AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #1 Skrevet 9. oktober 2023 Ungene ønsker seg ny katt. Jeg gråter bare jeg ser bilder av kattunger, da det minner meg på hva jeg har mistet. Noen andre som har opplevd noe lignende? Anonymkode: 46df6...241 2
Helene Skrevet 10. oktober 2023 #2 Skrevet 10. oktober 2023 Jeg hadde katter i 16 år. Du kan ikke erstatte det. Men jeg tok imot ny katt. De som har gått har gått.
Juniper Skrevet 10. oktober 2023 #3 Skrevet 10. oktober 2023 Bare si at du trenger tid til å sørge først. En ny katt vil jo ikke ta bort sorgen over den gamle. 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #4 Skrevet 10. oktober 2023 Vi hadde 1 års pause fra kattehold da vi mistet vår. Følte det var feil å la ungen oppleve at vi bare "dro på butikken og kjøpte ny". Anonymkode: 22e6f...948 3
Elle Melle Skrevet 10. oktober 2023 #6 Skrevet 10. oktober 2023 Vent en stund om du føler at det er rett for deg. Det gjør uansett ingen forskjell på sorgen, og man erstatter ikke den gamle. Men man får en ny katt som er en annen personlighet, og det kan være en hyggelig ting etter hvert. Min erfaring er at det kan ta litt tid å bli glad i/knytte seg til den nye, og det er helt greit. Jeg synes det var greiest den gangen vi valgte annet kjønn og ulikt utseende, da blir det enda tydeligere noe helt annet og ikke en "erstatning". Tidligere har vi valgt en katt som lignet den som døde, og det var egentlig bare tristere enn nødvendig.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #7 Skrevet 10. oktober 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ungene ønsker seg ny katt. Jeg gråter bare jeg ser bilder av kattunger, da det minner meg på hva jeg har mistet. Noen andre som har opplevd noe lignende? Anonymkode: 46df6...241 Du er den voksne og du bestemmer. Du får forklare barna hvorfor du sier nei og at det ikke nytter å mase. Anonymkode: 6592c...e67
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #8 Skrevet 10. oktober 2023 Du gråter når du ser på bilder, men det blir noe annet dersom en ny katt kommer i hus. Det er veldig forskjellig å ha en pelsball foran seg som krever oppmerksomhet og stell enn å se på et bilde og reflektere. Jeg tror at en ny katt først og fremst vil gi dere masse glede. ❤️ Sorgen over katten dere mistet forsvinner ikke av en ny katt, men det er jammen fint å ha noe å glede seg over også, innimellom sorgen. Anonymkode: effaf...535 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #9 Skrevet 10. oktober 2023 Det er en vanskelig situasjon. For ikke alle katter er like 💙 Jeg mistet min «soul cat» for 2 år siden, og jeg sliter enda med sorgen. Den sitter så dypt, for det kjennes ut som om jeg har mistet en del av meg selv. Jeg har enda en katt igjen, men båndet der er ikke like sterkt. Jeg elsker han, men for å bruke ordene jeg hater «han er bare en katt». For han som er borte, vil jeg slitt med å fått inn en ny katt fort etter tapet, mens for han jeg har igjen, hadde jeg nok ikke trengt så lang tid (sier jeg nå, mens jeg har han her med meg). Jeg mener ingenting er feil. Noen trenger å få en ny katt hjem så fort som mulig. Og det er ikke for å erstatte tapet, men for at de ikke klarer å leve livet uten en pelskling i livet. Mens så er det de som trenger tid til å fordøye tapet av et familiemedlem. Her må du lytte til deg selv. Men også prøve å finne en gylden middelvei som kan passe for alle. Selv om du enda sørger, kan du finne noe glede i en liten «hårball» som finner på mye gøyalt. Jeg prøvde, men han her heime var ikke fornøyd med hårballen, så den ble levert tilbake. Jeg så da at jeg nok er klar for å kunne få hjem et nytt familiemedlem, men det blir først den dagen han jeg har er hjemme ikke er her lengre. Håper jo selvsagt det er mange mange år i fremtiden. Men selv om sorgen etter min kjære «soul cat» er stor, så er hjertet åpent og klart for et nytt familiemedlem. Tok bare et år og to. Anonymkode: b6fd9...6fe 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #10 Skrevet 10. oktober 2023 Jeg var veldig på at jeg ikke skulle ha ny katt da mine døde, da jeg ikke orket styret og sorgen. Jeg ble forvert istedenfor. Mye mer givende å hjelpe flere titalls katter enn «kun» 1. Også blir man litt kald følelsesmessig etterhvert også. Jeg blir ikke lei meg en gang når kattene våre reiser. Jeg vet de får fine hjem Anonymkode: 4f240...5d3
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #11 Skrevet 12. oktober 2023 Vi mistet katten vår relativt nylig, og har «allerede» gitt barna/oss ny katt. For barna ser det ut til å være en god ting å få en ny pelsvenn å bry seg om, og den er helt annerledes enn den gamle. Men jeg må innrømme at jeg selv føler på at det ble litt for tidlig, inni meg savner jeg bare vår gamle pus. Det var en spesiell katt for meg/oss, så føles helt feil at en annen katt nå ligger i sofaen… Det går seg sikkert til for min del, mrn hadde jeg bare tatt hensyn til meg selv ville jeg ha ventet mye lenger før jeg evt skaffet en ny - om noensinne. Anonymkode: a5110...680
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #12 Skrevet 12. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 10.10.2023 den 1.49): Ungene ønsker seg ny katt. Jeg gråter bare jeg ser bilder av kattunger, da det minner meg på hva jeg har mistet. Noen andre som har opplevd noe lignende? Anonymkode: 46df6...241 Mistet 3 katter med ujevne mellomrom, de var alle mellom 9-13 år gamle og jeg var like knyttet til alle 3. Etter siste pusen måtte avlives pga kreft så orket jeg ikke mer. Det er nå 13 år siden, og jeg kommer nok aldri til å få meg katt igjen, jeg bare orker ikke tanken på å gå gjennom all den kjærligheten og all den sorgen som følger med når katten evt dør, om igjen. Det var nok med 3 slike omganger. Anonymkode: feda8...a5d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå