Gå til innhold

Noen her som driver med low- food map mot IBS?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har i mange år slitt med magen og fordøyelsen. Vært hos legen, og fått beskjed om at det mest sannsynlig er IBS. Har fått råd om å prøve low food map. Eliminere matvarer først, så prøve igjen litt og litt.

Syns det er vanskelig å vite hvor jeg skal starte. Noen som har prøvd det her inne? Hjalp det mot plagene?

Anonymkode: 60cbb...dec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har det. Finnes mye informasjon på nett på hvordan du bør gå frem. Jeg synes det var ganske drygt å kutte ut alle disse matvarene over lengre tid, for deretter å introdusere de igjen. Hele prosjektet tok en god del uker/måneder. Men når man først har gjort det en gang, så har du kanskje fått svar på hva du reagerer på. Hjalp mot plagene, men ikke alltid jeg greier å holde meg unna det jeg reagerer på. Handler ofte også om mengde. Følg Julianne Godformagen på Instagram, hun har mye god info🥰

Anonymkode: d9c2c...6db

Skrevet

Jeg fikk henvisning til en ernæringsfysiolog som er god på Lav fodmap. Det var gull! 

Det er tøft i begynnelsen, men jeg har fått et nytt liv 😁

Anonymkode: 8f214...64f

Skrevet

Jeg vil anbefale deg å sjekke ut om du har sibo.

Svært mange med IBS har sibo også.

Og da er det en løsning.

Anonymkode: c284b...b94

Skrevet
On 10/9/2023 at 9:39 PM, AnonymBruker said:

Syns det er vanskelig å vite hvor jeg skal starte. Noen som har prøvd det her inne? Hjalp det mot plagene?

Anonymkode: 60cbb...dec

Begynn med å eliminere "alt" og prøv deg frem. 

Anonymkode: caeca...44a

Skrevet

Be om henvisning til ernæringsfysiolog, og noen steder tilbyr også sykehus "ibs-kurs". 

Det er mulig å gjøre det på egen hånd, men mye lettere med litt starthjelp. Jeg gjorde det alene og gikk på dietten i over 6 måneder, dessverre uten effekt. 

• 2 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.10.2023 den 21.45):

Jeg vil anbefale deg å sjekke ut om du har sibo.

Svært mange med IBS har sibo også.

Og da er det en løsning.

Har testet positivt for SIBO. Har du hatt det selv, og blitt kvitt det? :) 

Anonymkode: dcce2...cd0

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har testet positivt for SIBO. Har du hatt det selv, og blitt kvitt det? :) 

Jeg er veldig sikker på at jeg har det,og er i gang med urtebehandling. Smerten jeg har hatt oppe på venstre side av magen har blitt borte. 

Jeg tar artisjokkekstrakt i pilleform sammen med ingefærpille hver morgen. Dette for å sette i gang bevegelse i tynntarmen. 

Så tar jeg berberine og oregano olje i pilleform etter hvert måltid for å drepe bakteriene.

Jeg spiser low fodmap.

Fokuserer også på å stresse ned og å ikke spise for ofte.

Skrevet

Jeg gjorde det, men det hjalp ikke meg. 

Men, jeg syntes det var veldig vanskelig finne ut hva jeg kunne spise, for jeg satt bare å så på alle begrensingene. 
Men så tok jeg en opprydning i skapet først, flyttet unna alle "nei-produkter", og så begynte jeg fokusere mest på "ja-listen". 

I stedet for å tenke "hva kan jeg lage til middag uten løk og hvitløk?", så snudde jeg tankegangen til "hva kan jeg lage til middag med gulrot, tomat, brokkoli, paprika, selleri, ingefær, redikker, chilli, pastinakk og litt sukkererter" 
Jeg lagde veldig mye gode gryter og wok. 
til frokost og lunsj lagde jeg proteinrundstykker eller omeletter. 

Anonymkode: 084ce...2a0

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg gjorde det, men det hjalp ikke meg. 

Men, jeg syntes det var veldig vanskelig finne ut hva jeg kunne spise, for jeg satt bare å så på alle begrensingene. 
Men så tok jeg en opprydning i skapet først, flyttet unna alle "nei-produkter", og så begynte jeg fokusere mest på "ja-listen". 

I stedet for å tenke "hva kan jeg lage til middag uten løk og hvitløk?", så snudde jeg tankegangen til "hva kan jeg lage til middag med gulrot, tomat, brokkoli, paprika, selleri, ingefær, redikker, chilli, pastinakk og litt sukkererter" 
Jeg lagde veldig mye gode gryter og wok. 
til frokost og lunsj lagde jeg proteinrundstykker eller omeletter. 

Anonymkode: 084ce...2a0

Hva hadde du som saus til wok? Eventuelt ved siden av? Og hva brukte du som base/kraft/saus i gryter? :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...