AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #1 Skrevet 10. oktober 2023 Har vært gradert sykemeldt, 50%, i 3 mnd nå. Arbeidsgiver vet selvsagt om det. Men de har ikke fulgt det opp, dvs kalt inn til et møte, laget en plan, mm. De vet hvilke dager jeg borte. Og de spør ikke. Skal det være sånn? Hadde de spurt om jeg behøver noen tilretteleggingstiltak for å returnere i full stilling kunne jeg gitt dem noen gode svar feks Anonymkode: 6435b...ff1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #2 Skrevet 10. oktober 2023 Hei, arbeidsgiver skal lage en oppfølgingsplan etter 6 uker eller noe tror jeg. Anonymkode: 3821c...03f
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #3 Skrevet 10. oktober 2023 Da jeg var sykemeldt, ble jeg fulgt opp av sjefen min minst en gang per måned. Jobben min gjorde det de kunne for å tilrettelegge og en del av tiltakene lever fremdeles, selv om det er 18 måneder siden jeg var tilbake i full stilling. Men vet ikke om det er et regelverk som krever at man følger opp. Er uansett veldig dumt å ikke gjøre det. Jeg hadde nok slutta i jobben min om det ikke hadde vært for tett og god oppfølging. Anonymkode: 74cf0...7df
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #4 Skrevet 10. oktober 2023 Ja, du skal fortsatt følges opp og planer skal lages. Jeg er gradert sykemeldt og har også hatt dialogmøte med Nav, lege og arbeidsgiver. Det er for å se hva som skal til for at jeg skal klare å øke arbeidstid/mengde. Anonymkode: 3206b...0c0 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #5 Skrevet 10. oktober 2023 Det skal være ett dialogmøte ved gradert sykemelding hvis du, arbeidsgiver eller lege/nav mener det er nødvendig. Men du har også ett ansvar for å varsle hvis det kan gjøres tilpasninger for å begrense sykefraværet. Anonymkode: 83d4d...159 6
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #6 Skrevet 10. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det skal være ett dialogmøte ved gradert sykemelding hvis du, arbeidsgiver eller lege/nav mener det er nødvendig. Men du har også ett ansvar for å varsle hvis det kan gjøres tilpasninger for å begrense sykefraværet. Anonymkode: 83d4d...159 Så det finnes ingen oppfølging som skal skje ved gradert sykemelding, bare oppfølging som kan skje hvis vi vil? Mao gjør ikke bedriften noe feil når de ikke tar kontakt etter tre mnd på 50%. Jeg har ikke et ansvar for å varsel om tilpasninger jeg kan tenke meg å prøve ut, det er feil. Men jeg kan foreslå noen, det skader ikke Anonymkode: 6435b...ff1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #7 Skrevet 10. oktober 2023 Arbeidsgiver har plikt til å følge opp, arbeidstaker har plikt til å medvirke og komme med forsalg. Du har mulighet til å selv opprette oppfølgingsplan på siden din på nav.no. Der kan du aktivt be arbeidsgiver ta stilling til ulike punkter, komme med forslag, dere må begge godkjenne osv. Dette kan være lurt å gjøre når arbeidsgiver ikke gjør det, for å vise at man selv i alle fall tar sin del av ansvaret. Burde ikke være sånn at den som er sykemeldt tar hovedansvar og at personer som ikke håndterer å ha dialog med en som er sykemeldt er ledere, men sånn er det dessverre noen ganger. Synes absolutt du bør opprette oppfølgingsplanen selv. Anonymkode: 0f18c...4c4 1 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #8 Skrevet 10. oktober 2023 Det står på nav sine sider at oppfølgingsplan kan være unødvendig ved gradert sykemelding. Har dere dialog ellers? Snakker sammen? Hvis du føler du trenger oppfølging, så tenker jeg du burde ta ansvar selv også. Anonymkode: 9cda2...ad0
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #9 Skrevet 10. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det står på nav sine sider at oppfølgingsplan kan være unødvendig ved gradert sykemelding. Har dere dialog ellers? Snakker sammen? Hvis du føler du trenger oppfølging, så tenker jeg du burde ta ansvar selv også. Anonymkode: 9cda2...ad0 TS sier at arbeidsgiver ikke spør, men at hun har innspill til tilretteleggingstiltak. Jeg tenker også at TS bør ta ansvar for å formidle dette. Noen vil nok mene at dette faller inn under plikten. Anonymkode: 0f18c...4c4 5
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #10 Skrevet 10. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): TS sier at arbeidsgiver ikke spør, men at hun har innspill til tilretteleggingstiltak. Jeg tenker også at TS bør ta ansvar for å formidle dette. Noen vil nok mene at dette faller inn under plikten. Anonymkode: 0f18c...4c4 Når man leverer en sykemelding, er det vanlig man utveksler noen ord. «Hei, jeg er sykemeldt. Akkurat nå trenger jeg bare ro og fred». Eller at man trenger noe for å komme tilbake. Det er ofte ubehagelig for arbeidsgiver for de føler de blander seg i diagnose, men som ansatt, har man også medvirkningsplikt om man sitter på informasjon om hvordan man kan komme tilbake 100%. Med andre ord, det er mulig. Anonymkode: 9cda2...ad0 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #11 Skrevet 10. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Når man leverer en sykemelding, er det vanlig man utveksler noen ord. «Hei, jeg er sykemeldt. Akkurat nå trenger jeg bare ro og fred». Eller at man trenger noe for å komme tilbake. Det er ofte ubehagelig for arbeidsgiver for de føler de blander seg i diagnose, men som ansatt, har man også medvirkningsplikt om man sitter på informasjon om hvordan man kan komme tilbake 100%. Med andre ord, det er mulig. Anonymkode: 9cda2...ad0 Ja, nettopp. Anonymkode: 0f18c...4c4
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #12 Skrevet 10. oktober 2023 Hvor i lovverket står dette at den sykemeldte har medvirkningsplikt? Jeg kan gjerne ta opp tråden men syns det er guffent for det virker som om arbeidsgiver enten ikke bryr seg eller vegrer seg for å ha dialog rundt videre prosess. Jeg ser det står på nav sine sider at dialogmøte er valgfritt og at alle parter kan kalle inn. Får gjøre det jeg da, eller høre med lege hva han tenker. Anonymkode: 6435b...ff1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #13 Skrevet 10. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvor i lovverket står dette at den sykemeldte har medvirkningsplikt? Jeg kan gjerne ta opp tråden men syns det er guffent for det virker som om arbeidsgiver enten ikke bryr seg eller vegrer seg for å ha dialog rundt videre prosess. Jeg ser det står på nav sine sider at dialogmøte er valgfritt og at alle parter kan kalle inn. Får gjøre det jeg da, eller høre med lege hva han tenker. Anonymkode: 6435b...ff1 Står helt enkelt og greit forklart på nav sine sider. https://www.nav.no/no/lokalt/vest-viken/nav-arbeidslivssenter-vest-viken/lokal-informasjon/tilrettelegging-og-medvirkningsplikt Anonymkode: 9cda2...ad0
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #14 Skrevet 10. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvor i lovverket står dette at den sykemeldte har medvirkningsplikt? Jeg kan gjerne ta opp tråden men syns det er guffent for det virker som om arbeidsgiver enten ikke bryr seg eller vegrer seg for å ha dialog rundt videre prosess. Jeg ser det står på nav sine sider at dialogmøte er valgfritt og at alle parter kan kalle inn. Får gjøre det jeg da, eller høre med lege hva han tenker. Anonymkode: 6435b...ff1 Du kan bare ha en dialog med din leder uten å blande inn nav eller legen først. Si hva du trenger og behøver og se hva de sier. Anonymkode: 9cda2...ad0
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #15 Skrevet 11. oktober 2023 Takk for svar. Er ikke meningen å virke veldig tilbakelent altså, har bare undret meg oppriktig over null initiativ fra arbeidsgiver. Og så har jeg lest om dialogmøter og sett at disse kun er forpliktende ved 100% sykemelding. Dermed lurte jeg på om det å være gradert sykemeldt ikke innebærer noen oppfølgingskrav fra arbeidsgivers side. Jeg tenker det er rart om ansvaret for dialog er likestilt mellom arbeidsgiver og arbeidstaker når den ene parten er syk og følgelig mye mulig ikke i stand til å holde et sånt ansvar og ivareta plikter. Kan høre med legen, han kan sikkert systemet. Jeg har tatt intuitiv til én samtale med en mellomleder da jeg leverte sykemelding og forklarte grunn for denne. Ikke hørt noe siden. Vi hilser i gangene og sånt men ingen spør hvordan det går osv. Hva gjelder arbeidstakers medvirkningsplikt så er det lovfestet at den sykemeldte er pliktig til å delta i oppfølgingssamtaler og medvirke til arbeid med oppfølgingsplan. Det sies ikke noe om dette gjelder bare helvis sykemeldte eller delvis sykemeldte også. Og jeg leser loven som at arbeidsgiver skal være initiativtaker og ha et overordnet ansvar selv om arbeidstaker er pliktig til å medvirke. Skal selvsagt ikke gjøre meg vanskelig og jeg kan godt kontakte sjef for en samtale om min progresjon og helse, syns bare det er rart at det går den veien Arbeidstakers medvirkningsplikt i sykefraværsoppfølgingenarbeidsmiljøloven § 2-3 (2) bokstav f og g og folketrygdloven § 8-8. Konkret innebærer dette at arbeidstakeren har plikter å delta på oppfølgingssamtaler og dialogmøter, og medvirke til utarbeidelse og gjennomføring av oppfølgingsplanen (senest innen fire uker Anonymkode: 6435b...ff1 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #16 Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Takk for svar. Er ikke meningen å virke veldig tilbakelent altså, har bare undret meg oppriktig over null initiativ fra arbeidsgiver. Og så har jeg lest om dialogmøter og sett at disse kun er forpliktende ved 100% sykemelding. Dermed lurte jeg på om det å være gradert sykemeldt ikke innebærer noen oppfølgingskrav fra arbeidsgivers side. Jeg tenker det er rart om ansvaret for dialog er likestilt mellom arbeidsgiver og arbeidstaker når den ene parten er syk og følgelig mye mulig ikke i stand til å holde et sånt ansvar og ivareta plikter. Kan høre med legen, han kan sikkert systemet. Jeg har tatt intuitiv til én samtale med en mellomleder da jeg leverte sykemelding og forklarte grunn for denne. Ikke hørt noe siden. Vi hilser i gangene og sånt men ingen spør hvordan det går osv. Hva gjelder arbeidstakers medvirkningsplikt så er det lovfestet at den sykemeldte er pliktig til å delta i oppfølgingssamtaler og medvirke til arbeid med oppfølgingsplan. Det sies ikke noe om dette gjelder bare helvis sykemeldte eller delvis sykemeldte også. Og jeg leser loven som at arbeidsgiver skal være initiativtaker og ha et overordnet ansvar selv om arbeidstaker er pliktig til å medvirke. Skal selvsagt ikke gjøre meg vanskelig og jeg kan godt kontakte sjef for en samtale om min progresjon og helse, syns bare det er rart at det går den veien Arbeidstakers medvirkningsplikt i sykefraværsoppfølgingenarbeidsmiljøloven § 2-3 (2) bokstav f og g og folketrygdloven § 8-8. Konkret innebærer dette at arbeidstakeren har plikter å delta på oppfølgingssamtaler og dialogmøter, og medvirke til utarbeidelse og gjennomføring av oppfølgingsplanen (senest innen fire uker Anonymkode: 6435b...ff1 Men hvis du er i stand til å jobbe noen dager i uken, så bør du være i stand til å stikke hodet inn til sjefen å si hva du trenger for å kunne jobbe mer. Jeg er selv gradert sykemeldt for tiden, og jeg foretrekker helt klart at sjefen lar meg styre dette selv, og at jeg tar kontakt når jeg selv vet hva jeg trenger og om jeg har ideer for tilrettelegging som kan fungere for meg i min nåværende situasjon. Anonymkode: 83d4d...159 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #17 Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Men hvis du er i stand til å jobbe noen dager i uken, så bør du være i stand til å stikke hodet inn til sjefen å si hva du trenger for å kunne jobbe mer. Jeg er selv gradert sykemeldt for tiden, og jeg foretrekker helt klart at sjefen lar meg styre dette selv, og at jeg tar kontakt når jeg selv vet hva jeg trenger og om jeg har ideer for tilrettelegging som kan fungere for meg i min nåværende situasjon. Anonymkode: 83d4d...159 Skjønner tanken. Men nå er det ikke hva du mener jeg bør være i stand til jeg lurer på. Jeg lurer på hva det konkrete regelverket sier er mine og arbeidsgivers plikter ved gradert sykemelding. For meg er det stikk motsatt enn hos for deg, jeg syns det er skikkelig vanskelig å måtte være initiativtaker for egen oppfølging og banke på hos sjef og be om tid for å diskutere min arbeidsevne, tilretteleggingsalternativ mm. Anonymkode: 6435b...ff1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #18 Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skjønner tanken. Men nå er det ikke hva du mener jeg bør være i stand til jeg lurer på. Jeg lurer på hva det konkrete regelverket sier er mine og arbeidsgivers plikter ved gradert sykemelding. For meg er det stikk motsatt enn hos for deg, jeg syns det er skikkelig vanskelig å måtte være initiativtaker for egen oppfølging og banke på hos sjef og be om tid for å diskutere min arbeidsevne, tilretteleggingsalternativ mm. Anonymkode: 6435b...ff1 Da må du selv ta ansvar for å kommunisere dette til arbeidsgiver, så blir de forhåpentligvis bedre på det. En ting er hva som er arbeidsgivers plikt, en annen er hva som er din. Jeg mener du har plikt til å informere arbeidsgiver om disse konkrete tiltakene du mener kan gjøres. Anonymkode: 0f18c...4c4 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #19 Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Da må du selv ta ansvar for å kommunisere dette til arbeidsgiver, så blir de forhåpentligvis bedre på det. En ting er hva som er arbeidsgivers plikt, en annen er hva som er din. Jeg mener du har plikt til å informere arbeidsgiver om disse konkrete tiltakene du mener kan gjøres. Anonymkode: 0f18c...4c4 Ok. Jeg finner ikke din mening igjen i lovverket men skjønner deg og ender nok med å selv ta kontakt. Kommer til å høre med lege først, han har til jeg seg å bli med før Anonymkode: 6435b...ff1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #20 Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ok. Jeg finner ikke din mening igjen i lovverket men skjønner deg og ender nok med å selv ta kontakt. Kommer til å høre med lege først, han har til jeg seg å bli med før Anonymkode: 6435b...ff1 Det er ikke en personlig mening. Grunnen til at man ikke har like stor plikt til oppfølgingsplan og dialogmøter er fordi du er gradert i jobb. Du har dialogen på jobb. Du kan bruke 10% av tiden din på jobb til å fremme din helse og snakke med arbeidsgiver om hva du trenger. Det kan ikke en som er fulltidsykemeldt. Det er din plikt - uansett - å komme og si hvis du har forslag og ideer også. Det står ingen steder det må initieres av arbeidsgiver. En arbeidstaker kan også starte en oppfølgingsplan uten at arbeidstaker må aktivere noe. Det kan være arbeidsgiver har fått beskjed det er ikke grunn til oppfølging i ditt tilfelle. Hvem vet? Du kan bare spørre og initiere til en prat. Jeg ser ikke hvorfor du skal dra inn legen i det helt ærlig. Anonymkode: 9cda2...ad0 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå