AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #1 Skrevet 10. oktober 2023 Kan noen hjelpe meg å forstå? Har snakket med Skatteetaten og fikk innspill på hvordan endre skattekortet mitt for å unngå stor smell (for meg med lav inntekt) med restskatt neste år, slik jeg opplevde i år. Har alltid vært vant til å trekke mye/nok i skatt slik at jeg heller får igjen på skatten, så jeg ønsket å passe på å endre skattekortet nå slik at jeg ikke risikerer restskatt igjen neste år, men som en med lavinntekt så kan jeg heller ikke trekke for mye. Etter å ha endret på skattekortet slik jeg fikk veiledning om så trekker jeg nå 43 % skatt… Kan det virkelig stemme at jeg skal trekke såpass mye? Anonymkode: f4cea...35c
drohatha Skrevet 10. oktober 2023 #2 Skrevet 10. oktober 2023 Det hørtes voldsomt mye ut spesielt hvis du er lavinntekt. Si du ligger på 500 k i året, så skal du betale 24 % omtrent. Anbefaler skattekalkulatoren på skatteetaten.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #3 Skrevet 10. oktober 2023 Så seint på året så må det jo trekkes mange % om det skal utgjøre noen særlig forskjell på hvor mye skatt du betaler totalt i år. Det er jo ikke mange lønnsutbetalinger igjen og på den ene av de som er igjen trekkes det jo også bare 50% av vanlig skattetrekk. Anonymkode: 5a843...0d4
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #4 Skrevet 10. oktober 2023 36 minutter siden, AnonymBruker said: Etter å ha endret på skattekortet slik jeg fikk veiledning om så trekker jeg nå 43 % skatt Hvis du endrer skattekortet NÅ, så må det jo trekkes jævlig mye de siste månedene - det er 100% logisk. Vi er i OKTOBER... Det er November og Desember igjen. Så dette er jo ikke noe å lure på TS. Anonymkode: 327f0...0ea 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #5 Skrevet 10. oktober 2023 drohatha skrev (30 minutter siden): Det hørtes voldsomt mye ut spesielt hvis du er lavinntekt. Si du ligger på 500 k i året, så skal du betale 24 % omtrent. Anbefaler skattekalkulatoren på skatteetaten. Du snakker om total skattebetaling for hele året. Det er noe helt annet enn skattetrekk satt på slutten av året fordi man ønsker å unngå restskatt. Anonymkode: 5a843...0d4
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #6 Skrevet 10. oktober 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Så seint på året så må det jo trekkes mange % om det skal utgjøre noen særlig forskjell på hvor mye skatt du betaler totalt i år. Det er jo ikke mange lønnsutbetalinger igjen og på den ene av de som er igjen trekkes det jo også bare 50% av vanlig skattetrekk. Anonymkode: 5a843...0d4 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hvis du endrer skattekortet NÅ, så må det jo trekkes jævlig mye de siste månedene - det er 100% logisk. Vi er i OKTOBER... Det er November og Desember igjen. Så dette er jo ikke noe å lure på TS. Anonymkode: 327f0...0ea Tusen takk for svar! Ja, selvsagt, da skjønner jeg. Sukk, da får jeg trekke de 43 % nå på slutten av året, men trenger jeg da å endre skattekortet enda en gang 1. januar for å sikre meg videre prosentrekk i 2024? Æsj. Nå ble det bare kluss😞 ts Anonymkode: f4cea...35c
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #7 Skrevet 10. oktober 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Du snakker om total skattebetaling for hele året. Det er noe helt annet enn skattetrekk satt på slutten av året fordi man ønsker å unngå restskatt. Anonymkode: 5a843...0d4 Det var dette jeg tenkte på da jeg ba om veiledning fra Skatteetaten. Total betaling gjennom hele året. Jeg tenkte ikke over at det i grunn var litt dumt å endre skattekortet nå på slutten av året, mtp at hverdagsøkonomien også skal gå opp… Huff. Sliten av lavinntekt, merker jeg. Men på den positive siden så får jeg vel enten mindre i restskatt neste år, eller forhåpentligvis at jeg får tilbake litt. ts Anonymkode: f4cea...35c
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #8 Skrevet 10. oktober 2023 Visst du har betalt alt for lite tidligere i år så er jo det mulig. Nå er det jo ikke mange månedene igjen,du må da ta igjen det tapte du ikke har betalt hittil i år. Du burde skru opp etterhvert som du ser det ikke stemmer. Anonymkode: 6ed1c...1e7
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #9 Skrevet 10. oktober 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: men trenger jeg da å endre skattekortet enda en gang 1. januar for å sikre meg videre prosentrekk i 2024? trolig ja. Du kan også bare snakke med arbeidsgiver (eller hvem nå enn som du får utbetalt inntekten din fra) og be de trekke mer skatt enn hva skattekortet ditt tilsier. Anonymkode: 327f0...0ea
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #10 Skrevet 10. oktober 2023 Takk for svar! Synes det ryddigste er å endre skattekortet, selv om jeg sikkert også kunne bedt arb.giver trekke meg mer. da endrer jeg 1. januar igjen. Anonymkode: f4cea...35c
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #11 Skrevet 10. oktober 2023 Jeg så alt for seint at jeg brått hadde prosenttrekk og ikke tabelltrekk og har hatt det fra nyåret, så jeg må betale 52% i skatt ut året for å ikke få smell😂 Anonymkode: ba2e6...ee2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #12 Skrevet 10. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg så alt for seint at jeg brått hadde prosenttrekk og ikke tabelltrekk og har hatt det fra nyåret, så jeg må betale 52% i skatt ut året for å ikke få smell😂 Anonymkode: ba2e6...ee2 huff stakkars! Det er mye😬 ts Anonymkode: f4cea...35c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå