AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #1 Skrevet 10. oktober 2023 Og hvor er det billigst? Leste om et strømselskap skulle ha fra 90 til 230øre pr kilowatt, det ble litt drøyt. Får vi sånne regninger som vi fikk i fjor klarer ikke jeg og barna oss denne vinteren. Hele sparekontoen jeg sparte over mange år ble knekt, så der er det ikke noe igjen til en pose brød engang. hva slags selskaper er å anbefale hvis man binder seg? Takk. Anonymkode: c4ca7...6d0 4
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #2 Skrevet 10. oktober 2023 Det blir dyrt ja. Blir likt som i fjor og verre. Opp mot 9 kr pr kW. Det grønne skiftet der Europa skal liksom bli så grønn... Mens i Kina og østen kjøres det for fullt med kjernekraftverk. Vi blir lurt! Anonymkode: c4f23...123
Taluno Skrevet 10. oktober 2023 #3 Skrevet 10. oktober 2023 Det er veldig få valgmuligheter på fastpris nå, litt etter hvor du bor. Jeg har valget mellom en tre måneders avtale på 145 øre/kwt eller ett år til 150 øre/kwt. Men du kan tenke litt slik: ingen strømselskap er interessert i å selge strøm billigere enn innkjøpsprisen, ingen er interessert i å lage en avtale de med stor sannsynlighet taper på. Fastpris er svært ofte dyrere over tid, men det gir kunder en forutsigbarhet. Strømregningen i de dyreste månedene kan bli billigere, men rwgningene de billigere månedene vil bli dyrere. Binder jeg strømmen nå, så blir strømprisen mer enn tre ganger så dyr som spotprisen nå. Og så har man selvsagt noen som har vært heldig og bundet strøm/rente på ett svært gunstig tidspunkt, og tjener på det.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #4 Skrevet 10. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det blir dyrt ja. Blir likt som i fjor og verre. Opp mot 9 kr pr kW. Anonymkode: c4f23...123 Kilde? Anonymkode: 9ca17...43b 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #5 Skrevet 10. oktober 2023 Synes du har fått et godt svar her fra Taluno, så trenger vel ikke si så mye mer. Men du kan kjøpe deg ved hvis du har peisovn? Når vi lukker av soverom o.l har vi ikke et så alt for stort areal å varme, og hvis jeg fyrer opp og legger inn 3 vedkubber er det godt og varmt hele kvelden Anonymkode: b9769...a50
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #6 Skrevet 10. oktober 2023 Det har vært nesten gratis strøm i noen måneder nå, så da har du hatt god anledning til å sette av penger til vinteren. Her overfører vi fast 2500,- hver eneste måned som er ment å gå til strøm. Anonymkode: 84fc7...764 3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #7 Skrevet 10. oktober 2023 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Det har vært nesten gratis strøm i noen måneder nå, så da har du hatt god anledning til å sette av penger til vinteren. Her overfører vi fast 2500,- hver eneste måned som er ment å gå til strøm. Anonymkode: 84fc7...764 Og dette er svaret på det. Istedenfor har nok folk brukt opp disse pengene. Som vanlig. Anonymkode: 32021...6f6 2
Mt3 Skrevet 10. oktober 2023 #8 Skrevet 10. oktober 2023 Det kommer jo veldig an på hva du får låst strømprisen på. Husk også at de har endret strømstøtten så du vil i vinter få strømstøtte for alle dager/timer der strømmen overstiger 70øre. Altså vil alle med forbruk opp til 5000kwt pr mnd få dekt 90% av alt over 70øre, i stedet for som forrige vinter der det var kun ved månedlige gjennomsnittet over 70øre en fikk støtte for. Om en klarer å begrense mengden strøm en bruker pr time så vil en også slippe unna med ett lavere nettleietrinn enn om en setter på tørketrommel, billader, fikser middag og slår på alt av lys og varme samtidig. 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #9 Skrevet 10. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det har vært nesten gratis strøm i noen måneder nå, så da har du hatt god anledning til å sette av penger til vinteren. Her overfører vi fast 2500,- hver eneste måned som er ment å gå til strøm. Anonymkode: 84fc7...764 Når ts sier at sparekontoen er så å si tom så har det ikke vært rom for sparing. Men det er fint å se deg der oppe på din høye hest. Anonymkode: c6963...257 2 3
Brunello Skrevet 10. oktober 2023 #10 Skrevet 10. oktober 2023 Mt3 skrev (2 minutter siden): Det kommer jo veldig an på hva du får låst strømprisen på. Husk også at de har endret strømstøtten så du vil i vinter få strømstøtte for alle dager/timer der strømmen overstiger 70øre. Altså vil alle med forbruk opp til 5000kwt pr mnd få dekt 90% av alt over 70øre, i stedet for som forrige vinter der det var kun ved månedlige gjennomsnittet over 70øre en fikk støtte for. Om en klarer å begrense mengden strøm en bruker pr time så vil en også slippe unna med ett lavere nettleietrinn enn om en setter på tørketrommel, billader, fikser middag og slår på alt av lys og varme samtidig. Enig i dette. Ser ikke poenget med å binde når strømstøtte er blitt så mye bedre enn i fjor. Etter det jeg forstår blir prisen 73 øre + 10 øre pr. krone over det. Med 10,73 øre pr kWh blir prisen kr 1,73
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #11 Skrevet 10. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Når ts sier at sparekontoen er så å si tom så har det ikke vært rom for sparing. Men det er fint å se deg der oppe på din høye hest. Anonymkode: c6963...257 Man vet med 100% sikkerhet at strømprisen øker nå fremover. Anonymkode: 32021...6f6
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #12 Skrevet 10. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man vet med 100% sikkerhet at strømprisen øker nå fremover. Anonymkode: 32021...6f6 Betyr ikke at alle har råd til det. Anonymkode: ce2af...1bc 4
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #13 Skrevet 10. oktober 2023 Tror at vi får en mild vinter med mye nedbør i år og at akkurat denne vinteren ikke blir den dyreste så hadde ikke gjort det nå. Har du mulighet for å installere solceller? Anonymkode: b6d36...f9d
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #14 Skrevet 10. oktober 2023 Jeg bant nylig for 40 øre i 3 år. Så slipper jeg å bruke mer tankekraft på strømprisen. Jeg har også bundet boliglånet mitt for 10 år på 2.7%. En del vil si at jeg har "tapt mot banken" og "tapt mot strømselskapet", men jeg har iallefall vunnet god nattesøvn. Anonymkode: 2829f...12e 3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #15 Skrevet 10. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg bant nylig for 40 øre i 3 år. Så slipper jeg å bruke mer tankekraft på strømprisen. Jeg har også bundet boliglånet mitt for 10 år på 2.7%. En del vil si at jeg har "tapt mot banken" og "tapt mot strømselskapet", men jeg har iallefall vunnet god nattesøvn. Anonymkode: 2829f...12e Hvor fant du denne dealen, tro? Anonymkode: 32021...6f6 1 1
Ugresset Skrevet 10. oktober 2023 #16 Skrevet 10. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det har vært nesten gratis strøm i noen måneder nå, så da har du hatt god anledning til å sette av penger til vinteren. Her overfører vi fast 2500,- hver eneste måned som er ment å gå til strøm. Anonymkode: 84fc7...764 Ikke i hele landet! Vi på Sørlandet har hatt en mye høyere spotpris enn resten av landet.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #17 Skrevet 10. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvor fant du denne dealen, tro? Anonymkode: 32021...6f6 Ishavskraft for 3 uker siden. Anonymkode: 2829f...12e
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #18 Skrevet 10. oktober 2023 Ugresset skrev (18 minutter siden): Ikke i hele landet! Vi på Sørlandet har hatt en mye høyere spotpris enn resten av landet. Snittprisen for Sør i september er 72 øre/kWh. Altså - såvidt det dekkes av strømstøtte. I tillegg har september vært historisk varm. Det har vært dyrere i sør, ja, men ikke dyrt-dyrt. til sammenlikning var snittpris for Sør og Øst i fjor på 448 øre pr kWh. Ergo = billig strøm. Anonymkode: 40b36...016
Ugresset Skrevet 10. oktober 2023 #19 Skrevet 10. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Snittprisen for Sør i september er 72 øre/kWh. Altså - såvidt det dekkes av strømstøtte. I tillegg har september vært historisk varm. Det har vært dyrere i sør, ja, men ikke dyrt-dyrt. til sammenlikning var snittpris for Sør og Øst i fjor på 448 øre pr kWh. Ergo = billig strøm. Anonymkode: 40b36...016 Det er ikke billig strøm selvom den er rimeligere enn det den var i fjor. 72 øre er 72 øre mer enn 0 øre, som det har vært ofte i andre deler av landet de siste månedene. Poenget var uansett at ikke alle har råd til å spare pengene i perioder med lavere strømpris. Mange er fortsatt i minus/på bristepunktet etter i vinter. 1
newman01 Skrevet 10. oktober 2023 #20 Skrevet 10. oktober 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Snittprisen for Sør i september er 72 øre/kWh. Altså - såvidt det dekkes av strømstøtte. I tillegg har september vært historisk varm. Merkelig at dere har så høy strømpris egentlig. Det er jo politisk vedtatt at utenlandskablene ikke påvirker strømprisene negativt, allikevel har dere betalt rundt 70 øre mer for strømmen enn oss i NO1.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå