Gå til innhold

Hva er det egentlig poenget med å dra til Israel hvis du ikke er jødisk eller kristen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden det er så mange turister som sitter fast der nå, fra mange vestlige land. Mange ble også drept og kidnappet på lørdag.

Det meste virke å være for å dra på en slags pilegrimsreise til hellige steder for jøder og kristne som befinner seg der.

Men hva hvis man ikke er det? Med tanke på den massive risikoen man faktisk tar?

Anonymkode: f1bab...f44

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Siden det er så mange turister som sitter fast der nå, fra mange vestlige land. Mange ble også drept og kidnappet på lørdag.

Det meste virke å være for å dra på en slags pilegrimsreise til hellige steder for jøder og kristne som befinner seg der.

Men hva hvis man ikke er det? Med tanke på den massive risikoen man faktisk tar?

Anonymkode: f1bab...f44

Israel og Palestina er jo et ekstremt historisk rikt sted uavhengig av hva du tror på, Dødehavet er jo en attraksjon av de sjeldne, Eilat er Rødehavet med en relativt vestlig kultur. Israel er Midtøsten men ikke kvinnefientlig. 

Mange grunner til å reise til Israel, og for noen, mange grunner til å ikke gjøre det. 

Personlig har jeg alltid hatt lyst å reise til Eilat,  men ikke nå for tiden

Endret av Topsi
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Israel er jo et av få stabile land i Midtøsten. Det er også en del som trekkes mot strand og uteliv i Tel Aviv i tillegg til å kunne besøke historiske steder. Jeg er hverken kristen eller religiøs, men kunne tenkt meg å besøke Israel en gang for å oppleve for eksempel Jerusalem. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

En ting er å reise til Israel som turist men jeg synes det er mye verre med "nordmenn" som reiser til Gaza eller Palestina som de har "flyktet" fra, håper at de mister oppholdstillatelsen sin i Norge.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/3E0q8M/norske-tahreer-48-sperret-inne-i-gaza-familien-fortviler-over-norske-myndigheter?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row36_pos2&utm_medium=dre-6526e2c92f88fa40aa98d55c

Anonymkode: 14aa1...8e0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

En ting er å reise til Israel som turist men jeg synes det er mye verre med "nordmenn" som reiser til Gaza eller Palestina som de har "flyktet" fra, håper at de mister oppholdstillatelsen sin i Norge.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/3E0q8M/norske-tahreer-48-sperret-inne-i-gaza-familien-fortviler-over-norske-myndigheter?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row36_pos2&utm_medium=dre-6526e2c92f88fa40aa98d55c

Gaza var mer ustabilt da helsearbeideren flyktet enn da hun dro tilbake. Ukrainske flyktninger reiser fra Norge til Ukraina for å besøke familie og venner mens landet er i krig. Skal vi sende de ut? Ja eller nei?

Endret av Majer
  • Liker 1
Skrevet

Fordi at Israel generelt er et fint land? Jeg har et par venner og bekjente som har vært både i Israel og Palestina flere ganger og som skryter veldig av turene. De har besøkt historiske steder som Jerusalem, men også opplevd byene, kulturen osv. En eldre dame jeg kjenner har jobbet mye frivillig der nede på barnehjem og har fått masse venner og bekjente der nede. Kjenner også ei som har studert der og som også skryter veldig av menneskene.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Majer skrev (23 minutter siden):

Gaza var mer ustabilt da helsearbeideren flyktet enn da hun dro tilbake. Ukrainske flyktninger reiser fra Norge til Ukraina for å besøke familie og venner mens landet er i krig. Skal vi sende de ut? Ja eller nei?

Det er irrelevant at Gaza var mer ustabilt før og det vedkommende har gjort er ulovlig og det bør få konsekvenser, alle som "flykter" men som reiser tilbake til landet de har "flyktet" fra bør miste oppholdstillatelsen da de tydeligvis ikke har behov for beskyttelse.

En annen ting er hvor mye av norske skattebetaleres penger som havner hos terrorister, da snakker jeg om stønader de får fra det offentlige som blir sendt ut av landet.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Israel har fantastisk mange severdigheter for den historisk interesserte. Man trenger ikke være kristen eller jøde for å sette pris på å se steder som har vært med på å forme hele vår historie og tidsregning. Det har heller ikke vært veldig risikabelt å reise frem til nå. 

Anonymkode: 49ef0...6e3

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

De fleste jeg vet om som har vært der skryter veldig av steder som Jerusalem og Tel Aviv. Hyggelige folk,pent og varmt vær. Flotte strender etc. Israel er ikke bare for den Historie interesserte.Du vil ikke bare treffe såkalte intelekter på flyet ned dit. Noen blir leie av Granca eller Kreta hvert år. Da har jo dette vært et bra alternativ. Enkelt og si nå,at "hvorfor reiser man dit" Man hadde vel sagt det samme om det ble krig eller terror i Spania også. 

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er irrelevant at Gaza var mer ustabilt før og det vedkommende har gjort er ulovlig og det bør få konsekvenser, alle som "flykter" men som reiser tilbake til landet de har "flyktet" fra bør miste oppholdstillatelsen da de tydeligvis ikke har behov for beskyttelse.

En annen ting er hvor mye av norske skattebetaleres penger som havner hos terrorister, da snakker jeg om stønader de får fra det offentlige som blir sendt ut av landet.

Jeg er litt enig i det første dersom man ikke har fått statsborgerskap.

Endret av Majer
Skrevet

Trenger ikke være religiøs for å få nytte av kulturen. Jeg har Israel som et av mine reisemål. Jeg vil se på gamle ruiner, og spise god mat. Midt-østen har verdens beste matkultur, i følge meg selv. Jeg reiser ofte til steder med maten som hovedgrunn.

Anonymkode: 375d4...cac

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Israel har fantastisk mange severdigheter for den historisk interesserte. Man trenger ikke være kristen eller jøde for å sette pris på å se steder som har vært med på å forme hele vår historie og tidsregning. Det har heller ikke vært veldig risikabelt å reise frem til nå. 

Anonymkode: 49ef0...6e3

Som om jeg skulle skrevet det selv.

Anonymkode: df6f5...24b

Skrevet

Besøke venner og familie f.eks?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...