkode: 173bd...cbe Men det er sjeldent at noen realiserer noe alene. Anonymkode: f19b1...130 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå