Helene Skrevet 9. oktober 2023 #1 Del Skrevet 9. oktober 2023 (endret) Både oppvaskmaskin og vaskemaskin har økonomiknapp. Hva sparer jeg? Strømmen er dyr. Skal jeg la et program gå i 3 timer, eller bør jeg vaske på kortere program? Jeg bare spør. Endret 9. oktober 2023 av Helene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #2 Del Skrevet 10. oktober 2023 Man kjører maskina på et tidspunkt hvor strømmen er billigere. Anonymkode: 49252...754 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ThereGoesBob Skrevet 10. oktober 2023 #3 Del Skrevet 10. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Man kjører maskina på et tidspunkt hvor strømmen er billigere. Anonymkode: 49252...754 Det hjelper lite når nettleien er 3-4 ganger dyrere enn forbruket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #4 Del Skrevet 10. oktober 2023 ThereGoesBob skrev (1 minutt siden): Det hjelper lite når nettleien er 3-4 ganger dyrere enn forbruket. Nettleie er heller ikke like dyr hele døgnet. Anonymkode: 49252...754 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ThereGoesBob Skrevet 10. oktober 2023 #5 Del Skrevet 10. oktober 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Nettleie er heller ikke like dyr hele døgnet. Anonymkode: 49252...754 Nei, det er akkurat det som er blitt problemet. Før betalte man...wait for it...NETTLEIE...hverken mer eller mindre. Nå betaler man for en detaljert avhandling av døgnforbruket ditt. SVINDEL. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #6 Del Skrevet 10. oktober 2023 ThereGoesBob skrev (11 minutter siden): Det hjelper lite når nettleien er 3-4 ganger dyrere enn forbruket. Man får rabatt ved å bruke strøm på natten. Nettleien hos meg koster 50 øre per kWh jeg bruker. Men all strøm jeg bruker mellom 22 og 06 gir meg 12 øre rabatt per kWh. Strømmen oppvaskmaskinen bruker følger spotprisen. Nettleien derimot kan reduseres ved å legge strømforbruket til natten. Det aller beste for å senke strømregningen(prisen du betaler) er å totalt bruke mindre strøm enn du ellers ville gjort. Men om det ikke er så lett, så må du bruke strøm smart. Legge en del forbruk til natten og unngå strømspot-toppene, passe på å ikke hoppe til et unødig høyt kapasitetsledd osv. Vaskemaskin og oppvaskmaskin er IKKE de store strømtyvene i et hus. Det blir som å spare på krona, der tusenlappene lever fritt. Som å kjøpe billig tannkrem, men fortsette å røyke sigaretter og drikke alkohol. Som å spare inn penger på billig spylervæske, men kjøre rundt i Porsche. etc etc. Anonymkode: d0090...0bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #7 Del Skrevet 10. oktober 2023 ThereGoesBob skrev (1 minutt siden): Nei, det er akkurat det som er blitt problemet. Før betalte man...wait for it...NETTLEIE...hverken mer eller mindre. Nå betaler man for en detaljert avhandling av døgnforbruket ditt. SVINDEL. Og denne detaljerte avhandlingen er et intenciv for å få alle til å fordele strømforbruket sitt, slik st vi ikke overbelaster nettverket 07-09 og 16-18, som vil føre til dyrere strøm for absolutt alle. Anonymkode: d0090...0bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ThereGoesBob Skrevet 10. oktober 2023 #8 Del Skrevet 10. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Og denne detaljerte avhandlingen er et intenciv for å få alle til å fordele strømforbruket sitt, slik st vi ikke overbelaster nettverket 07-09 og 16-18, som vil føre til dyrere strøm for absolutt alle. Anonymkode: d0090...0bc Pga...wait for it...ACER ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #9 Del Skrevet 10. oktober 2023 ThereGoesBob skrev (Akkurat nå): Pga...wait for it...ACER ! Du er hjertelig velkommen til å delta i debatten, men det er mange på Kvinneguiden som ikke klarer lese sin egen strømfaktura. Hvis du vil bidra med opplysning er gulvet ditt! Men jeg forventer mer enn "ovenfra og ned"-holdninger og ensetningsargumenter fra mine motdebattanter. Jeg lytter. Har du mer å komme med? Anonymkode: d0090...0bc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #10 Del Skrevet 10. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Og denne detaljerte avhandlingen er et intenciv for å få alle til å fordele strømforbruket sitt, slik st vi ikke overbelaster nettverket 07-09 og 16-18, som vil føre til dyrere strøm for absolutt alle. Anonymkode: d0090...0bc Incentiv mener jeg! 😂🥵 Anonymkode: d0090...0bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taluno Skrevet 10. oktober 2023 #11 Del Skrevet 10. oktober 2023 Helene skrev (7 timer siden): Både oppvaskmaskin og vaskemaskin har økonomiknapp. Hva sparer jeg? Strømmen er dyr. Skal jeg la et program gå i 3 timer, eller bør jeg vaske på kortere program? Jeg bare spør. Mine har eco-program, ikke økonomi, så er ikke 100% sikker på dine maskiner. Men eco-programmene mine vasker med lavere temperatur og mindre vann, over lengre tid. De bruker altså mindre vann, i tillegg til at de bruker mindre strøm for å varme opp vannet. Eco-programmer bruker i snitt 20-30 % mindre strøm enn andre programmer. Men hvor mye man faktisk sparer kommer an på hvilket annet program som er alternativet, om man følger med på strømprisene/tidspunkt, om man er flink til å fylle opp maskinene og slikt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #12 Del Skrevet 10. oktober 2023 ThereGoesBob skrev (6 timer siden): Nei, det er akkurat det som er blitt problemet. Før betalte man...wait for it...NETTLEIE...hverken mer eller mindre. Nå betaler man for en detaljert avhandling av døgnforbruket ditt. SVINDEL. Synes det er genialt jeg at jeg kan påvirke strøm-og nettleieregning selv ved å bruke strøm på bestemte tider av døgnet. Anonymkode: 49252...754 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #13 Del Skrevet 10. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Man kjører maskina på et tidspunkt hvor strømmen er billigere. Anonymkode: 49252...754 Men man bør jo ikke bruke vaskemaskin og lignende mens man sover uansett. De få ørene man sparer er ikke verdt å brenne inne for. Anonymkode: dcad6...5ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet 10. oktober 2023 Forfatter #14 Del Skrevet 10. oktober 2023 Jeg er knallgod på tetris. Maskinene fylles opp. I oppvaskmaskinen flytter jeg ting rundt for å fylle. I vaskemaskinen fyller jeg opp. Den tar 9 kilo. Om den ikke er full setter jeg på redusert tid. Det er ikke alltid jeg har 9 kilo skittentøy. Men lurer på hva jeg sparer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 10. oktober 2023 #15 Del Skrevet 10. oktober 2023 (endret) Helene skrev (8 minutter siden): Jeg er knallgod på tetris. Maskinene fylles opp. I oppvaskmaskinen flytter jeg ting rundt for å fylle. I vaskemaskinen fyller jeg opp. Den tar 9 kilo. Om den ikke er full setter jeg på redusert tid. Det er ikke alltid jeg har 9 kilo skittentøy. Men lurer på hva jeg sparer. Du sparer nesten ingen ting. En vask bruker en KWH, så beløpet blir marginalt. Du bruker for øvrig både mindre strøm og mindre vann. En liten funfact er at en vask koster omtrent 2 kroner i vann- og avløpsavgift dersom man betaler for forbruk etter måler. Det er mer enn strømkostnadene. Endret 10. oktober 2023 av Brunello Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #16 Del Skrevet 10. oktober 2023 14 hours ago, Helene said: Både oppvaskmaskin og vaskemaskin har økonomiknapp. Hva sparer jeg? Strømmen er dyr. Skal jeg la et program gå i 3 timer, eller bør jeg vaske på kortere program? Jeg bare spør. Kjør økonomiprogram. Det er en grunn til at det heter det. Ellers bruker en moderne vaskemaskin påpass lite strøm at strømforbruket hadde jeg ikke giddet bekymre meg om. Anonymkode: 1f17d...84e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #17 Del Skrevet 10. oktober 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Man får rabatt ved å bruke strøm på natten. Nettleien hos meg koster 50 øre per kWh jeg bruker. Men all strøm jeg bruker mellom 22 og 06 gir meg 12 øre rabatt per kWh. Strømmen oppvaskmaskinen bruker følger spotprisen. Nettleien derimot kan reduseres ved å legge strømforbruket til natten. Det aller beste for å senke strømregningen(prisen du betaler) er å totalt bruke mindre strøm enn du ellers ville gjort. Men om det ikke er så lett, så må du bruke strøm smart. Legge en del forbruk til natten og unngå strømspot-toppene, passe på å ikke hoppe til et unødig høyt kapasitetsledd osv. Vaskemaskin og oppvaskmaskin er IKKE de store strømtyvene i et hus. Det blir som å spare på krona, der tusenlappene lever fritt. Som å kjøpe billig tannkrem, men fortsette å røyke sigaretter og drikke alkohol. Som å spare inn penger på billig spylervæske, men kjøre rundt i Porsche. etc etc. Anonymkode: d0090...0bc 1 sigarett er omtrent det samme som 2 vaskemaskiner. Anonymkode: 21b48...ba2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #18 Del Skrevet 10. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Synes det er genialt jeg at jeg kan påvirke strøm-og nettleieregning selv ved å bruke strøm på bestemte tider av døgnet. Anonymkode: 49252...754 Enda mer genialt om en har fastpris, nå som kulden kommer og spot stiger Anonymkode: 21b48...ba2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #19 Del Skrevet 10. oktober 2023 ECO programmer bruker både mindre strøm og vann. De bruker mindre varme og vasker lengre så klær trenger mindre varme og såpe for å bli rene. Anonymkode: 45f9d...f79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #20 Del Skrevet 10. oktober 2023 Helene skrev (14 timer siden): Både oppvaskmaskin og vaskemaskin har økonomiknapp. Hva sparer jeg? Strømmen er dyr. Skal jeg la et program gå i 3 timer, eller bør jeg vaske på kortere program? Jeg bare spør. Du sparer begge deler. Men primært (på ordentlige eco-program som er skikkelig lange) sparer du strømtopper. De betaler du jo også for. Samtidig bruk av strøm øker behovet for nettkapasitet. Bidrar du til å dra behpvet opp heller enn å bruke litt strøm jevnt? Kostnad du må dekke. For øvrig er svaret på spørsmålet ditt dette: du vasker klær sjeldnere og kun når du kan fylle en maskin. Bruk dem til de faktisk har behov for vask. For en bukse er det rundt en måneds tid, en genser til den er flekket eller lukter, men i alle fall en uke for gensere som ikke er i ull, og en sesong for de som er i ull. Undertøy naturligvis oftere, men du får plass til sabla mye truser og topper i en vask. Om du vasker ved reelt behov og ikke etter vane vil du ikke oppleve kostnadene til klesvask som høye. Anonymkode: 733d3...060 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå