Gå til innhold

Hobby og pris


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har så lyst til å finne meg en hobby men alt er så dyrt. Har veldig lyst til å gå kurs men når påmeldingsavgift koster 2000 kroner så har jeg ikke råd. Hva gjør dere andre som også vil gå på kurs? Eller finne en hobby.

Går mye turer bare fordi det er gratis men jeg liker det ikke i det hele tatt.

Anonymkode: 93730...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Youtube 😍 Der er det enormt mang videoer om diverse hobbyer og teknikker. 

Biblioteket har bøke rom mye forskjellig 

Eventuelt kan man finne en hobby der man Ikke trenger gå på dyrt kurs.

Anonymkode: 97d83...af1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hobby er bil, det folk flest kaller "idioti" og "bortkasta penger fordi det bare er en bil" er noe jeg går aktivt inn for å skaffe. Om det så tar 10 år med sparing om jeg ikke har råd så SKAL jeg realisere målet mitt. Driter i hva andre mener da det er mitt tap om det går skeis. Samme gjelder forsåvidt alt av hobby som koster penger. Er du lidenskapelig opptatt av det så la deg rive med, spar penger, realiser og gå videre til neste ting/objekt du føler for :D Er en ubeskrivelig god følelse når man endelig har fått til det man brenner for uansett hva slags hobby man har!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strikking er ikkje så dyrt. Du treng ikkje strikka store gensarar. Ofte tilbod på garn på nett og fysiske butikkar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da må jeg sette av 100 kroner til sparing hver måned. Kommer til å ta evighet.

Hvor på YouTube har de om hobbyer?

Jeg ser også mye film og serier for å få tida til å gå selv om jeg ikke liker det heller.

Anonymkode: 93730...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærte meg å hekle og å brodere ved å se videoer på youtube, bare søk opp noe som kan virke interessant. De har det aller meste der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva slags interesser har du da? YouTube har allerede blitt nevnt, mange av kanalene der er så proft laget at man nesten ikke trenger å betale for skoler og kurs. Men det spørs jo selvsagt hvor autodidakt du er og om en del av motivasjonen for ny hobby også er å møte folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tegning er egentlig en veldig billig hobby. 

Du kan tegne med det du allerede har, eller avansere ved å kjøpe en 2b-blyant og en blokk med ark for tegning, men det trenger du ikke som nybegynner.

Anonymkode: cd9b8...f88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å sy i vår. 

Det finnes tusenvis av veldig gode tutorials på youtube og på nettet. I tillegg er det jo masse gode bøker om emnet på biblioteket. 

Jeg har kun benyttet meg av disse gratis-ressursene, og ikke gått på kurs, og jeg har likevel klart å sy mange klesplagg som er så fine at jeg har null problemer med å gå i dem på jobb. 

Sying er ikke en billig hobby, da.. Symaskin koster noen tusenlapper, og så er det alt mulig dill man må ha i tillegg. 

Stoff koster også en god del. Jeg har kjøpt masse brukt, på facebook-grupper og finn. Om man ikke har behov for stretch og sånt kan man finne mye fint innen brukt sengetøy, til en billig penge, som man kan sy fine ting av. 

Men om det er "Hvordan lære seg en hobby uten at det koster skjorten", så finner du fryktelig mye gratis å nett om du bare googler. 

Anonymkode: 08732...305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første og beste tips er og følge på med på hva som blir gitt vekk på finn gratis i nærområdet eller kan kjøpes for en billig penge. SÅ det åpner veldig for veldig mye forskjellige hobby.

 

Av egne valg selg så begynte jeg og tegne siden jeg liker det. SÅ begynte jeg og tegne kjæledyret til folk og fikk inn litt penger til å kjøpe mer utstyr.

Jeg hadde med hjemme ifra et akvarium på 80liter men jeg ser ofte på finn at 40-60liter gis vekk med utstyr. Har hentet 1 på 60liter selv, det gikk fra personlig kos til å ha fisk som trives veldig bra som da førte til at jeg fikk mye fisk og det er jo begrenset med plass. Så da kunne jeg selge og tjen litt på hobbyen. Vil ikke akkurat si er det er penger og tjene men for holdt kostnadene i null og fått litt til og kunne kjøpe mer innenfor hobbyen.

Kan hente gratis møbler og rosemale de og selge. Start enkelt mønster med 2-3farger også bruke overskuddet til videreutvikling av hobby.

Kan også hente gratis tallerkener  og male biler/mønster også selge.


Nå er det god tidspunkt å kjøpe inn ting til å starte opp med plantehobby. Kan kjøpe frø og en sekk jord. Start med noe lett som reddiker, urter, selleri, løkvarianter, gulrot, pastinakk, pepperrot. Les deg litt opp og ta de som er lette og gro og ikke krever for mye plass. Potter er dyrt men med kreativitet er det mye som gis vekk på finn som kan hentes og bruke som alternative potter. Vaskebøtter eller melkekartonger er billig å bruke i starten.  Kan fint brukes i starten, eller enda bedre om du har en egen hage. Så er det viktig å sette seg inn i hvordan høste egne frø, så kan ekstra penger gå til enda mer variasjons. Det er mulig på våren og selge noen spirer men ikke mye penger i det mer for å holde hobbyen i null eller få litt penger som kan brukes til enda mer hobby. Du kan også ta vare på en del planter sånn eksempel vet mange tar toppen på agurk stiklinger på høsten. Så deler de opp den planten flere ganger i løpet av vinteren. Så da våren kommer at de gjort 1 stikling om til 2-6 nye planter.

Må heler ikke være grønnsaker er også ofte gitt vekk inneplanter som ikke ser fine ut. Har du en grønn finger og vekker liv til den og den blir stor og fin igjen kan du ofte selge de.

Liker du og sy kan du følge med på klær som gis vekk som du kan bruke som stoff til og lage det du vil ha.

Liker du å reparere ting er det mye ødelagt som med riktig kunnskap en ofte kan finne på youtube og reparere. Bare pass på at du har riktig verktøy og utstyr. Det er mye verktøy som også gis vekk på finn.


Har du mobil / data kan du også skrive noveller, dikt, rollespill med andre på internett.

Liker du dyr kan du tilby dyrepass.

Decoupage er ikke så dyrt koster ca 60-80for et glass med lim også kan det brukes alt fra avis, servieter, papirprinter. Tar du bilde over på gjenstander.

Har du tilgang på natur i nærheten er det mye du kan sanke inn og lage ting ut av. Sånn om du begynner å lage miniatyr gjenstander. Da trenger du ofte saks,kniv, lim, sandpapir. Veldig mange liker og male fargene selv. Men i fremtiden vil det nok være fordel og selge både malt og umalte gjenstander. Greit og også ha tema på det du lager så det kan blitt solgt som set.  Der må nesten alt være håndlaget og miniatyr hobbyen begynner og bli ganske stor i Norge. Det vil også være lett og selge via salgsgrupper på facebook.  
Trenger heler ikke være miniatyr var bare et eksempel kan også lage mye annet. Der er det bare kreativitet som setter stoppe på hva en kan bruke ting til og lage.

Fletting passer fint med å gå tur. Der må du samle inn plantefiber og tørke også kan du flette stråhatter, pinnekurver, barnåls skåler/bokser, brennesletau. Tror ca nesten alt av ugress og planter kan brukes innen for fletting. Det er masse informasjon på nettet og youtube på hvordan senke, behandle og flette med materiale. Med behandling er det som oftest at det må tørkes 1 måned.

Så kan en kjøpe 1 søppelsekk med saueull for rundt 100lappen kan du ikke hente må du også betale frakt. Der har du mye hobby som kan settes inn i billigste er vel toving da trenger du bord og ekte grønnsåpe. Så kan du sy ting av det eller tove det i riktig passform. Du kan få tak i karde og rokk på finn ofte gratis. Da kan du lage eget garn og strikke/hekle. Vever er ofte gitt bort men de er som regel store, vil tro de fleste ikke har plass til det. Det finnes bordvever men ikke sett de ute til en billig penge.
Så har du også farging av fiber. Krever en kjelle helst stor og vann. SÅ kan du bruke mye på kjøkkenet som farging. Mye som kan brukes, da puter du opp i løkskall koker og da fargen er satt i vannet legger du inn fibere. Kan også farge plantefirbere på denne måten. Men se en video på youtube det ligger masse info og forslag der.

 

Det var noen av tingene jeg kom på i farten men sikker veldig mye mer som kan gjøres for nesten ingen eller lite kostnader. Men det tar tid og finne ting på finn. Om noe ligger litt over budsjett så kan du også prøve og sende en melding til selger og forklare at du faktisk ikke har mer penger og gå på. Ganske mange som er gavmilde og gir det litt billigere 😊 Ja er moro og ha penger til og kjøpe riktig utstyr. Men veldig mye hobby kan gjøre billig, men da vil det også ta mye lenger tid med å bruke ikke like bra alternativer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...