Gå til innhold

Er det egentlig noen som merker dårligere økonomi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det virkelig noen som blir påvirket av høye renter og merker det på økonomien? Her lever vi som vanlig og har akkurat kjøpt større bolig. Ser blandt venner at de også lever som før og vel så det. De bygger kjøkken, hager, reiser på turer osv. Hvem er disse som "sliter" om dagen, jeg ser de ikke? 🤷

Anonymkode: 7f142...c5b

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er de som tok boliglån på smertegrensen i flere-millioners klassen, og de som har lave inntekter pga de jobber i lavtlønnsyrker eller rett og slett har en dårlig betalt jobb eller trygd eller er enslige og må takle alle utgifter helt alene på en lønning.

Det er jo veldig store forskjeller i inntekter, og det er mange som tjener dårlig. Hundretusenvis av mennesker i landet. Og de som bor i landets byer, som er flertallet av oss nordmenn, har generelt høyere boliglån og boutgifter enn de som bor på bygda.

Selv er jeg ikke en av de høytlønte, siden jeg har uføretrygd, men jeg har uføreforsikring og jeg klarer meg derfor fint. Eier egen bolig (leilighet) i Oslo og har boliglån, men det er ikke så voldsomt høyt. Jeg har ikke begynt å "slite" økonomisk ennå og har ikke vært nødt til å kutte ut masse ting, men noe. Det eneste er at vi ikke bestiller take-away hver eneste fredag lenger. Har også kuttet ned litt på klesposten min, noe som strengt tatt bare er bra, for jeg trenger virkelig ikke flere klær.  

Endret av Million
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja. Enslig med barn i dyr by. 

Anonymkode: 0df12...d51

• Liker 3
Skrevet

Ja.

»disse» som sliter om dagen, det er folk som alle andre. Det er mennesker med håp, drømmer, sorger og gleder, akkurat som deg.

Jeg er alene med barn og på AAP grunnet sykdom + jobber nå ca 40 % i tillegg.

Det er ikke stas og bekymringer for økonomi gjør at man får lyst til å gjøre slutt på alt.

Så pris deg lykkelig for at du/dere er i en annen situasjon.

Anonymkode: 400b6...612

• Liker 4
  • Hjerte 10
Skrevet

Nei, ingenting. Pga grep som eliminerer det aller meste av fordyrende faktorer.

Anonymkode: fbb47...bb5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, ingenting. Pga grep som eliminerer det aller meste av fordyrende faktorer.

Så du har kuttet ut matinnkjøp og strøm? Strømmen skal opp i pris igjen denne vinteren også, og matvareprisene øker dramatisk minst to ganger i året. Mer enn noen gang det siste halvannet året.

Anonymkode: 75b83...4f2

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg er alene, men merker det litt på maten. Syns jeg får mindre nå enn før for penga. Men jeg har alltid vært flink til å lage store porsjoner, fryse ned, kjøpe billig der jeg kan så det går jo greit. Har blitt mye flinkere til å ikke kjøpe unødvendige ting til sminkepungen f.eks, der har det tidligere gått mye penger. Kjøper lite klær, for jeg trenger jo ikke mer sånn egentlig, prøve å tenke hva er det jeg egentlig  trenger.

Har arvet gjeldfri bolig, men merker jo strømmen. Og har lån etter skilsmisse, så litt utgifter har jeg.  Får ikke fast jobb, så jobber det jeg kan - men blir bare rundt 70% om jeg er heldig... så håper det dukker opp en ny jobb til meg snart, det blir lettere.

Anonymkode: 9a9ef...fa6

Gjest Refreng
Skrevet

Dersom vennegjengen din er etablerte voksne der begge jobber, så er vel de blant de som har hatt mer til overs. De som sliter mest er gjerne de som har hatt lange perioder i livet der de har vært syke, arbeidsledige osv som kanskje ligger lavere på lønnsstigen eller jobber deltid. Så har du de som er aleneforeldre som kanskje ikke hadde bygget seg opp nok reserver før de mistet partner

Mange "normale" par har relativt bra lønn selv om de jobber "bare" i butikk eller posten. Så lenge de ikke har mye lån eller bor på dyrt sted, så vil nok den type par klare seg lenge før de vil slite.

Jeg tror nok også mange tenker at tiden med knapphet vil gå over og ikke planlegger for 5 år med nød. Så lenge man vet man får lønn, så kan man godt bruke opp de pengene man har akkurat nå

Skrevet

Ja. Bruker dritlang tid bare på å handle fordi alle varer må tenkes gjennom og sammenlignes før de går i kurven. Vi er 3. Mannen er selvstendig næringsdrivende og har mistet endel oppdrag pga nedgangstider   Han jobber seg halvt i hjel for småpenger i øyeblikket,  må ta alle tilfeldige oppdrag han får for at det skal gå rundt. Jeg er delvis ufør, men jobber også så mye helsen klarer. 

Anonymkode: 613b9...909

• Hjerte 9
Skrevet

Nei

Anonymkode: e1d8a...376

Skrevet

Jeg merker det. Men enn 10000 mer i renter i mnd, dyrere mat mm. Før trengte vi ikke tenke på hva vi brukte penger på, nå går det ikke rundt.

Vi har felles inntekt på ca 1,5 millioner tenker jeg.

Anonymkode: 25ee9...c90

• Liker 1
Skrevet

Jeg er på sosial stønad og ja, jeg merker prisene. Nå har jeg vært hos legen og har alvorlige vitaminmangel. Hvorfor? Mat er dyrt!

Anonymkode: ca7ab...572

• Liker 1
  • Hjerte 4
Skrevet

Nei merker ingen forskjell. Sparer mer penger i dag fordi jeg er flinkere. 

Anonymkode: 7a252...12e

Skrevet

Arbeidsledig aleneforsørger. Det går akkurat rundt. Alle ekstrautgifter planlegges har f.eks ikke råd til å kjøpe meg nytt ullundertøy til meg denne måneden selv om jeg trenger det. Barnet kommer først så får jeg heller gå i hullete ull

Anonymkode: 08fd1...9fc

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Så du har kuttet ut matinnkjøp og strøm? Strømmen skal opp i pris igjen denne vinteren også, og matvareprisene øker dramatisk minst to ganger i året. Mer enn noen gang det siste halvannet året.

Anonymkode: 75b83...4f2

Fastrente på lån og fastpris på strøm. På strømmen kan man også tjene penger om prisen går høyt og en kan beregne det på timen nå med det nye støttesystemet. Det skal times godt her hos meg i hele vinter.

Mat er omtrent stabilt, opp en hundrings i uken på 2 år.

Har også masse gratis ved, men denne blir liggende om strømprisen øker.

Skrevet

Ja, her merkes det. Husleia har nesten fordoblet seg (pga rentehevning på borettslagets lån) og selvsagt renter på eget boliglån. Matprisene fyker i været og med  gutter som spiser som noen hester, bruker jeg mye mer på mat enn før. Jeg har helt vanlig lønn, bor i et gammelt rekkehus og har ikke bil. Men kan glemme både reiser, oppussing og dyrere aktiviteter. 

Anonymkode: d760e...045

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fastrente på lån og fastpris på strøm. På strømmen kan man også tjene penger om prisen går høyt og en kan beregne det på timen nå med det nye støttesystemet. Det skal times godt her hos meg i hele vinter.

Mat er omtrent stabilt, opp en hundrings i uken på 2 år.

Har også masse gratis ved, men denne blir liggende om strømprisen øker.

Når bør man bruke strøm? Ble nyskjerrig:)

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Når bør man bruke strøm? Ble nyskjerrig:)

Når strømprisen overstiger summen av fastprisen og nettleia. Da tjener man penger. I fjor ble det ganske bra, for å si det sånn:-).

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det virkelig noen som blir påvirket av høye renter og merker det på økonomien? Her lever vi som vanlig og har akkurat kjøpt større bolig. Ser blandt venner at de også lever som før og vel så det. De bygger kjøkken, hager, reiser på turer osv. Hvem er disse som "sliter" om dagen, jeg ser de ikke? 🤷

Anonymkode: 7f142...c5b

At det ikke går an å forstå eller skjønne at folk sliter når alle kostnader øker? Nesten litt imponerende og fascinerende. Og ikke minst en av de dummeste innleggene jeg har lest her inne. 

"Finnes det krig i verden? Hvem er disse som kriger? For jeg ser ingen rundt meg som gjør det? Her er det fred" 🫣

Anonymkode: 2888d...a47

• Liker 23
  • Nyttig 17
Skrevet

Selvfølgelig merker vi det, vi betaler 14 000 mer i måneden på boliglånet 🤯

Vi kjøpte større bolig som krevde oppgradering på akkurat feil tidspunkt. Hadde covid slått inn nå med sine lave renter hadde vi sittet godt i det. 

Men vi sliter ikke enda, vi bare sparer ikke noe særlig. I år har vi ikke vært på ferie, og alt har gått til oppgradering av bolig. 

Når det gjelder strøm så setter vi av samme beløp hver måned. Så nå etter en sommer med lave regninger har vi en god buffer før vinteren. 

Anonymkode: 9ab6e...f00

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...