Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Søkte forrige uke på en stilling jeg har veldig lyst på. Søknadsfristen gikk ut fredag, har ikke hørt noe. Det sto i den automatiske mailen jeg fikk tilbake at de gikk igjennom søknader fortløpende.

Når er det innafor å følge opp søknaden man har sendt og hvordan gjør man det på best måte?

Anonymkode: 9a55b...7aa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hos oss hadde det sett på som "mas". Det er for tidlig i prosessen, men det kommer jo an på hva du hva/hvor søkt.

Anonymkode: 9d142...f3d

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor skal du det? De kontakter de kandidatene som er best kvalifisert. 

Anonymkode: 0216c...dae

• Liker 1
Skrevet

Hva ønsker du med å følge opp på den måten?

Mange oppfatter det utelukkende som mas.

Anonymkode: 14d67...08e

• Liker 2
Skrevet

Det bør iallefall gå noen uker.

Spesielt rundt ferietider tar det mye lengre tid gå igjennom søknader.

Men hva skal du følge opp med? Du har fått bekreftet at de har mottatt søknaden, du har fått beskjed at de går igjennom søknadene fortløpene. Hva skal du spørre om? Hvilket nummer du er i bunken? Hvorfor de ikke har lest igjennom søknadene raskere? Du bare ønsket forstyrre de litt slik at de bruker litt lengre tid?

Anonymkode: bd0a4...4ba

Skrevet

Ts her.

Har ikke tenkt på at det er ferietid..har voksne folk virkelig høstferie? Er vel litt sært å ha søknadsfrist virkedagen før man selv går på ferie i så fall??

Jeg har spørsmål om når man kan forvente å få innkalling til intervju, hvor langt de er kommet i prosessen. Jeg er spent og ønsker virkelig denne jobben. Sjekker mailen flere ganger for dagen. Men siden de har gått igjennom søknader fortløpende så tenker jeg kanskje de har kommet lenger i prosessen og evt allerede har en kandidat og jeg kan legge ballen død selv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Søkte forrige uke på en stilling jeg har veldig lyst på. Søknadsfristen gikk ut fredag, har ikke hørt noe. Det sto i den automatiske mailen jeg fikk tilbake at de gikk igjennom søknader fortløpende.

Når er det innafor å følge opp søknaden man har sendt og hvordan gjør man det på best måte?

Det kommer veldig an på om de liker å bli kontakta eller ikke. Og det er dessverre ikke unormalt å ikke høre noe som helst.. ikke på om de allerede har ansatt noen eller avslag.. søkte gjennomsnitt 100-150 jobber i året og fikk ikke svar på halvparten en gang😅

Anonymkode: 2f20f...fae

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kommer veldig an på om de liker å bli kontakta eller ikke. Og det er dessverre ikke unormalt å ikke høre noe som helst.. ikke på om de allerede har ansatt noen eller avslag.. søkte gjennomsnitt 100-150 jobber i året og fikk ikke svar på halvparten en gang😅

Anonymkode: 2f20f...fae

Flott😅 så det kan gå begge veier med andre ord!

Akkurat det med å ikke få noe svar i det hele tatt jeg og er redd for. Håpe lenge og aldri høre noe.. 

Skrevet

Nei, det du lurer på er jo bare mas. De jobber vel så fort de kan, eller vil. 

Anonymkode: 4b50f...f45

Skrevet

Har stillingen ligget ute lenge? Jeg søkte på en stilling hvor de skrev av de vurderte søknader fortløpende.  

De tok den ikke vekk fra Finn før jeg signerte kontrakten, men da var jeg tilbudt stillingen muntlig for lenge siden. Så tror ikke de reellt vurderte andre til stillingen. 

Anonymkode: 99d6d...11f

Skrevet

Nei, jeg synes bare det er masete når kandidater ringer får sånt. 

Eneste gangen jeg synes det er ok å ringe for å høre hvor man er i prosessen er etter første intervju og man har fått et annet jobbtilbud. 

Anonymkode: 69bc3...b2c

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ts her.

Har ikke tenkt på at det er ferietid..har voksne folk virkelig høstferie? Er vel litt sært å ha søknadsfrist virkedagen før man selv går på ferie i så fall??

Jeg har spørsmål om når man kan forvente å få innkalling til intervju, hvor langt de er kommet i prosessen. Jeg er spent og ønsker virkelig denne jobben. Sjekker mailen flere ganger for dagen. Men siden de har gått igjennom søknader fortløpende så tenker jeg kanskje de har kommet lenger i prosessen og evt allerede har en kandidat og jeg kan legge ballen død selv.

Du tror ikke at voksne mennesker tar ferie når barn eller barnebarn har skoleferie? Jaja, da kan jeg bekrefte at det er svært mange voksne som tar ferie når barna har skolefri...

Og ja, mange setter søknadsfrist til de skal ut i planlagt fri, for å få inn alt og fjernet annonsen. Vi gjør det, fordi vi ikke vil ha en annonse liggende ute å få masse mail og telefoner med mas om annonsen når vi har fri.

Vi har svært sjeldent tid til å lese godt igjennom mer enn 1-2 søknader pr dag, siden vi har andre oppgaver i tillegg. Vi går igjennom søknader fortløpende og kaller inn til intervjuer, og det er svært sjeldent vi kontakter noen de første to ukene etter vi har mottatt søknaden. Vi gir tilbakemelding til alle når vi har ansatt en aktuell kandidat, og før det så sier vi heller ikke at vi har aktuelle kandidater med mindre din søknad uansett er helt uaktuell for oss.

Du kan forvente bli innkalt når de er ferdig gå igjennom søknaden. Og enhver kontakt du tar med de før det, forsinker mest sannsynlig prosessen ytterligere. Og du risikerer fremstå som en veldig utålmodig person.

Anonymkode: bd0a4...4ba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...