AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #1 Skrevet 9. oktober 2023 Har en hund på 1,5 år. Den har siden langt tilbake vært stresset og bjeffete når det er mørkt. Dette skjer aldri på dagtid, da er den utelukkende positivt nysgjerrig på alt og alle. Jeg har hører det sies at hunder/valper har en periode med det å være mørkredd. Ok? Men selv på skumring må hunden ganske nær for å kjenne oss igjen. Da tenker jeg at alt dette handler om synet først og fremst. Av det jeg finner på nett så virker beskrivelser av syns-egenskapene hos hund temmelig oppskrytt. I alle fall overfor min egen hund. Er andre hundeeiere her inne så himla imponert over synet på hunden sin? Anonymkode: 85ac1...b54
Mardina Skrevet 9. oktober 2023 #2 Skrevet 9. oktober 2023 Ser du selv veldig godt når det er bekmørkt ute da? 😄 Synet er jo ikke den beste sansen hos hunder. Har lest at de ikke nødvendigvis klarer å se farger. At det er mer svart og hvit. Det er andre sanser enn synet som er viktig for en hund. Jeg vil tro at synet ikke er like viktig for en hund, som det luktesansen er. Stort sett hele livet til hunden dreier seg jo om lukter.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #3 Skrevet 10. oktober 2023 Hunder ser dårligere enn mennesker, det er vel ganske godt kjent. At enkelte hunder reagerer annerledes når det er mørkt er vel ikke så rart? Anonymkode: 0bb25...a6b
Sirah Skrevet 10. oktober 2023 #4 Skrevet 10. oktober 2023 Den ene hunden min har ingen problemer i verden med å finne frem i mørket, mens den andre oppfører seg som om den er kav blind. Den ser godt i dagslys, men har sett dårlig i mørket hele livet og det har ikke akkurat blitt bedre etterhvert som den har blitt eldre. Sånn er det jo med mennesker også, noen har godt nattesyn, andre ser ikke en dritt. Så lenge den ser godt i dagslys hadde jeg ikke vært så veldig bekymret, heller prøvd å tilrettelegge for hunden så godt som mulig. Det gjør jeg med min og det fungerer fint
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #5 Skrevet 10. oktober 2023 Virka som min fikk dårligere syn etter han ble kastrert 😄 Han har ihvertfall blitt mer skvetten og når han ser ut av vinduet i blandt innbiller han seg at han ser ting som ikke er der og bjeffer igang, men han blir flau når han oppdager at han har tatt feil. Anonymkode: 19aa1...b8f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå