Gå til innhold

Kan barnevernet bestemme at de skal ha cos-kurs hos deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

2 personer i barnevernet vil ha cos-kurs hos meg… kan de dette???

Anonymkode: 9f971...859

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

2 personer i barnevernet vil ha cos-kurs hos meg… kan de dette???

Anonymkode: 9f971...859

Jeg hadde sagt nei til dette. De får bruke egne lokaler. 

Anonymkode: d010a...d2f

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Vil de komme hjem til deg å ha cos-kurs for kun deg?

Hadde takket ja til det. Er akkurat ferdig med COS-kurs selv, i regi av kommunen. Fantastisk kurs, men upraktisk da jeg måtte ha barnevakt hver gang. Hadde vært perfekt om de kom hjem til meg for å ha det 🤣

• Liker 21
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei det kan de ikke. For å undervise i cos krevdes spesial kompentanse, men du kan nekte tiltak mener jeg. 

Anonymkode: 0f24c...aa1

Det finnes mange barnevernsansatte som har COS sertifisering. Der jeg jobbet var det kurs i samarbeid mellom ansatte i flere instanser i Familens Hus. Man kan nekte tiltak men man får avveie selv hvor lurt deg er ifht egen og barnets situasjon. Vil bare legg til at COS kurs er veldig bra og alle gravide eller med nyfødte barn burde ha fått tilbud om det. Skulle ønske det var ett tilbud den gangen jeg fikk barn. Man går på kurs når man får valp men ikke barn -det er litt rart. 

Anonymkode: 92a7c...58c

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvorfor vil de ha det hjemme hos deg? Skal barna dine være skuespillerbrikker?

Kurset er sikkert ikke dumt, men må vel kunne tas i ett kurslokale?

Anonymkode: 40f80...22d

• Liker 5
Skrevet

Vil de ha COS-kurs hjemme hos deg fordi du virker som om du virkelig trenger et, og du nekter å møte opp på noe annet kurssted? Kommer du i så fall til å være eneste deltager? Det er en stor fordel på COS-kurs å ha andre foreldre å diskutere med og høre erfaringene til, så jeg anbefaler å gå på et felleskurs i regi helsestasjonen eller noe sånt istedenfor et privatkurs. 

• Liker 9
Skrevet

Ja det er et sikkert bra kurs men det kan ikke holdes av barnløse barnebevern arbeidere. 

...og brannmenn kan ikke gjøre jobben sin med mindre de selv har opplevd å få boligen sin nedbrent, eller?

Anonymkode: d0502...1b6

• Liker 21
  • Nyttig 10
Skrevet

Det finnes mange barnevernsansatte som har COS sertifisering. Der jeg jobbet var det kurs i samarbeid mellom ansatte i flere instanser i Familens Hus. Man kan nekte tiltak men man får avveie selv hvor lurt deg er ifht egen og barnets situasjon. Vil bare legg til at COS kurs er veldig bra og alle gravide eller med nyfødte barn burde ha fått tilbud om det. Skulle ønske det var ett tilbud den gangen jeg fikk barn. Man går på kurs når man får valp men ikke barn -det er litt rart. 

Rart er jo en pen måte å si det på.

At det ikke kreves sertifisering for å få egne barn forteller oss mye om hvor liten egenverdi barn har, selv i dagens samfunn. Barn blir i alt fra straffesaker til barnevern behandlet som eiendeler tilhørende en mor/far. Bare legg merke til at foreldre blir «fratatt» barn, heller enn at vi sier sannheten: at barn blir gitt velfortjent sikkerhet fra sine foreldre.

Anonymkode: 10a59...cc4

• Liker 16
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja det er et sikkert bra kurs men det kan ikke holdes av barnløse barnebevern arbeidere. 

Om man er sertifisert for å holde cos kurs så er man godkjent. Men mulig din personlige mening er at man ikke bør uttale seg om samspill mellom foreldre og barn om man  ikke selv har barn?

• Liker 6
Skrevet

Barnevernet har bare ett tvangstiltak og det er omsorgsovertagelse. Du kan si nei til alt annet, men det spørs jo hva det da vil føre til. Hvorfor vil du ikke ha veiledning?

Anonymkode: ec348...72c

• Liker 12
Skrevet

Du kan så klart si nei, men det er vel bedre at du da kommer med et forslag til et annet sted dere kan ha det enn å bare si nei.

Anonymkode: 8da76...ac8

• Liker 1
Skrevet

Hvem er cos kurset for? 

Er det kun deg og en bv ansatt så er dette en ressurs for deg. Er det flere så er ditt hjem et kurssted og du en ressurs i opplæringen. Ergo burde du stå fritt til å gi samtykke, samt kreve både leie av lokale og timesbetalt. 

Anonymkode: 5e220...631

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Rart er jo en pen måte å si det på.

At det ikke kreves sertifisering for å få egne barn forteller oss mye om hvor liten egenverdi barn har, selv i dagens samfunn. Barn blir i alt fra straffesaker til barnevern behandlet som eiendeler tilhørende en mor/far. Bare legg merke til at foreldre blir «fratatt» barn, heller enn at vi sier sannheten: at barn blir gitt velfortjent sikkerhet fra sine foreldre.

Anonymkode: 10a59...cc4

😅😅 Jammen rart det har blitt folk av tidligere generasjoner. Mer veloppdragne barn var det også. Har aldri vært så mye uoppdragne og frekke barn som etter at samfunnet i stor grad har tatt over kontrollen av hvordan barn skal oppdras.

Anonymkode: 4fc4b...464

• Liker 2
Skrevet

Barnevernet har bare ett tvangstiltak og det er omsorgsovertagelse. Du kan si nei til alt annet, men det spørs jo hva det da vil føre til. Hvorfor vil du ikke ha veiledning?

Anonymkode: ec348...72c

Mja... det er også noe som heter frivillig tvang. Dvs gjør du ikke det bv vil så kan det få konsekvenser du nok helst ville vært foruten. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mja... det er også noe som heter frivillig tvang. Dvs gjør du ikke det bv vil så kan det få konsekvenser du nok helst ville vært foruten. 

Tenker man ikke trenger skremme noen, men man kommer lenger om man er åpen for å samarbeid?  komme med egne innspill og være litt løsningsorientert rundt hva man selv ser man trenger. Nå var det snakk om COS kurs her og er det ett kurs som ikke er bortkasta uansett hvor god forelder man selv tenker man er, så er det akkurat ett slikt kurs. Som sagt hadde jeg visst om det og det ble  tilbudt meg når jeg ble mor så hadde jeg tatt det glatt. Det er ikke ett kurs bare for foreldre som sliter i utgangspunktet men for alle og er overhode ikke flaut å si man går på. Her arrangeres det i faste sykluser  fra helsestasjonenes side og tilbys alle som ønsker som har små barn. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

😅😅 Jammen rart det har blitt folk av tidligere generasjoner. Mer veloppdragne barn var det også. Har aldri vært så mye uoppdragne og frekke barn som etter at samfunnet i stor grad har tatt over kontrollen av hvordan barn skal oppdras.

Morsom konklusjon du kommer med her. 

Å si nei til tiltak fører fort til konsekvenser for barna, i og med at saker der barnevernet vurderer at familien bør av en eller annen grunn motta veiledning eller annen hjelp, er for barnas del.

Men samtidig finnes det mennesker i barnevernet som så absolutt burde jobbe andre plasser. Og mange av dem bør være forsiktige med å gi råd i enkelte saker. Likevel er tiltak som COS-kurs noe mange foreldre burde prøve, selv om de ikke er innunder barnevernetjenesten. Jeg her selv tatt det kurset da mitt barn var liten, selv om det ikke var et tiltak gjennom barneverntjenesten.  Jeg syns det ga mange aha-opplevelser, og absolutt lærerikt. Så jeg skjønner ikke helt motstanden mot å prøve denne type kurs og veiledning. 

Anonymkode: 1bcab...24b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Morsom konklusjon du kommer med her

Nei, tvert i mot egentlig. Det er tragisk hvordan utviklingen har blitt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Likevel er tiltak som COS-kurs noe mange foreldre burde prøve, selv om de ikke er innunder barnevernetjenesten. Jeg her selv tatt det kurset da mitt barn var liten, selv om det ikke var et tiltak gjennom barneverntjenesten.  Jeg syns det ga mange aha-opplevelser, og absolutt lærerikt. Så jeg skjønner ikke helt motstanden mot å prøve denne type kurs og veiledning. 

Jeg lurer sånn på hvordan klarte foreldre og barn seg før i tiden? Ikke var det kurs eller noe. Hva er det som har forandret seg og hvorfor?

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg lurer sånn på hvordan klarte foreldre og barn seg før i tiden? Ikke var det kurs eller noe. Hva er det som har forandret seg og hvorfor?

Du kan jo lese den andre tråden om hvor mange som forteller om fysisk og psykisk mishandling ("straff" for å gjøre noe galt) i oppveksten helt opp på 90tallet for noen eksempler på barn og foreldre som ikke klarte seg så bra.

Anonymkode: 003a1...81e

• Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet

Barnevernet foreslår et COS-kurs fordi de mener det er nødvendig for dere. Når Barnevernet er involvert er det fordi noe ikke er bra i hjemmet. Du kan selvfølgelig nekte, men å si nei til hjelpetiltak er et tegn til Barnevernet om manglende selvinnsikt og manglende forståelse for situasjonen. Det viser at dere ikke forstår at dere trenger å endre dere og ikke er opptatt av det beste for barna deres. 

Anonymkode: 5b1b7...d1c

• Liker 5
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...