Gå til innhold

Får høre at barna mine ikke er etniske norske.

Anbefalte innlegg

Skrevet

25% fra et annet land utenfor europa, 12,5% fra et land i europa og resten norsk. Jeg selv anser ikke meg selv som etnisk norsk da jeg er halvt. Men har til nå trodd st barna mine er regnet som etnisk norsk.

Dette diskuterte jeg med flere i mine ungdomsår, da mange kalte meg for utlending eller prøvde å poengtere at jeg «ikke er norsk». Dette har fått meg til å ikke føle meg norsk på mange-mange år. Nå er det heldigvis ikke så mye rasisme. Tu eres racista? 

Men dette googlet jeg og man må ha alle besteforeldre født i norge for å være etniske norske. 

er det noe alle har visst hele tiden eller er det bare jeg som har hatt for dårlige år på skolebenken? 

Det er ikke et problem for meg, har bare blitt litt mer interessert i dette temaet da det er veldig mange som ikke er etniske norske da. 

Anonymkode: e4133...13b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De er jo ikke etniske norske så lenge begge foreldrene ikke er det, og de er jo omtrent 50% ikke etnisk norsk. Så kan ikke skjønne hvordan du kunne tro barna dine var etnisk norske. Har ikke noe med rasisme , men fakta

Anonymkode: 9f152...0f6

• Liker 17
  • Nyttig 10
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

De er jo ikke etniske norske så lenge begge foreldrene ikke er det, og de er jo omtrent 50% ikke etnisk norsk. Så kan ikke skjønne hvordan du kunne tro barna dine var etnisk norske. Har ikke noe med rasisme , men fakta

Anonymkode: 9f152...0f6

Bingo. Og det er jo bare fakta, men du tolker det som noe negativt, vet du noe om hvorfor?

Anonymkode: 11255...b5a

• Liker 8
Skrevet

Hvis far er fra Brasil og mor fra Norge. Så er ikke barnet etnisk norsk. Men hva så, det er ikke noe problem å ikke være etnisk norsk.

Jeg er ikke etnisk samisk. Og har ingen problemer med det.

Anonymkode: 1a682...e3c

• Liker 9
Skrevet

Dette er en definisjon som brukes i befolkningsstatistikkken. Hvilken slekts- migrasjons historikk har befolkningen. Ellers har det ikke noen praktisk betydning.

Du kan alltid "trøste" deg med at kongen ikke er etnisk norsk. Med dansk bestefar og bestemor som godt kjent. Selvfølgelig med svensk mamma. Så faren til kongen hadde to danske foreldre, moren hadde svensk far og dansk mor. 

• Liker 3
Skrevet

Barna er naturligvis ikke etnisk norske, det ligger jo i selve ordet etnisk. Det er hele poenget med selve begrepet "etnisk norsk", det etnisitet av en eller annen grunn er viktig å presisere. Ellers bruker man jo helt enkelt bare "norsk" (som kan være mye forskjellig).,

Anonymkode: 5fd9f...aff

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Om 1/2, 1/4 eller 1/8 av opphav født utenfor Norge gjør deg til ikke etnisk Norsk er vel en litt arbitrær definisjon. Jeg ville kanskje ha fokusert på hvorvidt de er Norsk, heller enn om de er etnisk Norsk. Har de Norsk statsborgerskap, har de Norsk kulturell tilhørighet og føler de lojalitet til Norge så er de Norsk uansett hvem bestefaren var.

Hvis du tar opp dette spørsmålet med andre så forventer jeg at de sier sin ærlige mening. Hvis andre driver uoppfordret og tar opp dette spørsmålet så virker det litt ufølsomt.

Anonymkode: 501aa...1eb

• Liker 4
Skrevet
Fremmed fugl skrev (41 minutter siden):

Dette er en definisjon som brukes i befolkningsstatistikkken. Hvilken slekts- migrasjons historikk har befolkningen. Ellers har det ikke noen praktisk betydning.

Du kan alltid "trøste" deg med at kongen ikke er etnisk norsk. Med dansk bestefar og bestemor som godt kjent. Selvfølgelig med svensk mamma. Så faren til kongen hadde to danske foreldre, moren hadde svensk far og dansk mor. 

Her tar du feil. Kong Haralds farmor var en prinsesse fra Storbritannia. Datter til prinsen av  Wales og dronning Victorias barnebarn.  

Anonymkode: cb9c4...1a7

• Liker 2
Skrevet
Fremmed fugl skrev (52 minutter siden):

Men han er etnisk nordisk..

Anonymkode: 546c8...7ac

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Her tar du feil. Kong Haralds farmor var en prinsesse fra Storbritannia. Datter til prinsen av  Wales og dronning Victorias barnebarn.  

Anonymkode: cb9c4...1a7

Ja, helt riktig, slurvet med den. Men hun invandret fra Danmark, som faktisk er den definisjon som diskuteres i tråden. Vi har ikke noe registrering av etnisitet i Norge, så det vi har er informasjon om hvorfra folk har flyttet. 

• Liker 1
Skrevet

Fakta er fakta.

Jeg har en venn som opplever en hel del hverdagsrasisme. Dette har påvirket dem til å ofte se verden med antagelse om at ale er rasistisk.

Men som i dette tilfeller, fakta er fakta. Som du skriver selv; alle 4 besteforeldre nå være norske/født i norge, for å være etnisk norsk. Vi er nødt til å ha en eller annen form for definisjon på dette.

Noen har kanskje vært noe frekke når de har snakket om dette, og det er jo ikke greit. Men det kan ikke være rasistisk når noen kun snakker om fakta. 

Anonymkode: 5e97a...b23

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

De er norske. Skjønner ikke hvem som gidder å diskuterer med deg om de er «etnisk» norske eller ikke, det er jo irrelevant for alle andre enn statistikere. Jeg har selv barn med en som ikke er fra Norge og har aldri støtt på den problemstillingen.

Anonymkode: 85ba3...65c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De er norske. Skjønner ikke hvem som gidder å diskuterer med deg om de er «etnisk» norske eller ikke, det er jo irrelevant for alle andre enn statistikere. Jeg har selv barn med en som ikke er fra Norge og har aldri støtt på den problemstillingen.

Anonymkode: 85ba3...65c

Dett er jo en problemstilling TS har konstruert, tviler på at det er spesielt mange som støter på dette med mindre de tar det opp selv.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bingo. Og det er jo bare fakta, men du tolker det som noe negativt, vet du noe om hvorfor?

Anonymkode: 11255...b5a

hvor har du det fra at denne personen tolker det negativt? slutt å dikt opp ting.

Anonymkode: c5436...764

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

De som skriver over her tror åpenbart at det finnes en «fasitdefinisjon» av etnisitet, det gjør det ikke. I det meste av forskning brukes det slik at dine barn som er født her, av foreldre som også er født her, vil være godt innenfor: https://snl.no/etnisk_gruppe.

Uansett er det ikke så nøye. Av personlig erfaring vet jeg at en raus andel nordmenn vil aldri anse dem som norske, hvis de ikke er hvite. Om de er hvite vil de «godkjennes» som helnorske uansett hvor stor andel av besteforeldrene som måtte være fra et annet sted. Jeg definerer meg som norsk, fordi det er det jeg er, og gir blanke faen i hva andre måtte mene om det.

Anonymkode: 39317...15e

• Liker 4
Skrevet

Jeg er gift og har barn med en amerikaner. Barnet mitt er dermed ikke etnisk norsk, men en blanding. Og det med blondt hår og blå øyne! Altså ikke noe med rasisme å gjøre. 

Anonymkode: 1c2ab...148

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Uansett er det ikke så nøye. Av personlig erfaring vet jeg at en raus andel nordmenn vil aldri anse dem som norske, hvis de ikke er hvite. Om de er hvite vil de «godkjennes» som helnorske uansett hvor stor andel av besteforeldrene som måtte være fra et annet sted. Jeg definerer meg som norsk, fordi det er det jeg er, og gir blanke faen i hva andre måtte mene om det.

Norsk og etnisk norsk er ikke det samme.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Fremmed fugl skrev (1 time siden):

Var litt tidlig på morgenen. Nei, SSB har ikke noen slik definisjon, dem kjører andre veien rundt, og selvfølgelig ikke noe om etnisk. 

Etnisk er et typisk diffust begrep som ligger mellom rase og slektskap vil mange kunne si, men der kan legges inn forventninger om et type kulturuttrykk. Syns vel det er mer fornuftig å bruke mer presise begreper. 

Ta eksempel på en ung kvinne som jeg kjenner svært godt. Hun er født i en liten by på kysten i Nordnorge, men nå har man ikke noe problem å høre i hvilken by på Østlandet som hun har vokset opp. Hun er høy, blond og blå øyene. Døpt og konfirmert i den Norske kirke. Mobiliseringsdisponert i en spiss del av hæren. Går i bunad på 17 mai. 

Men er feil å si at hun er etnisk norsk, da som jeg skrev så ligger etnisk i grenselandet mellom rase og slektskap. Å bruke begrepet etnisk norsk om henne kan få folk å tro ting som ikke er sant om hennes slekt. Men hvilken faktisk betydning har det? Men min anbefaling er at folk bruker mer presise begreper. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg er gift og har barn med en amerikaner. Barnet mitt er dermed ikke etnisk norsk, men en blanding. Og det med blondt hår og blå øyne! Altså ikke noe med rasisme å gjøre. 

Anonymkode: 1c2ab...148

Blod og jord. 

To sentrale tilhørigheter i ideologier som er opptatt av etnisitet. Som vit makt. 

Rase er blod, arverett til jorden i landet er jord. Du kan ikke se bort fra at etnisk har en rasedimensjon.

PS. Det finnes ikke noen som snakker om etnisk amerikansk. Det er for at USA har en inkluderende nasjonalisme, der det er statsborgerskap og lojalitet til grunnloven som er det som definerer deg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Fakta er fakta.

Jeg har en venn som opplever en hel del hverdagsrasisme. Dette har påvirket dem til å ofte se verden med antagelse om at ale er rasistisk.

Men som i dette tilfeller, fakta er fakta. Som du skriver selv; alle 4 besteforeldre nå være norske/født i norge, for å være etnisk norsk. Vi er nødt til å ha en eller annen form for definisjon på dette.

Noen har kanskje vært noe frekke når de har snakket om dette, og det er jo ikke greit. Men det kan ikke være rasistisk når noen kun snakker om fakta. 

Anonymkode: 5e97a...b23

Når vi snakker om fakta, så finnes det ikke noen sann fakta basert definisjon av begrepet etnisk norsk. Hvorfor stanse ved besteforeldre? Er selvfølgelig enn helt godtykkelig definisjon, og hva skal den brukes til.

Ta en god venninne av meg. Født og oppvokst i Norge. En far som gjorde et godt stykke arbeid i departementet når vi sikret havrettigheter, som rakk å ha et par ulike embetsmannsstillinger innen han ble pensjonist. Men hun har enn bestefar som invandret til Norge i ung alder fra et område som historisk sett har vært norsk i lang tid. Så med den definisjonen så er hun ikke etnisk norsk. 

Hva er poenget med å definere henne som ikke etnisk norsk. Hva skal det brukes til? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...