Bingodingo Skrevet 9. oktober 2023 #1 Skrevet 9. oktober 2023 Jeg er relativt ny på jobb og kan ikke avspasere flere timer enn jeg allerede gjør.. pga økonomi kan jeg ikke jobbe i en mindre stillingsprosent heller.. hvordan løser dere andre aleneforeldre dette med slitne barn som er i barnehage/skole 9 timer av dagen? Finnes det en løsning eller rettighet hvor man kan jobbe kortere dager pga barn og aleneansvar? Jeg hater at jeg må være førstemann som leverer på sfo, og er en av de siste som henter. Jenten min på 6 blir sliten av lange dager på sfo/skole (0730-1600), men pga jobb har jeg ingen valg. Jeg avspaserer en halvtime hver morgen den uken jeg har hun, som er annenhver uke. Boligen vår er 5min kjøring unna skole, og jobb er bare 15min kjøring unna skolen. Man får det ikke mye mer optimalt enn dette. Men likevel så går dagene kjempefort og jeg føler jeg får så lite tid ilag med jenten min før hun skal legge seg på kvelden, og helgen går jo unna også.. Jeg anser meg som en god far, og får gode tilbakemeldinger på farskapet mitt, men at vi ikke får så mye tid sammen pga daglige plikter tærer virkelig på meg.. 6
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #2 Skrevet 9. oktober 2023 Hvis du har barnet annenhver uke, er det en mulighet for å jobbe mer den andre uken? Det er det i min jobb men det vil jo variare fra arbeidsplass til arbeidsplass. Anonymkode: 6fe60...2ba 6 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #3 Skrevet 9. oktober 2023 Kan en besteforelder/tante/onkel hente tidlig en dag i uken og ha en ettermiddag med barnet før du kommer fra jobb? Litt roligere enn SFO Anonymkode: 6fe60...2ba
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #4 Skrevet 9. oktober 2023 Du er ikke alenefar, du har delt omsorg. Anonymkode: a8a1f...d36 8 5
Tipaa Skrevet 9. oktober 2023 #5 Skrevet 9. oktober 2023 Kanskje trappe ned på samværet og la mor ta mer for en periode ?
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #6 Skrevet 9. oktober 2023 Jeg tror der er mange foreldre med delt omsorg som kjenner på det samme. Eneste forslaget mitt er om du har en fleksibel jobb som gjør at du kan jobbe mer i de ukene du ikke har datteren din eller ev. en time jobbing etter at hun har sovnet. Ikke ideelt for deg og ikke alle har den type fleksibilitet i jobben. Anonymkode: 72fe9...46c 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #7 Skrevet 9. oktober 2023 Tipaa skrev (14 minutter siden): Kanskje trappe ned på samværet og la mor ta mer for en periode ? Et elendig forslag. Antar du at mor ikke jobber 100%? Hun vil i tilfelle ha de samme utfordringene. Her har du en far som vil være far og har sine tanker om hvordan sjonglere jobb og ansvar for barn. Anonymkode: 72fe9...46c 3 1 2
La Luna Skrevet 9. oktober 2023 #8 Skrevet 9. oktober 2023 Det går helt fint, det er bare for en periode. Prøv å nyte tiden dere faktisk har sammen, slik at den ikke er stressende. Kan dere lage middagen sammen? Kan du lage middag kvelden før, slik at det bare er å varme opp? Til neste år kan hun kanskje gå hjem selv litt tidligere, så er hun hjemme når du kommer hjem? Gå rett til skolen om morgenen og droppe sfo? Tenk kvalitet i tiden dere har sammen ☺️ 2 1
AprilLudgate Skrevet 9. oktober 2023 #9 Skrevet 9. oktober 2023 Sånn har alle det, også foreldre som bor sammen Alternativet er å spørre arbeidsgiver om å flekse mer dine samværsuker. 1
