Gå til innhold

Kollega som lager dårlig stemning og snakker negativt om pasientene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan sier man ifra til en person som har generelt dårlig energi, snakker om andre med negativt lada setninger og er krass i stemmen til enhver tid? Nå er jeg lei! 

Anonymkode: 0f8ff...985

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I min erfaring i samme situasjon er det begrenset hvor effektivt det er å si i fra. Man kan gå foran som et godt eksempel 

Hvis man har en fungerende leder ville jeg snakket med henne. 

Har du en konfliktsky leder ville jeg ha skiftet jobb. Sånne folk stjeler både energi og fører til dårligere behandling. Og dårlig arbeidsmiljø 

Anonymkode: e39ed...809

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Hadde sagt at jeg ikke synes det er greit å snakke slik om andre, og at du kjenner du blir sliten av å høre på det.

Anonymkode: 13262...fc3

• Liker 7
Skrevet

Minn vedkommende på taushetsplikten!

Anonymkode: 84590...b72

• Liker 1
Skrevet

Så går det også an å spørre hvordan det går. Du kan du merker hun er veldig negativ og spørre om det er en grunn til det. Ofte er folk negative om de er deprimerte etc. Mens noen er jo bare drittsekk og

Anonymkode: 13262...fc3

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvordan sier man ifra til en person som har generelt dårlig energi, snakker om andre med negativt lada setninger og er krass i stemmen til enhver tid? Nå er jeg lei! 

At vedkommende er krass i stemmen til enhver tid tyder på at det bare er sånn personen snakker. Å det kan du jo ikke hverken si noe på eller prøve å forandre. Det er bare sånn personen er. Men dere kollegaer har sikkert lært dere å kjenne personen og vet at hen ikke er sint, sur eller noe.

Når det gjelder å snakke om andre, så er ikke det greit. Hva med å bare ignorere det og ikke gi noen tilbakemeldinger. Tipper personen blir lei da når hen ikke får noen tilbakemeldinger. Eller begynn å snakke om noe annet. Hvorfor skal det på død og liv settes personer på plass til enhver tid? 

Men la meg jette, dette er ei dame i 40-50 årene å du er mellom 20 og 30? 

Anonymkode: 57886...618

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

At vedkommende er krass i stemmen til enhver tid tyder på at det bare er sånn personen snakker. Å det kan du jo ikke hverken si noe på eller prøve å forandre. Det er bare sånn personen er. Men dere kollegaer har sikkert lært dere å kjenne personen og vet at hen ikke er sint, sur eller noe.

Når det gjelder å snakke om andre, så er ikke det greit. Hva med å bare ignorere det og ikke gi noen tilbakemeldinger. Tipper personen blir lei da når hen ikke får noen tilbakemeldinger. Eller begynn å snakke om noe annet. Hvorfor skal det på død og liv settes personer på plass til enhver tid? 

Men la meg jette, dette er ei dame i 40-50 årene å du er mellom 20 og 30? 

Hvorfor personer skal settes på plass hele tiden? Fordi sånne personer skaper dårlig arbeidsmiljø! Forøvrig er vi begge i 30-årene.

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor personer skal settes på plass hele tiden? Fordi sånne personer skaper dårlig arbeidsmiljø! Forøvrig er vi begge i 30-årene.

Du har likevel ikke noe med å sette en person på plass fordi at personen ikke er som du liker den.

Har du problemer med personen så får du ta det opp med leder. 

Man skal være ekstremt forsiktig med å sette noen på plass eller prøve å endre folks personlighet. Som sagt, snakk med leder og la hen ta seg av det. Ikke lurt at kollegaer tar tak i sånne ting. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Har du en godt fungerende leder, TS? Det beste vil være å alliere seg med flere, og ta det samlet med leder. 

Anonymkode: 16abd...8c4

Skrevet

Noe sier meg at du er relativt ny på arbeidsplassen og den som du klager på har vært der en stund. Dermed har hun opplevd og sett litt av hvert på arbeidsplassen som du ikke har. En annen ting er at personen kanskje ikke har det så bra som en annen nevnte lengre opp. Det er noen mennesker på arbeidsplassen som ikke alltid er så munter, men som gjør en god jobb og er en god kollega. Som i noens øyne kanskje har "negativ energi".  Så har du de muntre på jobb som springer til sjefen for å klage på sine kollegaer og dermed gjør miljøet verre. Du kan ikke endre andre mennesker.

Anonymkode: 7f2f6...489

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du en godt fungerende leder, TS? Det beste vil være å alliere seg med flere, og ta det samlet med leder. 

Anonymkode: 16abd...8c4

Synes ikke noe om å gå flere sammen mot den ene personen. Det minner mer om mobbing. Da er det vel bedre at de som har problemer med denne personen går hver for seg til leder og legger fram sin sak. Å ingen av de -heller ikke ts- kan snakke for de andre, men kun snakke for seg selv.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noe sier meg at du er relativt ny på arbeidsplassen og den som du klager på har vært der en stund. Dermed har hun opplevd og sett litt av hvert på arbeidsplassen som du ikke har. En annen ting er at personen kanskje ikke har det så bra som en annen nevnte lengre opp. Det er noen mennesker på arbeidsplassen som ikke alltid er så munter, men som gjør en god jobb og er en god kollega. Som i noens øyne kanskje har "negativ energi".  Så har du de muntre på jobb som springer til sjefen for å klage på sine kollegaer og dermed gjør miljøet verre. Du kan ikke endre andre mennesker.

Jeg tenkte også det at ts er ganske ny på arbeidsplassen, og at hun prøver å gjøre endringer der med en gang + å prøve å endre på personer. Ikke greit i det hele tatt. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har god erfaring med å være vennlig, men bestemt. "Hadde ikke jeg kjent deg så godt nå, hadde jeg blitt skremt. La oss stoppe opp og prate litt". Har også vært mer direkte ved behov. "Sånn finner jeg meg ikke i å bli snakket til. Det går an å si fra på en ordentlig måte."

Anonymkode: 96907...edc

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er omvendt. 

Det er ikke snakk om å endre noen. Men det er provoserende å høre på at vedkommende snakker stygt og negativt om pasientene. Har lyst å si ifra at det ikke er greit, da først til vedkommende og deretter til sjefen hvis vedkommende ikke skjerper seg.

• Liker 1
Skrevet

Du kan jo bake det fint inn nå og da. Som å si at vi har alle våre ting å slite med,   ingen er perfekte, den dagen jeg går lei av pasienter finner jeg meg en annen jobb, jobben min er å gjøre dagen så god som mulig for pasientene etc.

Anonymkode: 12d37...b36

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er omvendt. 

Det er ikke snakk om å endre noen. Men det er provoserende å høre på at vedkommende snakker stygt og negativt om pasientene. Har lyst å si ifra at det ikke er greit, da først til vedkommende og deretter til sjefen hvis vedkommende ikke skjerper seg.

Det bør være høy takhøyde for å snakke om pasienter/brukere på vaktrom. De er mennesker, vi er mennesker. Noen ganger irriterer pasienter oss, noen ganger rører pasienter oss. Viktig å kunne ytre sine følelser til en kollega, slik at man nettopp kan gjøre jobben sin på en god måte etterpå. 

Eneste unntaket jeg kommer på i farta, er kommentarer om forhold pasienter ikke kan forandre. Etnisitet, legning, utseende etc. 

Anonymkode: 93a71...27b

Skrevet

Det overrasker meg hvor mange som synes dette er greit. Jeg er med deg, ts! Slik oppførsel hører ikke til i slike jobber! Og dere som synes dette er greit, bør finne dere en annen jobb.

Anonymkode: 5a1ca...245

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg tenker du må først skille hva du synes og reagerer på, og konkrete situasjoner. Du må ha eksempler du kan vise til, eller ta det i situasjonen du står i etterpå. «Du, måten du oppførte deg der inne, opplevde jeg som…». Det er også viktig du formulerer det som at du opplever og du føler. 

Anonymkode: f3acc...a68

Skrevet

Skjønner deg veldig godt TS! Jeg har satt utrolig pris på å jobbe et sted der det har vært kultur for å omtale pasienter på en respektfull måte, og med et faglig fokus. Men selvfølgelig hatt drypp fra slike som din kollega, og det har utrolig negativ påvirkning på miljøet, og kan fort smitte videre og bli en kultur. Det sier jo noe om menneskesynet vårt på de pasientene vi skal ivareta, og om vi skal fokusere på det negative el det som er greit på jobb. Og det betyr ikke at man ikke kan få lov til å lufte seg på vaktrommet el ha litt galgenhumor inne i mellom, det må man ha for å overleve og ha det gøy på jobb! Men dette hørtes mer ut som klaging og negativ omtale i hytt og pine. Synes du er skikkelig tøff om du tar det opp på en skikkelig måte👏🏻

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...