Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Men kan solarium skade baby eller kun meg? For jeg tar ingen sjanse om det kan skade baby i magen

Anonymkode: 8bb4c...8a6

Jeg syntes du skal høre med din jordmor eller lege for å være helt sikker. Men etter hva jeg har hørt så er ikke de uv-strålene farlig for babyen. Det man burde være obs på er

-overoppheting (ikke bra for babyen heller)

-Å ligge på rygg øker trykket på vena cava, som går utover deg og babyen.

-Pigmentflekker pga hormoner. For meg gikk noen aldri bort igjen, mens andre brukte noen år på å bli bedre. Særlig de i ansiktet (kinn og «bart») ble aldri helt bra. Var høygravid en solrik sommer 😅

Anonymkode: 5ef85...82e

• Nyttig 1

Fortsetter under...

Sofakona skrev (8 minutter siden):

Hvor gammel er du? Ikke ta solarium...det er dyrt og du trenger ikke bli/ være brun. Om du vil passe på baby din .pass på huden din og deg 

Selvfølgelig vil jeg passe på babyen min, det er derfor jeg spør. Nå har jeg tatt sol i mange år og kommer til å fortsette med dette da dette hjelper på MITT selvbilde og psykiske helse. Jeg er 28 🙂

• Hjerte 1
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vil si det går utover baby å vokse opp uten mor, evt en mor som må behandles for kreft. 

Anonymkode: 3dbf1...fe6

Hva jeg velger at min kropp skal gå igjennom er vel mitt ansvar. Nå var ikke spørsmålet om hva som skjer med meg, men om det er skadelig for foster i magen.

• Hjerte 1
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig vil jeg passe på babyen min, det er derfor jeg spør. Nå har jeg tatt sol i mange år og kommer til å fortsette med dette da dette hjelper på MITT selvbilde og psykiske helse. Jeg er 28 🙂

Bruker du solfaktor 30-50? 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg syntes du skal høre med din jordmor eller lege for å være helt sikker. Men etter hva jeg har hørt så er ikke de uv-strålene farlig for babyen. Det man burde være obs på er

-overoppheting (ikke bra for babyen heller)

-Å ligge på rygg øker trykket på vena cava, som går utover deg og babyen.

-Pigmentflekker pga hormoner. For meg gikk noen aldri bort igjen, mens andre brukte noen år på å bli bedre. Særlig de i ansiktet (kinn og «bart») ble aldri helt bra. Var høygravid en solrik sommer 😅

Anonymkode: 5ef85...82e

Tusen takk for et ordentlig svar og ikke bare direkte dømming. Setter veldig pris på det❤️ da skal jeg høre med jordmor når jeg er der neste gang

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Du burde ikke ta solarium for egen helses del :( Det er en grunn til at man egentlig ønsker at det skal bli forbudt. Jeg angrer såå på at jeg tok solarium selv. Fikk diagnosen ondartet føflekkreft da sønnen min var 1,5 år. Satt ved babysengen hans og lurte på om han skulle vokse opp uten mor.

Har hud som lett blir brun og aldri brent, så det må være solarium jeg har tatt. Det er litt uvant å bruke selvbruning, men når man får taket på det blir man veldig fornøyd 😊👌

Anonymkode: e2aa2...36b

Tusen takk for en ordentlig tilbakemelding istedenfor rein dømming. Det var veldig kjipt høre du måtte gå gjennom dette :( kan jeg spørre hvordan det går nå? ❤️ 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, bruker ingenting når jeg har tatt det tidligere. Nå har jeg ikke tatt det siden jeg fant ut om graviditeten 😄

Men kjære deg..Norge ligger på toppen av føflekkreft og hudkreft...om du bryr deg om babyen din bruk solfaktor. Og ta en tur til hud spesielt og skjekk føflekker dine. Jeg vet ikke om du er en av de (stod i vg) der ungdom skjekker når uv er høyest og soler seg da ..uten solkrem...

Du har bare 1 liv og en hud. Du aner ikke hvor farlig dette...det er ikke vært litt farge på huden . 

• Nyttig 1
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Men du tar sjansen på at det kan skade deg, og potensielt gi deg kreft? Slik at barnet ditt må vokse opp uten mor, kun fordi du vil bli tan? Jaja, hver sine prioriteringer. Trodde solarium var blitt ett ikke-tema de siste årene da forskningen ganske enstemming viser at det øker risikoen for hudkreft. Hvor naiv er man… 

Anonymkode: 27c82...6ce

Er jeg naiv som tenker på min psykiske helse? Nå er det vel langt verre ting folk gjør under graviditet enn å ta solarium i 10-15 minutter. Vi har tross alt de som drikker alkohol, røyker, kaster innpå med koffeindrikke og gudene vet hva. Men solarium skal man bli halshugd for å spørre om kan være skadelig for baby i magen? Da går vel nevnt over mer utover foster enn solarium? Solarium er den dag idag svært populært enda. 

• Hjerte 1
Sofakona skrev (1 minutt siden):

Men kjære deg..Norge ligger på toppen av føflekkreft og hudkreft...om du bryr deg om babyen din bruk solfaktor. Og ta en tur til hud spesielt og skjekk føflekker dine. Jeg vet ikke om du er en av de (stod i vg) der ungdom skjekker når uv er høyest og soler seg da ..uten solkrem...

Du har bare 1 liv og en hud. Du aner ikke hvor farlig dette...det er ikke vært litt farge på huden . 

Takk for et mer begrunnende svar. Om solfaktor vil være bedre å bruke vil jeg selvfølgelig bruke dette. Nå har jeg heller vært en av de som har unnet meg en av «bronzer» produktene brun og blid typisk selger i automat av og til. Jeg sjekker ikke når uv er på det høyeste, vet ikke helt hvordan man sjekker dette heller😅 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for et mer begrunnende svar. Om solfaktor vil være bedre å bruke vil jeg selvfølgelig bruke dette. Nå har jeg heller vært en av de som har unnet meg en av «bronzer» produktene brun og blid typisk selger i automat av og til. Jeg sjekker ikke når uv er på det høyeste, vet ikke helt hvordan man sjekker dette heller😅 

Antar du har smarttelefon? Værappene forteller deg dette. 

Annonse

PurpleTuliip skrev (1 minutt siden):

Antar du har smarttelefon? Værappene forteller deg dette. 

Stemmer, tusen takk for info. Blir nok lite brukt til å måle uv for å sole seg ute. Men kanskje greit å vite når man isåfall burde smøre seg ekstra 😅

PurpleTuliip skrev (4 minutter siden):

Styr unna. Du som gravid er massivt utsatt for pigmentflekker og de går ikke vekk igjen etter endt svangerskap 😅 hvis ikke du vil se ut som en Leopard da. 🤷🏻‍♀️😂

Er det såpass med pigmentflekker? Da tror jeg kanskje jeg bare venter😄

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja begyn å bruke solkrem, jeg er litt hard på dette dajeg har mistet pappa til kreft...sett min mamma gått igjennom brystkreft,mage kreft og føflekk kreft ..du er dessverre ikke udødelige og siden du er så ung og soler deg så mye uten solkrem burde du komme deg til å hud spesielt og få skjekke føflekker dine.... bedre at du kanskje bli ta vekk noe farlig nå ..en når det er for seint. 

Annonse
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er det såpass med pigmentflekker? Da tror jeg kanskje jeg bare venter😄

Jeg var høygravid midt på sommeren i fjor. Bare jeg gikk i postkassen uten faktor 50 i fjeset så fikk jeg nye «skygger» har flere på termingruppen som klager på store forskjeller på fargen/tydelige flekker i panne og rundt munn. En «bart» av pigmentflekker 😅😅 jeg har selv en flekk på halsen som er på str med en snusboks. Den er nok godt tydelig i mange år fremover om ikke resten av livet. 

• Liker 1

Jeg spurte jordmor om dette når jeg ble gravid, siden jeg sliter med solallergi og det hjelper veldig med å ta litt solraium før sommeren. Hun sa jeg kunne ta litt, men ba meg om å gå halvveis. Ta halvetiden av vanlig og bare halvparten så mange ganger. 😊

Anonymkode: 04394...75e

Solarium utgjør ingen direkte fare for gravide/foster i følge Helsenorge og helsedirektoratet. 

Man kan bli lettere solbrent, få mer pigment flekker osv osv osv..  Alt dette stemmer. Så det er en beslutning du selv best tar. I forhold til hva din hud tåler, hva forhåndsregler du tar, hvor langt du er på vei mm. 

Man kan få kreft uten å ta solarium, alt på den lange listen av hva som kan gå galt kan skje. MEN solarium i seg selv utgjør ikke fare for fosteret. 

Gjør som du føler er rett for deg. Jeg valgte å ikke ta sol, for det var ubehagelig for meg å ligge flatt, men låg i solen ute hele sommeren. 

Anonymkode: 0fc47...e82

• Hjerte 1
7 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er en myte hørte jeg gjennom Kreftforeningen, som jeg er medlem av etter at jeg hadde føflekkreft.

I tillegg gir solarium helst UVA og ikke UVB. Så det har lite å si for D-vitamin.

https://www.legeforeningen.no/nyheter/2019/solarium-uegnet-kilde-til-vitamin-d/

Solarium på den måten du beskriver er det som ga meg hudkreft. Nå må jeg unngå sola og gå med lange bukser eller skjørt hele sommeren. Skulle ønske jeg heller hadde droppet solarium.

Anonymkode: e2aa2...36b

Du tok aldri med enn 5 min på en dag?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...