AprilLudgate Skrevet 9. oktober 2023 #10 Skrevet 9. oktober 2023 Tipaa skrev (18 minutter siden): Kanskje trappe ned på samværet og la mor ta mer for en periode ? Hvorfor tror du mor jobber redusert? 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #11 Skrevet 9. oktober 2023 Tipaa skrev (18 minutter siden): Kanskje trappe ned på samværet og la mor ta mer for en periode ? Tenker du at en mor med delt omsorg ikke arbeider 100%? Hun må vel få økonomien til å gå rundt hun også? Anonymkode: fd716...643 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #12 Skrevet 9. oktober 2023 Bingodingo skrev (58 minutter siden): Jeg er relativt ny på jobb og kan ikke avspasere flere timer enn jeg allerede gjør.. pga økonomi kan jeg ikke jobbe i en mindre stillingsprosent heller.. hvordan løser dere andre aleneforeldre dette med slitne barn som er i barnehage/skole 9 timer av dagen? Finnes det en løsning eller rettighet hvor man kan jobbe kortere dager pga barn og aleneansvar? Jeg hater at jeg må være førstemann som leverer på sfo, og er en av de siste som henter. Jenten min på 6 blir sliten av lange dager på sfo/skole (0730-1600), men pga jobb har jeg ingen valg. Jeg avspaserer en halvtime hver morgen den uken jeg har hun, som er annenhver uke. Boligen vår er 5min kjøring unna skole, og jobb er bare 15min kjøring unna skolen. Man får det ikke mye mer optimalt enn dette. Men likevel så går dagene kjempefort og jeg føler jeg får så lite tid ilag med jenten min før hun skal legge seg på kvelden, og helgen går jo unna også.. Jeg anser meg som en god far, og får gode tilbakemeldinger på farskapet mitt, men at vi ikke får så mye tid sammen pga daglige plikter tærer virkelig på meg.. Du kan høre med arbeidsgiver om det er mulig å jobbe det inn den uken du ikke har barnet. Håper det ordner seg. Er selfølgelig ikke i alle jobber der går. Anonymkode: c7492...557
Tipaa Skrevet 9. oktober 2023 #13 Skrevet 9. oktober 2023 Alle som har sitert meg: Hvor står det at mor jobber 8-16 i 100% full jobb? Kanskje hun jobber kveld/helg og kan dermed avlaste far litt på ettermiddagene i uka. At barnet kan være par timer der etter skolen hvis mor er hjemme. som vanlig er KG brukerne rett på hugget!!
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #14 Skrevet 9. oktober 2023 Beste tipset er å jobbe mer den uken du ikke har barnet. Så kan barnet slippe SFO på morgen, komme til skolestart som ofte er 08:15 eller 08:30. Så kan hun leke litt på ettermiddag på SFO, det synes mange er kjekt så der trenger du ikke ha dårlig samvittighet. Så henter du mellom 15:30 og 16. Det gjør familier med to foreldre også. Om du har overskudd til det, så jobb inn tapt tid på kveld. Eller forbered til middag dagen etter, så frigjør du tid på ettermiddagen. Kjør klesvask og husarbeid etter hun har lagt seg. Du kan også bli kjent med foreldre til vennene hennes som bor nærme, og på sikt samarbeide om å hente to barn tidlig, annenhver gang. Anonymkode: e4871...7a4
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #15 Skrevet 9. oktober 2023 Kan hun ikke gå i lag med noen andre hjem f.eks? Eller til skolen? Anonymkode: 9c344...fa6
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #16 Skrevet 9. oktober 2023 0730 - 1600 er da helt normalt for alle som har foreldre som jobber fulltid. Anonymkode: ae067...f97 2
AprilLudgate Skrevet 10. oktober 2023 #17 Skrevet 10. oktober 2023 Tipaa skrev (17 timer siden): Alle som har sitert meg: Hvor står det at mor jobber 8-16 i 100% full jobb? Kanskje hun jobber kveld/helg og kan dermed avlaste far litt på ettermiddagene i uka. At barnet kan være par timer der etter skolen hvis mor er hjemme. som vanlig er KG brukerne rett på hugget!! Da hadde nok samværsavtalen vært ordnet slik om mor kunne det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå