AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #1 Skrevet 9. oktober 2023 Ja, jeg venter barn. Ja, jeg er førstegangsgravid. Men nei, jeg ønsker ikke å delta på fødselsforberedende kurs, pusteøvelser, gravidyoga, doulas osv. Jeg tror det meste av dette tilbudet er kun for å ta mest mulig penger fra gravide. Den viktigste informasjon kommer uansett «gratis» fra legen/jordmor. Når jeg ser sider som positiv-fødsel som tilbyr «kurs» til 3.000kr lurer jeg svært om og hvorfor folk betaler for dette. Å betale for informasjon som sjekklister og huskelister som én selv lett kan Google… Anonymkode: fd3e0...054 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #2 Skrevet 9. oktober 2023 Det er vel ingen som tvinger deg? Er bare å la være. Skjønner ikke problemet. Anonymkode: baa42...877 10
katties Skrevet 9. oktober 2023 #3 Skrevet 9. oktober 2023 Keg fikk ikkeno slik info fra jordmor, men du kan jo prøve å spørre den du har 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #4 Skrevet 9. oktober 2023 Skjønner ikke hba vi skal diskutere i denne tråden. Du vil ikke betale for kurs. Ok. Anonymkode: 65822...1e0 8
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #5 Skrevet 10. oktober 2023 Du vil diskutere at noen gravide ønsker å benytte seg av ekstra kurs som finnes der ute fordi de kanskje føler seg tryggere da? vil du ikke ta ekstra kurs, så ikke ta ekstra kurs. Er ikke verre enn det (hilsen ei som aldri gjorde noe ekstra selv). Anonymkode: 7b8c8...0d8 8
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #6 Skrevet 10. oktober 2023 Vel, jeg er utdannet innenfor helse, og har flere videreutdanninger innenfor sped-, småbarn og større barn. Jobber også med disse aldersgruppene til daglig. Likevel var jeg full av spørsmål som førstegangsgravid. Jeg snakket med jordmødre, både de som er kollegaene mine, og de som jeg gikk til under svangerskapet. Jeg leste mye selv fra pensum på jordmorutdanninga og fagartikler. Jeg hadde absolutt ikke angst for fødsel, men var spent og gledet meg, og ville vite mest mulig. Jeg og partner var på fødselsforberedende parkurs som jeg tror kosta nettopp rundt 3000 kr. Partner var skeptisk helt til kurset starta. Han har ikker erfaring med barn/fødsel. Under lunsjpausen til kurset varhan i hundre, og etter kurset snakket vi om det i flere dager. Når fødsel så satte i gang, brukte jeg noen ganger puste- og avspenningsteknikk fra kurset og partner kunne støtte meg og skjønte hva jeg drev med uten at jeg trengte si noe. Det var en trygghet for oss begge. Fødselen gikk fort, og det ble ikke tid til smertelindring. Likevel følte jeg meg trygg. Vi fikk skryt fra jordmor om å ha hatt en drømmefødsel og et fantastisk samarbeid. Det e helt sikkert ikke bare pga kurset, for det har nok mer med hvordan vi er som par/enkeltpersoner, samtidig var kurset noe vi begge hadde mye nytte av og var glade for å ha i bakhodet. Kurs er ikke noe som passer for alle. For meg som elsker kurs både i jobbsammenheng for å få mer faglig kunnskap, og i privat sammenheng fordi jeg liker å lære nye ting, var det perfekt. Jeg ville glatt gjort det igjen om jeg ble gravid på nytt. Hvis kurs ikke er noe du føler trengs, så trenger du det kanskje ikke. Supert å spare de pengene! Og jeg tror det er viktig å ikke tenke at man skal kunne planlegge fødselen, for da er man på ville veier. Kurset skal være veiledende, ikke en oppskrift som følges til punkt og prikke. Anonymkode: cbd57...dc2 4 1 5
Gjest Albbas Skrevet 10. oktober 2023 #7 Skrevet 10. oktober 2023 Jeg gikk aldri på kurs, men deltok på gravidsvømming (nyyydelig!) og gravidyoga, i regi av jordmødre. Der lærte vi mange teknikker som jeg aldri hadde hørt om før (og jeg var andregangsfødende), og viktigheten av for eksempel tyngdekraften og at det å føde liggende på rygg først og fremst var praktisk for jordmor, ikke den fødende. Pusteteknikk, ikke ha knyttede never osv. Mange nyttige små tips som jeg ALDRI ble fortalt gjennom offentlig helsevesen. Jeg fikk riktignok aldri bruk for rådene pga styrtfødsel. 🤭 Pusteteknikk kunne jeg se langt etter. Husk at mange kvinner bare får 1-2 timer med jordmor under svangerskap, noen får ingen, så det er mye informasjon man rett og slett aldri får. Mange googler heller ikke slike ting, fordi de antar at jordmor under fødsel veileder på slike detaljer, men mange gjør jammen ikke det (blant annet på grunn av tidspress).
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #8 Skrevet 10. oktober 2023 Fødselsyoga var veldig avslappende. Men den pesepusten, haha! Mannen min var med i siste time og snakker fortsatt om den. Jeg hadde ikke trengt den, men med førstemann hadde jeg tid til det Anonymkode: afc34...fa8
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #9 Skrevet 10. oktober 2023 Hva er formålet med denne tråden? Hva vil du ha ut av den? Jeg var også førstegangsfødende og så ikke behovet for det. Heller ikke for å skrive en tråd om det. Anonymkode: 65ee7...4eb 7
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #10 Skrevet 10. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hva er formålet med denne tråden? Hva vil du ha ut av den? Jeg var også førstegangsfødende og så ikke behovet for det. Heller ikke for å skrive en tråd om det. Anonymkode: 65ee7...4eb Ikke meg som er ts, men det er jo noe som bør påpekes. Disse aktørene skor seg på gravides frykt for å føde, men nevner ikke (som jeg har sett) at en fødsel kan bli helt ræva selv etter å ha tatt kurs. Det er bare hallelujastemning over hele linja fra både kursholder og jordmor som anbefaler det, men ingen faktisk realitetsorientering om at fødsel kan være en jævla kjip opplevelse. Jeg var kjempepositiv til å føde og ikke redd i det hele tatt, endte likevel opp med å føde i 30 timer, hormondrypp på maksdose, epidural på maksdose som ikke virket og dermed ingen smertelindring (husk at drypprier er jævligere enn naturlige rier), ingen pressrier og generelt en grusom opplevelse. Heldigvis var alt fint med barnet, og jeg fikk ikke varige men, men satan for en knekk jeg fikk da fødselen drøyet og drøyet med sykt ineffektive rier. Skulle bare ønske det var fokus på det også, sånn at man kan være forberedt. For det er faktisk ikke alltid nok med en positiv innstilling og fuckings pusteøvelser når man skal gjennom den største fysiske påkjenningen som finnes. Anonymkode: a1ae2...ce6 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #11 Skrevet 10. oktober 2023 Var på fødselsforberedene kurs med første, men det var gratis i regi av helsestasjonen og kommunen. Her kan man få både fødselsforberedende kurs, ammekurs og førstehjelpskurs for baby/småbarn gratis. Kjempe nyttig for dem som ønsker og ett supert tilbud. Kommunen har også samlivskurs for førstegangsfødende som er gratis. Helt ok at du ikke vil betale for slike kurs, men hadde ikke tilbudet vært der, så hadde folk klagd på det også. De som ønsker benytter seg av det, de som ikke ønsker lar vær.. Det er ikke verre enn det.. Anonymkode: fc88f...345 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #12 Skrevet 10. oktober 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Var på fødselsforberedene kurs med første, men det var gratis i regi av helsestasjonen og kommunen. Her kan man få både fødselsforberedende kurs, ammekurs og førstehjelpskurs for baby/småbarn gratis. Kjempe nyttig for dem som ønsker og ett supert tilbud. Kommunen har også samlivskurs for førstegangsfødende som er gratis. Helt ok at du ikke vil betale for slike kurs, men hadde ikke tilbudet vært der, så hadde folk klagd på det også. De som ønsker benytter seg av det, de som ikke ønsker lar vær.. Det er ikke verre enn det.. Anonymkode: fc88f...345 Vi skal også på de gratis i regi av helsestasjonen. Hadde nok ikke betalt for det som alternativ, det går virkelig nok penger. Anonymkode: 4d27f...022
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #13 Skrevet 10. oktober 2023 Man må ikke kjøpe akkurat det kurset, finnes noen hypnobirthing-videoer på YouTube hvis man er nysgjerrig. Men sikkert proffere opplegg det andre. Jeg hadde god nytte av pusteteknikken, faktisk. Var på fødselsforberedende kurs med kommunejordmødrene, fikk lite ut av det. Anonymkode: 95fc3...9c2 1
Arkana Skrevet 10. oktober 2023 #14 Skrevet 10. oktober 2023 Da er det jo ikke verre enn at du lar være å delta på slike kurs og lar andre velge for seg selv. Hvis man føler seg tryggere og bedre forberedt til fødsel etter et kurs så er det sannsynligvis verdt pengene helt uavhengig av om man kunne googlet seg fram til pusteøvelser og sjekklister helt gratis. Det er temmelig arrogant å insinuere at gravide som betaler for kurs blir lurt framfor at de er voksne mennesker som er i stand til å avgjøre hva de selv ønsker og har behov for. 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #15 Skrevet 11. oktober 2023 TS her: Hva som jeg vil med dette post? Kun én av dere har virkelig skjønt det. Nemlig at noen prøver å tjene penger med andres frykt. «Disse aktørene skor seg på gravides frykt for å føde, men nevner ikke (som jeg har sett) at en fødsel kan bli helt ræva selv etter å ha tatt kurs.» Jeg ønsker bare å gjøre opppmerksom på det. Klar over at jeg ikke MÅ TA noen kurs i det hele tatt, men i diverse graviditetsgrupper virker det sånn om det er et must-have. Anonymkode: fd3e0...054
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #16 Skrevet 11. oktober 2023 Det er mye her i livet som handler om penger. Og ja slike kurs de bryr seg selvsagt også om penger. De selger en slags vare, og alt koster. Men om det finnes de gravide, som får ro i sjelen av å gå på alle slags kurs, kan ikke de selv velge å bruke 3000kr på slikt. Ingen er nødt til å gjøre det. Det finnes nok av oss som føler at det er unødvendig. Har hørt fra noen jeg kjenner som gikk på slikt, og det var ingenting nytt for meg, og jeg har ikke en gang vært gravid enda. Det er mange som er redde. De vet ikke hva de går til. Og mange føler at informasjon i alle mulige former hjelper de til å beholde roen, og være noe forberedt til fødselen. Jeg tenker at det er flott at slike tilbud finnes, for de som ønsker dem. Og så er jeg også glad at ingen tvinges til å gå på dem, for det er også de som ikke ønsker å bruke tid og penger på det. Fritt valg. Anonymkode: 15edc...2e7
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #17 Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): TS her: Hva som jeg vil med dette post? Kun én av dere har virkelig skjønt det. Nemlig at noen prøver å tjene penger med andres frykt. «Disse aktørene skor seg på gravides frykt for å føde, men nevner ikke (som jeg har sett) at en fødsel kan bli helt ræva selv etter å ha tatt kurs.» Jeg ønsker bare å gjøre opppmerksom på det. Klar over at jeg ikke MÅ TA noen kurs i det hele tatt, men i diverse graviditetsgrupper virker det sånn om det er et must-have. Anonymkode: fd3e0...054 Men kanskje de som ser på det som en must-have har hatt veldig god opplevelse med det? Jeg har venninner som har tatt det og vært fornøyd. Anonymkode: 65ee7...4eb 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #18 Skrevet 11. oktober 2023 Fødselen går som den går, og det går somregel godt. Du får hjelp og smertestillende på sykehuset. Har du lagt en fødeplan kan du fort bli skuffet om det ikke blir som forventet. Gå inn i fødselen med åpent sinn og stol på jordmødrene som tar imot deg. De vet hva de snakker om. Gravid yoga kan du gjøre hjemme, gratis. Ligger mange øvelser på YouTube. Står masse informasjon om fødselsforløp og hva som kan oppstå av komplikasjoner på nett. Man trenger ikke betale for å være "forberedt". Anonymkode: d53ef...391
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #19 Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 9.10.2023 den 23.37): Ja, jeg venter barn. Ja, jeg er førstegangsgravid. Men nei, jeg ønsker ikke å delta på fødselsforberedende kurs, pusteøvelser, gravidyoga, doulas osv. Jeg tror det meste av dette tilbudet er kun for å ta mest mulig penger fra gravide. Den viktigste informasjon kommer uansett «gratis» fra legen/jordmor. Når jeg ser sider som positiv-fødsel som tilbyr «kurs» til 3.000kr lurer jeg svært om og hvorfor folk betaler for dette. Å betale for informasjon som sjekklister og huskelister som én selv lett kan Google… Anonymkode: fd3e0...054 Noen ønsker å kjøpe barnevogn til 16000 kroner, mens andre kjøper en brukt på finn.no. Noen ønsker fødekurs til 5000, mens andre syns deg holder med å se på jordmødrene på NRK. Ingen baby trenger barnevogn, seng eller klær til mange tusen kroner. Alt som har med fødsel, baby og barn og gjøre er en lukrativ business. Det er smarte business folk som spille på mamma og pappa samvittigheten. De får oss til å tro at vi og barna trenger slt dette. Anonymkode: d53ef...391 1
Gjest Albbas Skrevet 11. oktober 2023 #20 Skrevet 11. oktober 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: TS her: Hva som jeg vil med dette post? Kun én av dere har virkelig skjønt det. Nemlig at noen prøver å tjene penger med andres frykt. «Disse aktørene skor seg på gravides frykt for å føde, men nevner ikke (som jeg har sett) at en fødsel kan bli helt ræva selv etter å ha tatt kurs.» Jeg ønsker bare å gjøre opppmerksom på det. Klar over at jeg ikke MÅ TA noen kurs i det hele tatt, men i diverse graviditetsgrupper virker det sånn om det er et must-have. Anonymkode: fd3e0...054 Men det handler jo ofte ikke om frykt, men at det å føde er en ganske stor, fysisk, krevende oppgave som det er lurt å forberede seg på og lære teknikker om. De skor seg ikke på frykt, men på svak svangerskapsoppfølging. Mange av teknikkene kan føre til bedre fremdrift i en fødsel. Man burde jo kunne stole på at en jordmor veileder en gjennom dette, men det kan man dessverre ikke ta for gitt pga kapasitetsutfordringene. Jeg hadde aldri kurs som sagt, men ble som andregangsfødende ganske overrasket over alle små tiltak som kunne ha så stor betydning og som INGEN informerte meg om under første svangerskap. Kvinner skal ha en aktiv rolle under fødsel og ikke bare være prisgitt kompetansen og kapasiteten til fødeavdelingen når man føder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå