AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #1 Del Skrevet 10. oktober 2023 Jeg har søkt en jobb der jeg måtte gjennomføre en evnetest og personlighetstest. Det er en jobb innenfor akademia, men ikke innenfor matematikk eller lignende. Jeg tror evnetesten gikk enormt dårlig, og føler meg helt elendig. Jeg forstår virkelig ikke poenget. Da jeg var på sesjon måtte vi gjennomføre ulike tester. Tror jeg var ganske middelmådig på logikk-testene, men gjorde det langt over gjennomsnittet på de språklige testene og forstår ikke hvorfor arbeidsgivere gjennomfører logikk-tester når det er så lite relevant. Er det ikke bedre å se på doktorgraden man har, artiklene man har publisert (med mye bruk av statistikk) og ev. språktester ved behov når det er mer relevant? Har det gått inflasjon i bruk av slike tester? Føler det brukes i enhver type jobb og uten at det er formålstjenlig for stillingen. Anonymkode: 4fadc...262 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pingeling Skrevet 10. oktober 2023 #2 Del Skrevet 10. oktober 2023 De fleste jeg kjenner som har tatt sånne tester syns det går dårlig inkludert meg selv. De er jo lagt opp for at du skal bli stresset og for at du ikke skal rekke alle oppgavene. Senk skuldrene de er en av flere ting du vurderes på og er ikke nødvendigvis avgjørende, men er et av flere samtalepunkt under intervjuene i etterkant. Jeg scorte denne gangen under middels på min test (gjort det bedre før men var sliten denne gangen) men fikk jobben likevel. Var nøyaktig men treg var tilbakemeldingen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 10. oktober 2023 #3 Del Skrevet 10. oktober 2023 (endret) Jeg presterer langt bedre på evnetester enn jeg gjør faglig så derfor elsker jeg dem. Om de sier så mye fornuftig? Ikke alltid, men det er hyggelig med flere vurderingsformer. Prestasjoner på skolen kan være mer relevant for jobben, men de blir og påvirket av ting man ikke kan gjøre noe med som å bli født seint på året, barndomstraumer og lærevansker. På opptak til prestisjeskoler i utlandet teller evnetester ofte mer enn karakterer så det må være noe fornuftig med dem. Du opplever testene som negative så da lurer jeg på hvor sjeldent du tar dem. Viktig å kunne kose seg med evnetester en lørdagskveld (seriøst). Endret 10. oktober 2023 av Majer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #4 Del Skrevet 10. oktober 2023 Synes egentlig at det er veldig drøyt at arbeidssøkere skal bruke tid på slike tester i en rekrutteringsprosess. Samtidig så kan det nok også hjelpe folk uten utdanning med å komme seg inn på arbeidsmarkedet. Jeg hadde sannsynligvis ikke fått min nåværende jobb uten disse testene, for da hadde det nok vært mye enklere å bare ansette noen med relevant utdanning uten å se på individet. Anonymkode: 78988...25f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #5 Del Skrevet 10. oktober 2023 Jeg gjorde det veldig bra på evne- og personlighetstesten før jeg fikk nåværende jobb, men det er jo bare noe stort tull uansett for jeg passer virkelig ikke til jobben 🤷♀️ Anonymkode: bfc6d...1a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #6 Del Skrevet 10. oktober 2023 8 hours ago, AnonymBruker said: Har det gått inflasjon i bruk av slike tester? Føler det brukes i enhver type jobb og uten at det er formålstjenlig for stillingen. Definitivt. Ene ungdommen i huset har søkt et par jobber hos blant andre Rema1000, og ble tilsendt noen lenker hvor han måtte fylle ut en haug med spørsmål for å kartlegge evne, personlighet mm. Tror han brukte nærmere et par timer. For å kunne stable varer eller sitte i kassen (hovedoppgavene til stillingen)! Anonymkode: da633...9b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #7 Del Skrevet 10. oktober 2023 Fordi man vil luke ut kandidater som ikke evner å arbeide under tidspress/stress eller ikke klarer å løse problemstillinger som "normale" folk burde. Anonymkode: 76d0f...433 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå