AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #1 Del Skrevet 9. oktober 2023 Plis hjelp ❤️ Jeg er snart 40 år, rødhåret, lyshudet og har sensitiv hud. Jeg har ikke oljete hud hvertfall. Kanskje litt tørr? Jeg er veldig usikker på hva jeg skal bruke av rynkekrem/ansiktskrem? Noen som kan anbefale meg noe? Jeg har fått noen smilerynker, og har lenge tenkt på å få ordnet meg en bedre hudpleierutine. Noen her som kan litt om dette? Hva jeg skulle brukt for å forebygge rynker og tilføre huden min litt fuktighet 😁😁😁 Anonymkode: 7b5f6...4ab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #2 Del Skrevet 9. oktober 2023 Jeg er ingen ekspert, men jeg bruker en del produkter fra Body Shop, og er særlig fornøyd med Edelweiss-serien. Er 42 forresten, og har sensitiv kombinasjonshud. Du kan jo gå på en butikk og spørre? Det viktigste er vel å finne noe som passer din hudtype. Anonymkode: 2ded0...80c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 10. oktober 2023 #3 Del Skrevet 10. oktober 2023 Når man har sensitiv hud, kan det være greit å være obs på parfyme, alkohol (denaturert alkohol) og eteriske oljer, som mange med denne hudtypen kan reagere på. Når det gjelder å forebygge rynker, så er solbeskyttelse, tilstrekkelig fukt og retinoider det som har best effekt. Jeg sender deg gjerne noen produktforslag i ønsket prisklasse. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #4 Del Skrevet 10. oktober 2023 3 hours ago, Roci said: Når man har sensitiv hud, kan det være greit å være obs på parfyme, alkohol (denaturert alkohol) og eteriske oljer, som mange med denne hudtypen kan reagere på. Når det gjelder å forebygge rynker, så er solbeskyttelse, tilstrekkelig fukt og retinoider det som har best effekt. Jeg sender deg gjerne noen produktforslag i ønsket prisklasse. Åå jeg hadde blitt veldig glad om du kunne gjort det 😁 😁 retinoider har jeg lest endel om, men det er vanskelig å vite hvor man skal begynne og jeg ser også at det er forskjell på styrke? . Jeg er kjempe dårlig på å ta vare på huden min. Hadde det vært en ide å spurt på et apotek? Hva som kan passe til meg? Og kan du legge ut produktforslag her? Eller? Og ja, jeg tåler ikke parfyme. Anonymkode: 7b5f6...4ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 10. oktober 2023 #5 Del Skrevet 10. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Åå jeg hadde blitt veldig glad om du kunne gjort det 😁 😁 retinoider har jeg lest endel om, men det er vanskelig å vite hvor man skal begynne og jeg ser også at det er forskjell på styrke? . Jeg er kjempe dårlig på å ta vare på huden min. Hadde det vært en ide å spurt på et apotek? Hva som kan passe til meg? Og kan du legge ut produktforslag her? Eller? Og ja, jeg tåler ikke parfyme. Anonymkode: 7b5f6...4ab Det stemmer at det er forskjell på styrke/konsentrasjon av retinoider, og man begynner gjerne med en lavere konsentrasjon og øker gradvis etterhvert som huden tilvennes🙂 Det finnes også ulike typer retinoider. Det er ikke alle apotekansatte som har like god hudpleiekompetanse, men jeg vet at noen apotek i de større byene har egne hudpleiere. Jeg setter gjerne opp en enkel hudpleierutine med produktforslag til deg, med produkter du kan kjøpe på apotek, om du ønsker det🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #6 Del Skrevet 10. oktober 2023 Solkrem og retinol ville jeg gått for. Jeg startet med 0,2 %, deretter 0,5 % og bruker nå 1 %. Kanskje ta deg en tur til hudpleier å få litt tips? Anonymkode: a4987...538 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #7 Del Skrevet 10. oktober 2023 Retinol eller Tretinoin er det du bør sikte deg inn mot. Ikke vits i å bruke mye penger på noe annet. Anonymkode: d9237...d74 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #8 Del Skrevet 10. oktober 2023 Solkrem og rentiol. Du kan starte på så lavt som 0.2% rentiol, men solkrem er viktige av alt. Anonymkode: 23384...83c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #9 Del Skrevet 10. oktober 2023 3 hours ago, Roci said: Det stemmer at det er forskjell på styrke/konsentrasjon av retinoider, og man begynner gjerne med en lavere konsentrasjon og øker gradvis etterhvert som huden tilvennes🙂 Det finnes også ulike typer retinoider. Det er ikke alle apotekansatte som har like god hudpleiekompetanse, men jeg vet at noen apotek i de større byene har egne hudpleiere. Jeg setter gjerne opp en enkel hudpleierutine med produktforslag til deg, med produkter du kan kjøpe på apotek, om du ønsker det🙂 Ja, hadde blitt veldig glad for det 😁 skal jeg sende deg en pm? Går det ann? Eller? 😁 😁 Anonymkode: 7b5f6...4ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #10 Del Skrevet 10. oktober 2023 Personlig ville jeg valgt en antirynkekrem, men det er no meg. Anonymkode: 0c10e...043 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 11. oktober 2023 #11 Del Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ja, hadde blitt veldig glad for det 😁 skal jeg sende deg en pm? Går det ann? Eller? 😁 😁 Anonymkode: 7b5f6...4ab Om du vil, men jeg kan også legge det ut her i forumet, det avgjør du🙂 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #12 Del Skrevet 11. oktober 2023 Jeg går til sertifisert kosmetologisk sykepleier og bruker Zo Medical, de koster litt men er ekstremt drøye produkter som virker. Anbefales. Anonymkode: 8b6e1...1c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #13 Del Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Åå jeg hadde blitt veldig glad om du kunne gjort det 😁 😁 retinoider har jeg lest endel om, men det er vanskelig å vite hvor man skal begynne og jeg ser også at det er forskjell på styrke? . Jeg er kjempe dårlig på å ta vare på huden min. Hadde det vært en ide å spurt på et apotek? Hva som kan passe til meg? Og kan du legge ut produktforslag her? Eller? Og ja, jeg tåler ikke parfyme. Anonymkode: 7b5f6...4ab Vær obs på at det forskjell på retinol (ikke reseptbelagt) og tretinoin, som er reseptbelagt, mer potent og den eneste av de to med evidens for effekt mot rynker. Retinoider hjelper etter lang tids bruk mot fine overflatiske linjer og pigmentering i huden. Det kreves da bruk over flere måneder, ofte med forbigående forverring i begynnelsen. Retinoider tolereres ofte litt dårligere av de med veldig sensitiv hud, så da bør man isåfall begynne forsiktig. Grovere furer/rynker er nok vanskeligere å behandle med retinoider alene. Anonymkode: ba655...d28 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #14 Del Skrevet 11. oktober 2023 Tretinoin som du får på resept er det forsket masse på, og det vet man helt sikkert at fungerer mot rynker. Alt annet er det ingen garanti for at kommer til å ha noen som helst effekt, og mest sannsynlig vil det heller ikke ha noen virkning. Anonymkode: 3f844...cf7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
IkkeAnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #15 Del Skrevet 11. oktober 2023 Hvordan får man tretinoin på resept da? Kan man bare gå til legen og spørre om å få det uten noe grunn annet enn rynkebehandling? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 11. oktober 2023 #16 Del Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Personlig ville jeg valgt en antirynkekrem, men det er no meg. Anonymkode: 0c10e...043 Et serum med f.eks. retinol er gjerne mer effektivt enn en krem, av flere årsaker. En krem må inneholde både dyptvirkende ingredienser og ingredienser som behandler og beskytter hudens overflate, det må derfor være mer fettstoffer i en krem enn i et serum. Det gjør at penetrasjonen av de aktive stoffene ikke blir like bra, siden fettløselige ingredienser kan binde seg til fettstoffer på hudoverflaten fra kremen. Best penetrasjon får du på helt ren hud, med et tyntflytende serum som trekker raskt inn i huden. Et serum inneholder også som regel 10 til 30 prosent mer aktive substanser enn kremer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #17 Del Skrevet 11. oktober 2023 10 minutter siden, IkkeAnonymBruker said: Hvordan får man tretinoin på resept da? Kan man bare gå til legen og spørre om å få det uten noe grunn annet enn rynkebehandling? Det er bare å spørre. Hvis legen sier at det med rynker ikke er en god nok grunn, si at du sliter med sporadisk akne og vil prøve tretinoin. Hvis legen nekter å skrive ut så bare bytt fastlege og prøv en annen. Sjekk legelisten.no og velg en lege med gode vurderinger. Da er sjansen større for at vedkommende er samarbeidsvillig. Anonymkode: 3f844...cf7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 11. oktober 2023 #18 Del Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Tretinoin som du får på resept er det forsket masse på, og det vet man helt sikkert at fungerer mot rynker. Alt annet er det ingen garanti for at kommer til å ha noen som helst effekt, og mest sannsynlig vil det heller ikke ha noen virkning. Anonymkode: 3f844...cf7 Du har helt rett i at det i utgangspunktet kun er tretinoin (retinsyre) som har dokumentert effekt. Det finnes imidlertid noen former for retinoider som virker ved at de omdannes til tretinoin når de kommer i kontakt med enzymene i huden, som bl.a. retinaldehyd og retino. I hovedsak betyr dette at desto flere konverteringssteg, desto mildere, men også mindre effektivt er det enkelte retinoidet. Konverteringsprosessen kan enkelt framstilles slik: Retinol esters blir til -> retinol som blir til -> retinal/retinaldehyd som blir tll -> retinsyre Det er imidlertid slik at det finnes en del produkter som hevdes å inneholde retinol, men som i stedet inneholder f.eks. HPR (hydroxypinacolone retinoate) som er et såkalt retinsyreester, og den kliniske forskningen på effekten av disse er ganske sparsom. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #19 Del Skrevet 11. oktober 2023 46 minutter siden, Roci said: Om du vil, men jeg kan også legge det ut her i forumet, det avgjør du🙂 Ja, du kan jo bare legge det ut her også da 😁 Men, hadde Tretinoin vært noe for meg? Jeg synes jeg får bare mer og mer rynker for hvert dag jeg nå 😔😔😔 Anonymkode: 7b5f6...4ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 11. oktober 2023 #20 Del Skrevet 11. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (14 timer siden): Ja, hadde blitt veldig glad for det 😁 skal jeg sende deg en pm? Går det ann? Eller? 😁 😁 Anonymkode: 7b5f6...4ab Hva tenker du er ditt omtrentlig månedlige budsjett? Mange produkter holder lenger enn en måned, men det gir meg en pekepinn om hvilken prisklasse jeg skal foreslå produkter i. Om du har tid, råd og lyst kan du også gå til en hudpleier i stedet for å ta imot råd fra en hudpleienerd på et anonymt forum jeg er helt åpen på at jeg ikke er utdannet hudpleier Min personlige mening er at effektiv hudpleie ikke trenger å være dyrt, og det er derfor jeg ofte foreslår rimeligere merker enn f.eks. ZO/Obagi, Elixir m.m. Dette er også produkter som er svært potente (høye konsentrasjoner av aktive virkestoffer), og derfor bør brukes i samråd med hudpleier for å unngå å overbehandle/feilbehandle huden. Har man sensitiv hud, bør man være varsom med f.eks. sterke eksfolierende syrer. Endret 11. oktober 2023 av Roci Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå