Gå til innhold

Høyde hos barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 8-åring (gutt) som ligger ganske midt på 50% på høyde. Mannen min er langt over snittet høy, så jeg har hele tiden tenkt at sønnen vår også kom til å bli det, men så langt ser det ikke slik ut. Datteren vår som er noen år yngre, ligger derimot rundt 75% på percentilskjemaet. Selv er jeg noe under snittet og er rett over 160 høy. 

Dette spiller selvsagt ingen rolle, jeg er bare nysgjerrig på hvordan utviklingen blir. Er det slik at barn gjerne følger kurven sin hele veien, eller er det slik at man plutselig kan hoppe opp noen hakk? Alternativt at man ligger høyt, men at veksten plutselig stagnerer. 

Anonymkode: 1d977...f47

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gutter kommer senere i pubertet og skyter som regel i været på ungdomsskolen 8. eller 9. kommer det ofte et veldig byks i høyden. Så har du de som følger kurven jevnt og trutt. På barneskolen er jentene ofte høyere enn guttene i 6.-7. Klasse.  

Anonymkode: df089...1d3

• Liker 2
Skrevet

Barns utvikling varierer. Noen ligger jevnt på samme percentil hele veien mens vokser i rykk og napp. Eldste sønnen vår har ganske jevnt på 90. percentil på høyde hele livet så langt (han er straks 15). Mannen min og fetteren hans (begge rundt 190) var derimot ganske gjennomsnittlige på høyde fram til 14-15 års alder da de plutselig skjøt i været. Jenter kommer tidligere i puberteten enn gutter så det er helt normalt at på slutten av barneskolen er mange av jentene høyere enn guttene. 

Skrevet

Barns høyde er det ikke alltid like lett å si noe om. Sønnen var leeenge i 95 percentil på høyde og var høy frem til en hel haug kom tidligere enn han i puberteten. Er nå 16 år og 181 cm -uten vekstspurt så kommer nok til å vokse mer. Faren er 192 og vokste 1 cm mens han var i militæret. Datteren har alltid vært bitteliten, alltid blant de laveste frem til de siste par årene- er nå 14 og 168 og fikk mensen for 3 måneder siden så kan bli litt høyere (hun har vokst 8-12 cm pr år de siste 4 årene)  (jeg er 163) 

Anonymkode: 42c5a...bc5

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har en 8-åring (gutt) som ligger ganske midt på 50% på høyde. Mannen min er langt over snittet høy, så jeg har hele tiden tenkt at sønnen vår også kom til å bli det, men så langt ser det ikke slik ut. Datteren vår som er noen år yngre, ligger derimot rundt 75% på percentilskjemaet. Selv er jeg noe under snittet og er rett over 160 høy. 

Dette spiller selvsagt ingen rolle, jeg er bare nysgjerrig på hvordan utviklingen blir. Er det slik at barn gjerne følger kurven sin hele veien, eller er det slik at man plutselig kan hoppe opp noen hakk? Alternativt at man ligger høyt, men at veksten plutselig stagnerer. 

Hvorfor har du regnet med at barnet skal arve fars høyde når du selv er lav? Det kan like godt hende han arver din høyde, slik at han ender opp rundt fem cm lavere enn snitt.

Anonymkode: b3d6d...251

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvorfor har du regnet med at barnet skal arve fars høyde når du selv er lav? Det kan like godt hende han arver din høyde, slik at han ender opp rundt fem cm lavere enn snitt.

Ja her er far lav og jeg høy, sønnen arvet min høyde.

Anonymkode: 70902...a8b

Skrevet

Ja, som AB over her skriver er det ingen automatikk i at sønner arver fars høyde eller at noen av barna arver fars høyde i det hele tatt. Men uansett er TS sin sønn bare 8 år og hvilken høydepercentil han ligger på er helt uvesentlig for slutthøyde som voksen. Han kan bli 170 og han kan bli 190, det vet vi ikke før han er voksen, men det er uansett ingenting å bekymre seg for nå. De fleste er tross alt gjennomsnittlige.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er 160 og far er 190. Her var gutten lavere enn snittet, frem til pubertet i 10.trinn. Nå er han 19 år og er 194 cm og vokser stadig. 

Jenta på 14 år er 164 cm og er høyere enn gutten var da han var konfirmant. Men hun vokser nok ikke så mye mer ettersom hun har hatt mensen et års tid.

Anonymkode: f966f...088

Skrevet

Litt av det samme hos meg, TS, har en gutt som er født tidlig men tok fort igjen 50% percentil kurven og ligger på den. Og ei datter født til termin, og på 90% percentil siden. Det forsterkes visuelt av at hun er født i februar, og er alltid største i sin kull. Og gutten min er født i august og er derfor allerede blant de minste. Men jeg tror også at greia er at gutter vokser jo lenger. Har hørt at frem til 9 år, er jenter i snitt større enn gutter, før det blir omvendt. Kan ikke si at jeg er bekymret, mer nysgjerrig. :)

nå påpeker svigermor veldig ofte at samboeren min har alltid vært den høyeste i klassen. Men han er også født i februar, så jeg tror det ligger mer i det.

så enten er det bursdag på året som gir utspill her, ellers blir jenta mi 190 og sønnen min 170. Vi får se. 😅

Anonymkode: bdb09...d0a

Skrevet

Jeg og min søster har lave foreldre, og jeg ble 162 cm, hun ble 173 cm. 

Her har mine barn både lav mor, og lav far, datteren vår er 165 cm, og 20 år, så vokser ikke mer. Sønnen vår er 180 cm og 16 år, så han skal vel vokse litt til. Han er nå 7 cm høyere enn far.

Anonymkode: 05a52...146

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

TS her, dette er jo faktisk et godt poeng. Det er nok bare det at «alle» gutter rundt meg har blitt høyere enn faren sin. 

Ser at høyde som barn tydeligvis har lite betydning for slutthøyde, så da får man bare vente å se da. Regner med å være den korteste i familien uansett. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

TS her, dette er jo faktisk et godt poeng. Det er nok bare det at «alle» gutter rundt meg har blitt høyere enn faren sin. 

Ser at høyde som barn tydeligvis har lite betydning for slutthøyde, så da får man bare vente å se da. Regner med å være den korteste i familien uansett. 

Høyde som barn har stor betydning for slutthøyde. Det du hører om i denne tråden er unntakene.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg og min søster har lave foreldre, og jeg ble 162 cm, hun ble 173 cm. 

Her har mine barn både lav mor, og lav far, datteren vår er 165 cm, og 20 år, så vokser ikke mer. Sønnen vår er 180 cm og 16 år, så han skal vel vokse litt til. Han er nå 7 cm høyere enn far.

Anonymkode: 05a52...146

Var han høy helt fra start eller strakk han seg plutselig i været? Hvor lå han på percentilskjemaet som småbarn fek?

Anonymkode: 70902...a8b

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Høyde som barn har stor betydning for slutthøyde. Det du hører om i denne tråden er unntakene.

Nei, det har det ikke. Det kan ha det, men trenger ikke ha det. Å vite at TS sin sønn ligger på 50. percentil i høyde forteller oss ingenting som helst om hvilken høyde han vil ha som voksen.

Det er imidlertid av større betydning når man kommer i puberteten fordi man vokser i svært liten grad etter puberteten. De som kommer senere i puberteten blir ofte høyere enn de som kommer tidlig i puberteten for de har hatt flere år med normal vekst før spurten.

Skrevet

Det skiller en halvmeter mellom de høyeste og laveste guttene i min sønns kull (8. trinn), fra ca. 140 til ca. 190.

Siden jeg kjenner både den laveste og høyeste godt, så vet jeg at begge "alltid" har vært høye/lave. Den lave har to lave foresatte, den høye har én av hver. (Ang. pubertet er den høye på oppløpslinja, mens den lave ikke er i nærheten av puberteten.)

Anonymkode: 13514...0ca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...