Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fra 1.Nov stiger alle rentene hos lånekassen. Er det nødvendig eller lurt å binde renten eller trenger man ikke det?

Anonymkode: c1aed...fc0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvem "man"? Du eller folk generelt? 

Anonymkode: 4711e...e7f

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Fra 1.Nov stiger alle rentene hos lånekassen. Er det nødvendig eller lurt å binde renten eller trenger man ikke det?

Det må du nesten vurdere selv... Hvilken rente har du, og hvilken tilbys som fastrente? Hva tenker du om fremtiden; vil rentene fortsette å øke, eller vil de stagnere eller falle? 

Det er "gambling", der man stort sett betaler mer for tryggheten fastrente gir. Om du velger fastrente for å spare penger har du antagelig allerede tapt penger. Med mindre du har flaks. Men da kan du like gjerne spille lotto

Skrevet

Hvorfor ville du binde renten når den har nådd sin maksimum?

Anonymkode: c143e...e28

• Liker 1
Skrevet

Rente i Lånekassen er nå 3,9% sånn ca, og øker til 4,4%. Fastrente ligger over 5%. Er vel like greit å avvente situasjonen om man tåler en kort periode med rente litt over det. 

Om det velter husholdningsøkonomien bør man binde renta, men kun for å berge huset, ikke for å spare penger 

• Liker 2
Skrevet

Man kunne gjort dette for et par år siden og tjent på det, men å gjøre det nå er neppe lønnsomt.

Skrevet (endret)
23 hours ago, AnonymBruker said:

Verken lurt eller nødvendig.

Schmuhu

Endret av Schmuhu
  • Liker 2
Skrevet

Usikker på dette selv.. Jeg får studielån nå men sparer alt, kommer ikke til å begynne å nedbetale før om 3 år. Så for meg har det vel egentlig ikke noe å si?

Anonymkode: 1f994...af7

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.10.2023 den 11.06):

Fra 1. nov blir den flytende renten hos lånekassen 4,419 %.

Fastrentetilbudet er:

• 5,242 prosent for tre års bindingstid (øker med 0,363 prosentpoeng)
  • 5,032 prosent for fem års bindingstid (øker med 0,277 prosentpoeng)
  • 4,803 prosent for ti års bindingstid (øker med 0,220 prosentpoeng)

Det spås at rentetoppen er nådd, evt at det blir en til i desember. Hvorfor da binde renten til et nivå som er høyere enn rentetoppen?

Anonymkode: 4d510...f44

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Usikker på dette selv.. Jeg får studielån nå men sparer alt, kommer ikke til å begynne å nedbetale før om 3 år. Så for meg har det vel egentlig ikke noe å si?

Anonymkode: 1f994...af7

Du får ikke mulighet til å binde renten når du ikke har en nedbetalingsplan, så nei. Det har ikke noe for deg å si på dette tidspunktet.

Anonymkode: 4d510...f44

Skrevet

TS her, takk for tilbakemeldinger. Jeg har valgt og fortsette med flytende rente. Når renten har nådd sitt maximum så er det vel ikke noen vits kanskje. Avventer iallefall. Kan ikke noe særlig om dette så måtte spørre i forumet da jeg var litt usikker på dette 🙂 Takk for svar.

Skrevet
newman01 skrev (13 timer siden):

Rente i Lånekassen er nå 3,9% sånn ca, og øker til 4,4%. Fastrente ligger over 5%. Er vel like greit å avvente situasjonen om man tåler en kort periode med rente litt over det. 

Om det velter husholdningsøkonomien bør man binde renta, men kun for å berge huset, ikke for å spare penger 

Tenker man bør heller ta utsettelse av betaling enn å binde renta hvis man trenger penger her og nå! 

Anonymkode: 02eba...60a

• 9 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker vi når når Låne skal sette ned fastrenten? I dagens samfunnssituasjon er vel 5.- og 10. år binding for risikofylt. Så spørsmålet er vel mer om man skal binde renten til tilbudet som er nå i 3 år, eller avvente og se an om noen år igjen?

Anonymkode: 4d1c0...920

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hva tenker vi når når Låne skal sette ned fastrenten? I dagens samfunnssituasjon er vel 5.- og 10. år binding for risikofylt. Så spørsmålet er vel mer om man skal binde renten til tilbudet som er nå i 3 år, eller avvente og se an om noen år igjen?

Det lurer jeg også på. Vil det lønne seg, eller er det bedre å ha litt is i magen?

Legger ved link https://e24.no/privatoekonomi/i/W0gLGL/laanekassen-setter-ned-fastrenten-paa-studielaanet?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

Anonymkode: 79c2c...5ed

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker said:

Vel, siden fastrenta 3 år var 5,242 forrige gang denne tråden var aktiv, og flytende idag fortsatt er lavere har de som bandt renta tapt penger. Nå går fastrenta ned til 4,755%. Det indikerer at det er ventet at de flytende skal ned. 

Man kan alltids gamble, men huset vinner stort sett

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...